Lag om regplåt fram !!!!!!!!!

duc_Sam

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
1996, Ducati 900ss
Deathmachine skrev:
Jag har hört att vissa påstår att dom ska mäta det du sa mellan fotoskåpen men då betyder det att någon person måste sitta och analysera detta. Det blir en hel del foton att extra analysera, eller? Dessutom, borde det nog gälla bara vissa sträckor och så då dom ju som sagt inte alltid har kameror i alla skåp...

Ingen person - en dator! Skåpen skickar info till en central dator som analyserar och räknar, utifrån tidpunkter och avstånd mellan skåpen. Lätt matte, bara den hittar regnumret i bilden. Bildanalys är ju ett välforskat ämne vid det här laget, så det torde inte vara särskilt problematiskt.

Polisen har faktiskt erkänt att möjligheten finns, men att den inte kommer användas i första läget.

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
valmers skrev:
2415387 Aha, men inga bilder tas ju? Ska polisen anlita Saida för att gissa att jag kört på vägsträckan i fråga? Vi har ju inget ägaransvar, så även om jag kör 5 km/h för fort vid både kamera 1 och 2 och får böter för detta, kan jag knappast fällas för att min medelhastighet mellan kamerorna varit 200 km/h.

Säg att om det är 200 meter mellan kamerorna, och det är inprogrammerat att det ska ta säg 30 sekunder.
Om du åker förbi kamera 1 i 90 km/h och kamera 2 i 90km/h och det tar dig 15 sek, så vet den att du har åkt förfort.

Vet inte jag kanske svamlar, det är bara en ide.:näsblod

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
wINBLAD skrev:
2589244 Säg att om det är 200 meter mellan kamerorna, och det är inprogrammerat att det ska ta säg 30 sekunder.
Om du åker förbi kamera 1 i 90 km/h och kamera 2 i 90km/h och det tar dig 15 sek, så vet den att du har åkt förfort.

Vet inte jag kanske svamlar, det är bara en ide.:näsblod

Mellan Oslo och Trondheim fungerar det så.
Senaste stället som jag hört i Norge som fått den funktionen är vägen norr om Lillehammer mot Otta.

Första och sista kameran tar bild på ALLA fordon och sen samkörs dessa bilder i något system. Ett system som är kopplat till en frankeringsmaskin...

Dal-Mausen

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Då skulle man dra dit med två likadana bilar me samma plåt fram o passera kamerorna inom loppet på nån sekund.

Helst nån gammal fiat.

Sen fejka en 380km/t körning och njuta av círcusen när åklagaren försöker få till det.....

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Nu är det på riktigt :mad:

--------------
Motion 2006/07:T311
RELATERAD INFORMATION
Behandling av 2006/07:T311
MOT200607s311 (34 kbyte) Motion till riksdagen
2006/07:T311
av Susanne Eberstein och Jasenko Omanovic (s)
Registreringsskyltar på motorcyklar och ägaransvar

--------------------------------------------------------------------------------

Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om ägaransvar och registreringsskyltar på motorcyklar.

Motivering
För hög hastighet i trafiken orsakar många olyckstillbud. De fartkameror som finns längs våra vägar fotograferar fortkörare när de kommer mot kameran och dämpar bevisligen farten. På bilar finns registreringsskyltar både fram och bak och det är lätt för kamerorna att fånga fortköraren genom att registreringsskylten fram fotograferas. Värre är det med motorcyklister som många gånger överskrider hastighetsgränserna, men här saknar fordonet registreringsskylt fram. Detta omöjliggör för fartkamerorna att fånga motorcykelns registreringsskylt. Att införa en regel om att motorcyklar ska ha registreringsskylt fram och att motorcykelns ägare blir ansvarig för hastighetsöverträdelsen, skulle med säkerhet innebära färre olyckstillbud på våra vägar.

Stockholm den 30 oktober 2006

Susanne Eberstein (s)
Jasenko Omanovic (s)

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GU02T311&rm=2006/07&bet=T311

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000
Galne Dansken skrev:
2593835 Nu är det på riktigt :mad:
Susanne Eberstein (s)
Jasenko Omanovic (s)

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GU02T311&rm=2006/07&bet=T311

Som tur är har väl inte sossarna majoritet längre?

susanne.eberstein[på]riksdagen.se
jasenko.omanovic[på]riksdagen.se

Bara maila dom och tala om att det inte finns nån forskning som visar på få olyckor bara för fartkameror finns. Eller det kanske det finns, men skit i det för fartkameror är sjukt irriterande.

Läste också andra motioner dessa kretin skrivit. Galet att dessa får skattepengar i lön varje månad.

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Yamaha Ténéré 700
Galne Dansken skrev:
2593835 Att införa en regel om att motorcyklar ska ha registreringsskylt fram och att motorcykelns ägare blir ansvarig för hastighetsöverträdelsen...

Hmmm...spännande. Men det är väl i citatet ovan som problemet för politikerna ligger? Det är väl så att hastighetsöverträdelser är "brottsliga" och därför måste knytas till person. Ägaransvar skulle kräva en ändring till att hastighetsöverträdelser skulle bli "avgiftsbelagda" (som ex. felparkeringar). Lyckas man med att införa ägaransvar är det väl bara att vända på kamerorna och fota bakifrån...

/m

DRace

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
CBR1000RR
Helljus OK, regplåt fram ALDRIG, man undrar hur mycket i deras förslag handlar om att "rädda liv" och hur mycket egentligen handlar om att tjäna pengar på fortåkare. Fixa vajerräcken, grus på vägen, sprickor osv. och då kan vi snacka om regplåt fram.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
dinof skrev:
2593885 Helljus OK, regplåt fram ALDRIG, man undrar hur mycket i deras förslag handlar om att "rädda liv" och hur mycket egentligen handlar om att tjäna pengar på fortåkare.

Nu hörde iofs jag på nyheterna häromdagen att dödsolyckorna halveras där det finns fartkamereror.. Det är väl ett ganska "bra" resultat eller vad tycker du?

Sen är jag emot både regplåt fram och ägaransvar när det gäller fortkörningar.

"- På de sträckor det finns trafiksäkerhetskameror har vi nått ännu bättre resultat och fått en hastighetsminskning med drygt 10 procent. Detta visar på nyttan av övervakning med kameror för trafikanternas liv och hälsa, betonar Ingemar Skogö.

Om hastighetsöverträdelserna skulle minska så att medelhastigheten på alla vägar i landet sjönk med 3 procent skulle cirka 60 liv kunna räddas per år. Koldioxidutsläppen skulle minska med 200 000 – 300 000 ton. En minskning med 200 000 ton är 10 – 15 procent av vad som behövs för att nå klimatmålet för vägtransportsektorn."

http://www.vibilagare.se/nyhet.asp?guid=D5BCE702-DA43-4EF1-8FD0-F9A3EB6ACF9D

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
japp
Tycker det låter konstigt att Sverige vill införa regskylt fram på hojjar.:confused:

Om det nu blir så hoppas jag att det uppmärksammas så att europadomstolen knäpper Sverige på näsan och hävdar att detta strider mot den fria rörligheten och handeln inom EU.

Köper jag en hoj i Tyskland så skall det vara fritt fram att köra den i Sverige, utan att sätta på en extra skylt. Är den godkänd i i Tyskland så är den godkänd av hela EU, det är ju det som e tanken och därför EU typgodkänner fordon. :huvet

Snart kommer väl politikerna fram till att vi i Sverige skall införa personnummer istället för ipadress när vi surfar. Tänk va bra, då kan ingen undkomma lagens långa arm!

Man kan lätt få en uppfattning om att alla dessa nya lagar och regler kommer tillstånd pågrund av att polisen vill ha så stor kontroll som möjligt, utan att behöva lyfta sina arslen ur stolarna.

Ge mig istället en bättre motivering kring detta lagförslag.....

Ex: Eftersom vi inför skyltkrav fram på mc så kan vi spara in på vår verksamhet då vårt jobb underlättas skär ner 2% på trafikövervakningen och lägger den på narkotikaspaning.

Effektivare tillsyn/kontroll = mindre snutar / andra arbetsuppgifter.

I privata livet leder sånna här förändringar till att folk kan få gå hem från sina jobb för att deras arbetsinsats görs numera av en maskin.:va :va

Last edited:

Oops

Snart i ett dike nära dig
Gick med
5 Sep 2004
Hoj
Nu så
Kuriosa:
kom nyligen från Cypern o där hade alla moppar o mc klistermärke fram med regnr.

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
japp
Oops skrev:
2597714 Kuriosa:
kom nyligen från Cypern o där hade alla moppar o mc klistermärke fram med regnr.

Jag vill inte ha klistermärke på min hoj ;) Sen så skrev jag om skylt :D
Och ja, mitt resonemang e inte klockrent...men man blir ju sååå less!

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
RRbjorn skrev:
2398136 Såg på ett gammalt Top Gear att lasrarna som polisen använder för fartkameror i England bara fungerar upp till drygt 170 mph (drygt 280 blås). = Det är bara att hålla stumt förbi dem med regplåten fram:tummenupp

Allvarligt! Vad har de för mätratio på kamerorna - hur hög hastighet klarar de att läsa/fota?

Vad jag har hört ska våra kameror vara sämre än så, sen att det nere i skåne/blekinge finns fler tomma plåtpoliser än fungerande är ju en annan sak.
Ska dom införa reg-plåt fram på mc får dom nog se till att fortkörningen blir ägarens ansvar, jag menar hur många kör inte med tonat/spegelvisir/solbrillor och skarf?

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Idén med kameror och nollvision för övrigt är inte färre olyckor utan färre dödsfall. Viss skillnad.

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
El såldo !
Fy fan vad snutjag det kommer bli framöver.......:yoparty

* Saknas reg.plåt fram

* Avställd ( pga. trafikförsäkringen )

Kanske inte e`så dumma förslag ändå, ser fram mot en sommar med
mycket gaaaaaaaaasa !!!!!!:D :tummenupp :D

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
79Andreas skrev:
2597673 Tycker det låter konstigt att Sverige vill införa regskylt fram på hojjar.:confused:

Du måste skilja på vad "Sverige" vill och vad enskilda riksdagsledarmöter motionerar om. :mattias

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
HW skrev:
2398090
Helljusfrågan är mer intressant, det är ju för vår skull så vi skall synas bättre. Det är i så fall frågan om en dispens för oss mc-åkare.

/HW
mötten en hoj här om veckan med helljuset tänt på eftermiddan de va lite starkt måste ja säga, så de känns lite overkill, visst syntes han men de blända även mig oxå...

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
korvgubbe skrev:
2593897 Nu hörde iofs jag på nyheterna häromdagen att dödsolyckorna halveras där det finns fartkamereror.. Det är väl ett ganska "bra" resultat eller vad tycker du?

Sen är jag emot både regplåt fram och ägaransvar när det gäller fortkörningar.

"- På de sträckor det finns trafiksäkerhetskameror har vi nått ännu bättre resultat och fått en hastighetsminskning med drygt 10 procent. Detta visar på nyttan av övervakning med kameror för trafikanternas liv och hälsa, betonar Ingemar Skogö.

Om hastighetsöverträdelserna skulle minska så att medelhastigheten på alla vägar i landet sjönk med 3 procent skulle cirka 60 liv kunna räddas per år. Koldioxidutsläppen skulle minska med 200 000 – 300 000 ton. En minskning med 200 000 ton är 10 – 15 procent av vad som behövs för att nå klimatmålet för vägtransportsektorn."

http://www.vibilagare.se/nyhet.asp?guid=D5BCE702-DA43-4EF1-8FD0-F9A3EB6ACF9D

Personligen har jag inga problem alls med ägaransvar, är inte bilen/mc registrerad som stulen så vet jag vem som kör. Varför skulle jag låna ut hojen till en "polare" som inte står för dom böter han får.

Ok, plåt fram skulle inte va snyggt men jag får väl bocka till den så den funkar som framskärm :yoparty

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...