Laddregulator från annan hoj?

ma-jkpg

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
I Jönköping
Hoj
Honda cbr 600f
Hej!

Jag har läst på lite olika forum att R1:s laddningsregulator skulle kunna vara ett alternativ till Hondas original.

Är det någon som med säkerhet kan säga om laddregulatorn från en R1 98-99 fungerar på min Honda CBR 600 F -94?

Snabbkontakten felar lite , men det går ju att lösa enkelt med lödkolv/kabelskor.

Det står ju inget på regulatorerna så hur vet man vad som skiljer?

Tacksam för svar!!
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Det kommer att fungera. Det är samma funktionsprincip oavsett hojmodell. Effekten från generatorerna kan skilja och likriktarna/spänningsregulatorerna kan vara dimensionerade utifrån detta (värmetåligheten på komponenterna) men i ditt fall är det inget problem att byta till en från en R1 eller från en annan modell. Honda SP-1/2 och nyare Fireblade har tålig regulatorer också.
 

ma-jkpg

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
I Jönköping
Hoj
Honda cbr 600f
Det kommer att fungera. Det är samma funktionsprincip oavsett hojmodell. Effekten från generatorerna kan skilja och likriktarna/spänningsregulatorerna kan vara dimensionerade utifrån detta (värmetåligheten på komponenterna) men i ditt fall är det inget problem att byta till en från en R1 eller från en annan modell. Honda SP-1/2 och nyare Fireblade har tålig regulatorer också.

Tack för det snabba svaret!

Jag har fått hem regulatorn nu men undrar över en annan sak.

Plus och minus sitter ju var för sig, men sen är det ju tre stift till på rad. Är det samma ordning på Honda och Yamahas regulatorer? Jag vill ju inte förstöra något!
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Det är de 3 faserna från generatorn. Ligger med 120 graders fasförskjutning och i och med att de ska likriktas så spelar det ingen roll i vilken ordning de kopplas in, oavsett om det gäller Yamaha eller Honda.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top