Laga glasfiberkåpor.

mojja83

Guest
Halloj!!


En liten snabb fråga hur många lager väv och polyester bör man lägga vid lagning av enklare sprickor i glasfiberkåporna?

Hade själv tänkt 3 lager men räcker det verkligen till?
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Det beror ju på hur tjock väv du lägger. vad det är för yta mm? En bra grundtanke är ju lite hur tjock är delen du ska laga?

Tipps är att silvertejpa på utsidin och sedan lägga några lager på insidan.

Jag brukar även köra i sprickan med en borrmaskin med typ 3 mm borr så det blir ett glapp detta för att kåpan har en förmåga att "töja" sig lite där den spruckit.

samt att det blir enkelt att få till en bra yta på utsidan sedan då man enkelt spackar i den lilla skåran som är kvar slipar och lackar. Eller så skiter man i att spackla och lacka för att man vet att det ändå är dags snart igen.....

Lycka till
 

mojja83

Guest
Kåporna är ju grevens works ap tunna med andra ord. Känns som att det räcker med att titta på dom så spricker dom :)

Det saknas inge bitar men det är sprickor här och var. Har slipat med grovt papper och "fasat ut sprickorna men det där med borrmaskin tänkte jag inte på men nästa gång så kommer även det göras!!!
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Är det på platta ytor så däcker det med två lager av biltemas väv på insidan.
Sedan är det viktigt att snåla med polyester(det är den som väger) så mycket som möjligt pensla på och tryck in den i väven med penseln.
 

mojja83

Guest
Är det på platta ytor så däcker det med två lager av biltemas väv på insidan.
Sedan är det viktigt att snåla med polyester(det är den som väger) så mycket som möjligt pensla på och tryck in den i väven med penseln.

Hmmm ska man SNÅLA med polyestern?
Att det väger lite mer är inte ett bekymmer för min del man kan det uppstå andra problem?


I april iår undrade jag åt vilket håll 1an var på en standard hoj nu lagar man krasch kåper och bränner dom i bastun!
Beroende framkallande denna sport!
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Du behöver inte snåla.. Men det är onödigt om det dryper om det, lagom är bäst. Och som sagt, några 10-tals gram hit eller dit. Rengör noga och avfetta ytorna bara.
 

mojja83

Guest
Du behöver inte snåla.. Men det är onödigt om det dryper om det, lagom är bäst. Och som sagt, några 10-tals gram hit eller dit. Rengör noga och avfetta ytorna bara.

Tvättade ytorna med aceton och slipade med 80 papper runt om och en bra bit utnför skadan jag tänkte laga. Har bara ryckt tag i en av kåporna som får agera test kåpa. Funkar det så funkar det annars har får jag öva vidare:crash
 

mojja83

Guest
Hållfastheten minskar med mängden polyester!

Men ska man inte "dränka" in väven med polyester så allt blir blött? alltså att all glasfiberväv blir våt av polyestern?
Är totalt okunnig på glasfiber så all hjälp är jag intresserad av:hej
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Hoppas du rengjorde efter du slipat, men det kanske du menade...

Du ska blöta ner det så att det är genomblött, ej onödigt överskott men ett litet överskott är bättre än för lite.

Att hållfastheten skulle gå ner om du har för mycket polyester behöver du inte oroa dig om. Däremot om du har för lite polyester så binds alltihopa samman sämre och du får en sämre lagning.
 
Last edited:

mojja83

Guest
Hoppas du rengjorde efter du slipat, men det kanske du menade...

Du ska blöta ner det så att det är genomblött, ej onödigt överskott men ett litet överskott är bättre än för lite.

Att hållfastheten skulle gå ner om du har för mycket polyester behöver du inte oroa dig om. Däremot om du har för lite polyester så binds alltihopa samman sämre och du får en sämre lagning.

Självklart rengjorde jag ytorna efter jag slipat:)

Första lagningarna är färdiga med glasfiber la 3-4 lager med glasfiberväv+polyester och det vart riktigt starkt.
Nu är det slipning framsida+finspackling som gäller:)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Men ska man inte "dränka" in väven med polyester så allt blir blött? alltså att all glasfiberväv blir våt av polyestern?
Är totalt okunnig på glasfiber så all hjälp är jag intresserad av:hej

Det stämmer.
Det svåra är att få bort överflödet sen :D
 

mojja83

Guest
Det stämmer.
Det svåra är att få bort överflödet sen :D


Haha plastade från insidan så jag skiter i överflödet :) Men hade jag gjort detta från utsidan hade jag varit gråhårig nu av hur fan jag skulle få till en sjysst yta :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Laska ytorna utifrån, och lägg på två, max tre, lager glasfiber, med fibrerna vridna jämfört med lagret under. Lägg på ett tunt lager polyester på utan som ska plastas, vänta nån minut, sen lägger du på första lagret glasfiber och penslar på precis så mycket polyester så att det bara mättar glasfibern, det är fibrerna som ger styrkan, inte polyestern :fakta Sen väntar du några minuter igen innan nästa lager åker på, återigen, bara fukta igenom glasfibern. Använd pensel till polystern, vinylhandskar till händerna och blanda polyestern i glaskoppar eller pappmuggar från jobbet.

När det har härdat är det snabbt gjort att slipa till ytan, antingen med Dremel eller kloss, sen får man oftast spackla lite för att få den sista finishen, men framför allt får du en kåpa som är homogent stark/sviktande, så att den tar upp krafterna utan att spricka runt lagningen, vilket det lätt gör om man klafsar på en tjock kaka på insidan, då får man bara MYCKET mer jobb efter nästa vurpa :mattias
 

mojja83

Guest
Laska ytorna utifrån, och lägg på två, max tre, lager glasfiber, med fibrerna vridna jämfört med lagret under. Lägg på ett tunt lager polyester på utan som ska plastas, vänta nån minut, sen lägger du på första lagret glasfiber och penslar på precis så mycket polyester så att det bara mättar glasfibern, det är fibrerna som ger styrkan, inte polyestern :fakta Sen väntar du några minuter igen innan nästa lager åker på, återigen, bara fukta igenom glasfibern. Använd pensel till polystern, vinylhandskar till händerna och blanda polyestern i glaskoppar eller pappmuggar från jobbet.

När det har härdat är det snabbt gjort att slipa till ytan, antingen med Dremel eller kloss, sen får man oftast spackla lite för att få den sista finishen, men framför allt får du en kåpa som är homogent stark/sviktande, så att den tar upp krafterna utan att spricka runt lagningen, vilket det lätt gör om man klafsar på en tjock kaka på insidan, då får man bara MYCKET mer jobb efter nästa vurpa :mattias


Och med det skrivet inser jag återigen att jag fick men dyrköpt läxa :)

Jag lagade från insidan,slipade rent sprickorna,fasade kanterna och sedan slipade jag rent en stor bit runt skadan.
Tvättade med aceton och sedan strök jag på ett tunt lager med polyester därefter applicerade jag första lagret med väv och la på mer polyester så att den täckte väven.
Därefter "brände" jag alltsammans i bastun i 80 grader 10 minuter och gjorde om proceduren fast väven las åt andra hållet alltså korsade jag väven. brände en stund till och så gjorde jag på samma vis igen med korsad väv.

Tejpade såklart utsidan på skadorna så att dem skulle hålla sig fixerade och på plats.

Jaja det dröjer väl inte innan jag klotar igen och måste göra om skiten då får jag se till att göra rätt från början!

P.s kärringen blev galen av stanken från polyestern i huset och tyckte inte det var bra att använda bastun som brännugn!
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Annars så fungerar glasfiberspackel rätt bra vid mindre sprickor , mycket enklare att hålla på med
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Skippa "bränningen" i bastun, du förstör endast det du gjort....
 

mojja83

Guest
För att påskynda sluthärdningen kan polyesterlaminatet värmehärdas genom att laminatet tillförs en förhöjd temperatur under den senare delen av härdningsprocessen då laminatet har gelat och är hårt. Temperaturen beror på typen av polyester, acceleratormängd och inblandad mängd katalysator samt temperaturtåligheten för ingående armeringsfibrer och eventuellt sandwichmaterial. Vid värmehärdning av rumstemperaturhärdande polyester kan en lämplig värmehärdning ske i 3-6 timmar i 60-100 grader, alternativt med lägre temperatur, 40-50 grader under 12-24 timmar.

Det värmehärdade laminatet blir bättre genomhärdat och blir generellt starkare och styvare men samtidigt mer sprött.


Källa:http://www.carbontrikes.com/komposit/matris.htm

Läser man bara denna tråd så har man redan fått tips om 3 olika förfaringssätt vid lagning av glasfiberkåpor verkar inte finnas någon given standard på hur man gör eller vad som ska göras.

Men med min klotningsstatestik lär jag vara expert på detta vid slutet på nästa säsong om jag inte skaffar mig en fet sponsor som har lusta att ge mig obegränsat med kåpor :crash:crash
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Därefter "brände" jag alltsammans i bastun i 80 grader 10 minuter och gjorde om proceduren fast väven las åt andra hållet alltså korsade jag väven. brände en stund till och så gjorde jag på samma vis igen med korsad väv.
Precis som Vargen2k skrev så är det ett stort NO NO :ajjabajja att bränna polyestern i bastun, då är risken stor att den härdar för fort och blir spröd och skör istället. Det måste vara runt 20C och det ska vara väldigt precis den mängd härdare som anges, annars härdar det för fort = sprickor, skör polyester och tom brandfara, det blir väldigt varmt när polyester härdar, eller så härdar det inte alls, dvs ett helvete att få bort skiten när du ska göra om det. Efter 10 min hade det troligen härdat lite för bra för att det nya lagret skulle fästa optimalt dessutom...

Sen är ju frågan hur mycket du laskade? Det ska vara 1:20 om jag inte missminner mig, dvs är det 1mm tjockt så slipar du 20mm långt, med konstant lutning så att säga.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top