Laddreglering

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Varför har motorcyklar nästan alltid permanentmagneter i rotorn?
Det gör det ju hopplöst att få till nå'n vettig laddreglering.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag gissar permanentmagneter i rotorn är en låg kostnads lösning i dagsläget för det elbehov som finns på en MC.
Med idag billig elektronik hålls sedan spänningen konstant på ca 14,3 Volt över batteriet från tomgång och uppåt (GSX1300R).
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Varför har motorcyklar nästan alltid permanentmagneter i rotorn?
Det gör det ju hopplöst att få till nå'n vettig laddreglering.
Permanentmagnet med tyristor eller lite bättre mosfetvarianten är inte speciellt dålig och kostnadseffektiv för generatorn mättas vid kortslutning och ger så inte mycket motstånd.

Därför inte laddregulatorn på era hojar blir som en lödkolv i temp vilket 400W* lätt skulle göra med regulator med kylflänsar som ett ciggpaket.

*Ganska vanlig effekt på en hojgenerator
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top