Laga bakgavellyft, svårt som fan eller?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har möjlighet att köpa en skapligt billig 06:ans Mercedes 316 Sprinter som skulle passa väldigt bra till min verksamhet MEN den är obesiktigad samt att bakgavellyften är defekt.
Finns det någon här som har erfarenhet av en trasig bakgavellyft och om det är avancerat att laga?

Jag ska åka och hämta bilen ikväll och gå igenom den nere på verkstaden innan jag köper den så jag tänkte att jag frågar den breda kompetensen här innan jag börjar riva i något.
Enligt uppgift så ska det vara en trasig bälg som är problemet och det finns eventuellt ett kostnadsförslag från en firma där det skulle kosta 18 000:- att laga.
Om det inte krävs specialverktyg mm för att laga det så tänkte jag att man kanske kan lägga några timmar på det själv för att spara några slantar.
Tummen sitter där den ska och jag har en stor verkstad med mycket verktyg men min erfarenhet av lyftar är att jag har använt sådana men inte skruvat dem...

Det är en sån här bil: http://www.blocket.se/alvsborg/Mercedes_Benz_sprinte_316_CDI_06_43055157.htm?ca=9&w=3
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Bälg?

Vad skulle den göra för arbete på lyften?

Ingen aning, jag har inte sett det själv än utan det är enligt uppgift från VD'n på företaget som den står på och han har nog inte själv sett det. Det är antagligen en Zepro-lyft som sitter på den och jag har som sagt ingen koll på hur den är uppbyggd. Det känns som att hydraulik är det enda man behöver bekymra sig över :va
Jag har prylar för att kolla oljetryck om jag inte minns fel.

Om det är en Z-lyft så bör man ju kunna köpa delar direkt från Zepro, oavsett bilmodell...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ingen aning, jag har inte sett det själv än utan det är enligt uppgift från VD'n på företaget som den står på och han har nog inte själv sett det. Det är antagligen en Zepro-lyft som sitter på den och jag har som sagt ingen koll på hur den är uppbyggd. Det känns som att hydraulik är det enda man behöver bekymra sig över :va
Jag har prylar för att kolla oljetryck om jag inte minns fel.

Om det är en Z-lyft så bör man ju kunna köpa delar direkt från Zepro, oavsett bilmodell...

Laga den själv är nog inga större problem, består av en pump och några ventiler samt kolvar.
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Det sitter fyra stycken hydraulkolvar på en sån lyft, men utan mer info är det svårt att veta vad som är fel. Jag tror absolut att du fixar att laga det själv. Jag kör en Sprinter -11 med Zepro.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sitter troligen slangbrottsventiler som kan strula, ska öppna tillsammans med ventilerna till lyft/sänk/tilt,
beroende på modell och ålder kan det vara ett kretskort som gett sig med.
De gamla är enkla, går att testköra direkt på kortet som sitter i lådan med hydrauliken om det är kabelbrott till knapparna, både pump och ventiler.

De nya vet jag inte riktigt hurde funkar, där sitter en styrenhet utanför lådan som verkar vara av "funkar det inte så byter vi ut den" typ.....vad det kostar vet jag inte men inget sådant man måste ha verkar vara billigt...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nu har jag kört ner bilen till min verkstad och kollat igenom den som hastigast, ska ta ett ryck imorgon och kolla igenom allt lite mer ingående.
Men jag hittade hur som helst en slang som var AV och det kan ju ha något att göra med att den inte funkar :rolleyes:
Dock så är jag ändå lite orolig då de hade fått ett kostnadsförslag på 18 000:- för att laga det så det kan ju vara så att något mer har gått sönder än bara en slang. Jag ska ringa firman som har lämnat pris på lagning av lyften och se om de kommer ihåg vad det var för fel, de borde ju ha felsökt den ganska ingående för att få fram ett prisförslag. Eventuellt...

Annars var det en jäkla massa andra fel, en liten lista bara för skojs skull:
Torkararm av direkt ovanför akvariet.
Handbroms AV
Bromsar bak satt fast och när jag fick rull på bilen så skrapade det fint. Har dock svarv till sådana jobb :banana
En reva i skåpet (plasta glasfiber är ju inte hela världen)
Pyspunka
Spricka i ruta
Ett konstigt ljud vid gupp, låter som att en bladfjäder är av/gummi har släppt. Jag kollade inte ens om det sitter bladfjädrar på den men det måste det ju göra.

Och lite mer efter imorgon antar jag... Nåja, får man den billigt så är det ju värt att kosta på en sådan bil då de verkar stå hyffsat högt i pris.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Lyften på din bil heter antagligen RZ75 med kapacitet 750 kg alternativt RZ45 med kapacitet 450 kilo spelar ingen roll vilket det är exakt samma lyft bara olika inställningar på tryck reduceringen.

Det som knäcker samtliga dessa lyftar är vatten i oljan, detta gör att cylindrarna rostar invändigt samt att ventilerna kärvar fast. Det vet alla som jobbar med dessa lyftar. Därav det synnerligen väl tilltagna priset för reparation. Vad du skall göra om du köper bilen är att ta bort samtliga cylindrar detta är plättlätt om har nåt att lyfta själva plattformen med medans man gör själva jobbet, säkra upp plattformen ordentligt innan du börjar annars.....:crash:smasha

Demontera alla cylindrar gör rent och kolla cylinderrören invändigt och kolvstänger om de går att rädda isåfall byt tätningar (dessa är standarddimension som finns på momentum men av ett mjukare material som gör att de även är täta även i -25C men de gör även att lyften skriker som en gris om det blir +25C vet ej om detta material finns på momentum men standard funkar ju för det mesta).

Om cylindrarna ej går att rädda så fråga direkt på Zepro vad dom kostar tror inte det är så blodigt. Gör ren tanken invändigt. Kolla om pumpen verkar okej finns det sugsil så ta bort den den gör mer skada än nytta, den är så grov att det enda som fastnar i den är småfåglar och bortappade mobiler, har man lite hygien runt aggregatet så är detta inget problem, dock ger den ett motstånd i sugledningen vilket gör att pumpen kan kavitera sönder rätt snabbt speciellt om råkat fylla med för tjock olja och det blir kallt ute.

Oljan som det skall fyllas med är Statoil 131 och inget annat.

Sen är det elektriska inget komplicerat men dock rätt fuktkänsligt.

Hoppas jag inte tråkat ut dig eller skrämt dig, har du frågar kan du ju alltid PM:a jag tror jag kan det mesta om bakgavelhissar, hela detta inlägg får mig att tänka tillbaka på min tid som tekniker på ett visst företag i Z-län.
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Jävlar snacka om att ställa frågan i rätt forum! En zepro-guru ploppar fram bara sådär! :banana
Anders: en sån bil är sjukt användbar!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Lyften på din bil heter antagligen RZ75 med kapacitet 750 kg alternativt RZ45 med kapacitet 450 kilo spelar ingen roll vilket det är exakt samma lyft bara olika inställningar på tryck reduceringen.

Det som knäcker samtliga dessa lyftar är vatten i oljan, detta gör att cylindrarna rostar invändigt samt att ventilerna kärvar fast. Det vet alla som jobbar med dessa lyftar. Därav det synnerligen väl tilltagna priset för reparation. Vad du skall göra om du köper bilen är att ta bort samtliga cylindrar detta är plättlätt om har nåt att lyfta själva plattformen med medans man gör själva jobbet, säkra upp plattformen ordentligt innan du börjar annars.....:crash:smasha

Demontera alla cylindrar gör rent och kolla cylinderrören invändigt och kolvstänger om de går att rädda isåfall byt tätningar (dessa är standarddimension som finns på momentum men av ett mjukare material som gör att de även är täta även i -25C men de gör även att lyften skriker som en gris om det blir +25C vet ej om detta material finns på momentum men standard funkar ju för det mesta).

Om cylindrarna ej går att rädda så fråga direkt på Zepro vad dom kostar tror inte det är så blodigt. Gör ren tanken invändigt. Kolla om pumpen verkar okej finns det sugsil så ta bort den den gör mer skada än nytta, den är så grov att det enda som fastnar i den är småfåglar och bortappade mobiler, har man lite hygien runt aggregatet så är detta inget problem, dock ger den ett motstånd i sugledningen vilket gör att pumpen kan kavitera sönder rätt snabbt speciellt om råkat fylla med för tjock olja och det blir kallt ute.

Oljan som det skall fyllas med är Statoil 131 och inget annat.

Sen är det elektriska inget komplicerat men dock rätt fuktkänsligt.

Hoppas jag inte tråkat ut dig eller skrämt dig, har du frågar kan du ju alltid PM:a jag tror jag kan det mesta om bakgavelhissar, hela detta inlägg får mig att tänka tillbaka på min tid som tekniker på ett visst företag i Z-län.

:Bugar

Ja, vad ska man säga, man blir gråtfärdig :gråta

Det enda tråkiga är att jag fick igång lyften idag, jag hade annars sett fram emot att skriva ut ditt inlägg, lägga in din pm-länk på speed-dial och sedan smutsa ner mig i verkstan...
Jag laddade batteriet, tryckte på knappen I KUPÈN och sen funkade den. Dock inte så bra när bilen var avstängd, den gick i några sekunder men sen dog den strax efter att den började klicka. Garanterat för klent med ström till skiten, imorgon åker jag och hämtar ut ett nytt monsterbatteri och hoppas på det bästa.

Bilen är köpt hur som helst, väntar bara på att deras ekonomiavdelning skickar regpapper och extranyckel.
Nu sitter jag och klickar i en jävligt lång beställningslista på Laga.se så att bilen är i toppskick om någon vecka eller två så att den håller till Polen tur och retur.

Men du Longkalsong, jag återkommer med ett pm till dig inom kort då jag tänkte byta ut hela slangpaketet på lyften och ge den en ordentlig service med oljebyte och genomgång. Det är en 750kg för övrigt.

Nu hoppas jag på att det bara var batterifel och inget annat men jag tror att det var den mänskliga faktorn som strulade i detta fallet.

Wheelie: Ja, enda nackdelen är att man bara får lasta 720kg i den och det kan bli ett problem. Men jag får hoppas på att inte bli invinkad i vågen efter tullarna då den kommer rulla en hel del Sverige-Polen.
Jag ska se om det finns dragkrok på laga.se, då beställer jag en sån så har man åtminstone möjlighet till att få med sig 2000kg till om man får arslet ur vagnen och ta E-kortet nån gång...
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Ska du dra släp så kommer du väl upp i över 3500kg, och då ska det väl vara färdskrivare i bilen också? Om du ska använda den i yrkesmässig trafik.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ska du dra släp så kommer du väl upp i över 3500kg, och då ska det väl vara färdskrivare i bilen också? Om du ska använda den i yrkesmässig trafik.

Det är väl inget problem med att hela ekipaget kommer upp över 3500kg, det räcker väl med BE-kort för det?
Max sammanlagda bruttovikt tror jag var runt 6 ton.
Jag har inte full koll på dessa regler, nu får vi se vad som händer efter den 19:e januari också då totalvikten för B-kort ökas till mer än 3,5 ton.

Edit/ Såg att du inte skrev något om c-kort utan bara färdskrivare. Då är det ju så enkelt att de gånger jag blir stoppad med tungt släp så är det naturligtvis i privata ärenden :fakta
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Precis, jag har för mig att när du får en totalvikt på över 3500kg så behövs det färdskrivare för yrkesmässig trafik, även på lätta lastbilar.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top