Laga kåpa, finns det hopp? Hur?

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Min bakkåpa är sprucken och repad och jag funderar på att laga den för att sedan lacka den.

Men finns det något hopp att laga kåpan (se bilder) och hur går jag tillväga?

Vad tror ni det kostar att lämna in dem för lagning och lackning?

Var får jag tag i nya dekaler?

99nuoi.jpg

j8jxci.jpg

5jwtwl.jpg

Last edited:

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Kika efter en bättre begagnad på eBay istället. Tror det blir både billigare, bättre och enklare. Det besvarar inte din fråga men är ett tips.

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Det är svårare att laga plast än tex glasfiber men det går.. Säkrast är väl att lämna den till någon som gjort det förut..

Troligtvis blir det billigare att köpa en kåpa på tex ebay eller en i glasfiber och lacka den. Lackeringen borde kosta några hundra, max 500kr.

Dekaler kan du köpa hos yamaha (dyrt) eller gå till din lokala reklamskylt tillverkare så fixar dem det för en hundring och en bullpåse!:tummenupp

Lycka till/ Henrik

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
ZX10R - 2011
Slipa rent på båda sidor, lägg på glasfiberspackel med ev glasfiberväv på insidan och spackla upp med plastic padding på utsidan och låt sen lackerare slipa det jämt och lacka. Dock tror jag det blir billigare som tidigare nämnt med nått från ebay då dekaler samt riktig "billack" kostar en del.

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Kika efter en bättre begagnad på eBay istället. Tror det blir både billigare, bättre och enklare. Det besvarar inte din fråga men är ett tips.

Jag har letat men inte hittat någon. Hittade Kina-kåpa men frakten var lite väl dyr. Har du några ebay-tips?

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
ZX10R - 2011
Kolla in Heyman från Hong Kong beställde grejer därifrån igår synd du inte nämnde tidigare kunde delat frakten ;)

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
det är dumt att glasfiberarmera och spackla. det reser sig lätt och ser ut som sprickor.

ge det till någon som kan plastsvetsa, blir lika starkt som innan och slipper "kakor" med spackel.

Kneedrag

Guest
Finns lite olika metoder att använda.

Proffsen
Svetsar ihop det med samma plast ABS men då krävs varmluftspistol med tillhörande grejer. Inte helt lätt att hitta.
Eller Terokal finns på Mekonomen
Eller lödkolv smält ihop plasten där det är sprucket.

Hemma använder jag Plastic Padding pp 100 med aluminumnät på insidan för att förstärka och så borrar jag ett litet hål i slutet av sprickor för att de inte ska vandra vidare.
Sen är det bara att slipa o lacka

Glasfiber är oxo populärt att laga med men det har jag inte provat än.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Det första man ska göra om man fått en liten spricka i en kåpa är att ta en miniborr (1 mm räcker) och borra ett litet hål längst ut i sprickan. Då stoppar man i alla fall vidare sprickbildning.

Det där tycker jag inte ser så farligt ut. Det är dock många olika faktorer som avgör hur man/du fixar problemet.

1. Hur snål är du?
  2. Hur mycket tid är du beredd att satsa?
  3. Var sitter tummen placerad i din hand?
  4. Hur petnoga är du?
  5. m.m.

Jag skulle, efter jag borrat hålet jag nämnde ovan, försöka droppa i lite superklister i sprickan. Spackla på polyester och armera med glasfiber från insidan. Spackla på med finspackel (så lite som möjligt) och sen slipa som bara den. På något sätt skulle jag sen få dit lite färg utanpå och sen avsluta med att sätta dit några av dessa dekaler.

Kostnaden för detta tillvägagångssett borde vara < 1500 kr, mycket mindre om du lackar själv.

Detta är säkert inte en proffslösning, eftersom dylik plats nog helst ska svetsas, men jag har använt denna bonnalösning ett flertal gånger och det fungerar för mig.

Ska man vara rejält bonnig så funkar det t.o.m. att smälta ABS-plast med en vanlig tändare och sen smeta ihop det med en vanlig spatel. Det "löder" ihop sprickor men är väl dock knappast något som man bör rekommendera. Lätt att klanta till det rejält...

Hörde en gång om en kille som snodde delar av barnens lego, löste upp dem i sprit och sedan "hällde" ut det över sprickan. Det ska tydligen ha fungerat prima. Men stackars barn!

Jag är:

1. Snål
  2. Tycker om att pula på
  3. Har åtminstone ena tummen lite lätt förskjuten åt ena sidan.
  4. Bryr mig mer om funktionalitet än utseende.

.

Last edited:

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
Kolla in Heyman från Hong Kong beställde grejer därifrån igår synd du inte nämnde tidigare kunde delat frakten ;)

Fan vad synd! Hade varit kanon!

Jag sökte efter en Heyman,:confused: men hittade bara en som inte sålde något

Hittar ingen som bara säljer bakkåpan (blå till R1 -01), finns det någon ebay-guru som kan hjälpa mig:)

Last edited:

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Fan vad synd! Hade varit kanon!

Jag sökte efter en Heyman,:confused: men hittade bara en som inte sålde något

Hittar ingen som bara säljer bakkåpan (blå till R1 -01), finns det någon ebay-guru som kan hjälpa mig:)

Har en bakkåpa till en r1 2001 men utan klistermärke kolla i mitt garage så ser du den
pm a vid intresse

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...