Laddproblem Honda cbr 600F 1992

Devildog666

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2017
Ort
Kvibille
Hoj
Varadero
har en en Honda cbr 600F 1992 som inte laddar startar fint så länge det är ström i batteriet. har bytt lednings regelatorn batteriet så nu misstänker jag att det är startorn
vad tror ni
 

Bifogat

  • FB_IMG_1726858314392.jpg
    FB_IMG_1726858314392.jpg
    77.4 KB · Visningar: 9

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ett tips kan ju vara att lägga såna här trådar i teknikforum, inte under överflödiga diskussioner. @sportbike fixar du?

Mät upp alla komponenter som ingår i laddningen, inklusive anslutningspunkterna, det är ett bra, och gratis, första steg, istället för att slumpmässigt byta komponenter.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det första jag skulle göra är att köpa en multimeter för att kunna mäta dig fram. Om du inte är van med en sån kan du säkert få hjälp här, att mäta är att veta allt annat är chansningar och när du väl lärt dig en multimeter kommer den att vara guld värd i en massa elektriska sammanhang.

Det andra är att försöka fixa en rephandbok om du inte vet vad tex statorn ska ge vid ett visst varvtal, där kan du läsa dig till tex vilka spänningar som du ska ha på respektive ställen och resistansvärden (ohm) där sånt kan mätas. Med hjälp av multimeter och rephandbok så kan man mäta och läsa sig fram till många fel, sen är ju en bok bra till allt möjligt som rör hojen.

En person med erfarenhet och en multimeter kan säkert mäta sig fram och till vad som är fel genom att anta vad som kan tänkas vara rimliga värden, att laddningen bör ligga på runt 14VDC (likspänning) och att tex statorn kanskr bör ha 80 VAC (växelspänning) vid 4000 rpm mellan samtliga faser (nu chansar jag då jag inte kommer ihåg vad det brukar ligga på) och andra saker med men en bok är bra att ha.

Vet bla en person här som i princip drog om hela elsystemet på sin hoj med hjälp härifrån och efter ett tag började han få in "tänket", så var inte rädd men ha respekt för elen och fram med multimetern och börja mäta var felet sitter.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
1: Börja med att mäta växelströmmen direkt mot statorn/generatorn. Mät alla tre faserna. Skall vara runt 50V AC men kolla manualen / sök för din modell.
2: Sedan mäter du efter RR/likriktaren och ser hur många Volt spänningen ligger på.
3: Mät också sedan spänning på Batteriet med gaspådrag.

Någonstans felar det.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top