RG500-Johannes skrev:
8:1 är ju knappt körbart, nej. Under 0,7 (10,3) så börjar det påverka negativt på förbränningen skulle jag vilja påstå.
Kaxig man kan vara då...
Mina funderingar (som vanligt besmittade av bilvärlden jag jobbar i):
Mmm, stora problemet är ju avgastempen när du magrar ut. Den ökade avgastempen kan man hämma genom att öka tändningen, men då får du problem med knack (vilket du även dämpar med mer soppa). Jag vill minnas att ni/du ligger grymt högt med tändningen på grund av bra kringsystem framförallt (avgasmottryck efter turbin = knappt inget), så ni/du borde ha marginaler map turbintemp.
När ni mappar tändning, hur lägger ni er i spikgräns, lyssnar ni eller har ni någon form av knackdetektor?
Ja, liite fetare kan man nog våga, men visst är det ett reellt problem. Oljeutspädning är ju inte så snyggt.
Är benägen att hålla med. Jag är inte ens speciellt förtjust i de vanliga bredbandssonderna heller, då de bara mäter syrehalten. De funkar faktiskt inte riktigt 100% om man går fetare än, säg, 0,85. Men det är ju det i särklass bästa som finns för rimliga pengar.
/J
För att få max effekt ur busan (R1.an är väl lite sämre med sina 5 ventiler)
så bör man inte gå under 12,5 i A/F värde ,snarare 13,5 på rullbänk.
I verkligheten så lägger man sig åt det fetare hållet pga högre last.
Skillnaden mellan en produktionsbil och en turbokonverterad hojmotor är
som natt och dag, det som inte är möjligt med den ena är en baggis med
den andra. Lite exempel från min storturbo busa motor : 685hk (ca 740hk
på veven) vid 10200rpm (över det så misstände den) ,ca 500nm, 2,3bar
relativt laddtryck, 1,0bar avgasmottryck före turbin, lambda 0,92,
tändläge ca 35 föd, ca 800 celsius före turbin, 98,6 mon .
Nu är det ju så att på denna motorn så blev nog lambda mätarn och avgas-
temparna lurade av mycket genomspolning pga den höga tryckdiffen över
motorn ihop med stor kortslutning av gasväxlingen både tid och area
mässigt. Men det tar emot att snåla ut mera när lambda mätarn visar
0,92.....
Så mellan 12 och 12,5 i AF känns väl både säkert och bra.
Anders , ju fetare du kör desto svårare blir det att tända gasen,
på en turbomotor med standard tändsystem så blir det knivigt att tända
vid högre laddtryck (cylindertryck) och börjar du då söla med soppan
så börjar det missa ännu tidigare , men även andra faktorer spelar in, intern
egr tex
/Christer