Laga kåpor på XRV750

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Jag har löst upp legobitar i Aceton för att laga ihop kåpor av ABS-plast. Det blir som en plastsvets då kåpan löses upp en aning, funkar bra tycker jag. Armera med glasfiber för extra styrka.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Jag har löst upp legobitar i Aceton för att laga ihop kåpor av ABS-plast. Det blir som en plastsvets då kåpan löses upp en aning, funkar bra tycker jag. Armera med glasfiber för extra styrka.
-Är det inte enklare att köpa dom kåporna som Wiseguy länkade till i inlägg #2.. eller #5..?
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hade det varit min hoj så hade jag nog försökt laga kåporna, men eftersom detta kommer att leda till att de ändå måste slipas ned, lackas och sen dekalas så är chanserna för att detta skall bli riktigt bra ganska låg.
Men det är ju roligt att pilla och hålla på med sånt, så jag hade ändå gjort det.
Skulle jag snabbt velat ha en körbar och cool hoj så hade jag beställt någon variant av rallykåpa som finns i flertal olika varianter därute. Visst kommer man säkert få pilla med de kåporna med, men Rally-stuket är coolare.
Men full förståelse om TS vill laga kåporna själv.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Jo det är enklare. Men han efterfrågade antingen nya kåpor eller lagningsalternativ, jag förespråkar att laga.
-Aha, jag som trodde dom kåporna var nytillverkade. Förvisso inte Honda original, men ändå nya. Jaja, då är det väl bättre att laga dom gamla.. :tummenupp
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Tack för alla tips!!
Bortsett från att försöka laga jag nu inser att jag nog inte klarar...

Alternativ 1:
Helt ny aftermarket-kåpa med orginal-look i "one-piece" 330 euro
Dekaler finns här för typ 80 euro
Färgen kallas tydligen R-127 sparkling red Hittade den infon på XRV750
Kan jag hitta en firma som kan lacka (eller vågar man själv) så kanske det blir bra..

Alternativ 2:
Ny OEM-kåpa Höger som jag hittat i holland. ca 250 euro med skatt o frakt.
Vänster aftermarket kåpa för ca 120 euro ebay
Färg som ovan och dekal till denna enligt ovan (40 euro + färg)

Jag gissar det blir ungefär samma pris med de alternativen

Alt:2 får jag en ny orginal kåpa och en aftermarket och då det inte blir orginal iaf kanske jag ska bita i äpplet och gå på alternativ 1.. dom gamla orginalkåporna har varit lagade tidigare ser jag nu när jag inspekterar och det är "appelsinskal" på vissa delar av lacken.. på nått konstigt sätt känns det bra..
Tanken fick en smäll som behöver lagas men lacka om den känns orimligt så det blir lackstift i linkande färg. Har tanköverdrag så det syns inte..

Detta är antagligen den sista motorcykel jag nånsin kommer äga och mina barn har den till lite camping-turer och så - jag får nog 7-8k från försäkringsbolaget som kontantersättning.

Ska jag gå på alt1 så frågar jag er:
Hade ni kört OEM look?
Hade ni kört Rally look

Jag vet att min XRV är trött/slö/gammal men jag tycker om den.. snyft
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tack för alla tips!!
Bortsett från att försöka laga jag nu inser att jag nog inte klarar...

Alternativ 1:
Helt ny aftermarket-kåpa med orginal-look i "one-piece" 330 euro
Dekaler finns här för typ 80 euro
Färgen kallas tydligen R-127 sparkling red Hittade den infon på XRV750
Kan jag hitta en firma som kan lacka (eller vågar man själv) så kanske det blir bra..

Alternativ 2:
Ny OEM-kåpa Höger som jag hittat i holland. ca 250 euro med skatt o frakt.
Vänster aftermarket kåpa för ca 120 euro ebay
Färg som ovan och dekal till denna enligt ovan (40 euro + färg)

Jag gissar det blir ungefär samma pris med de alternativen

Alt:2 får jag en ny orginal kåpa och en aftermarket och då det inte blir orginal iaf kanske jag ska bita i äpplet och gå på alternativ 1.. dom gamla orginalkåporna har varit lagade tidigare ser jag nu när jag inspekterar och det är "appelsinskal" på vissa delar av lacken.. på nått konstigt sätt känns det bra..
Tanken fick en smäll som behöver lagas men lacka om den känns orimligt så det blir lackstift i linkande färg. Har tanköverdrag så det syns inte..

Detta är antagligen den sista motorcykel jag nånsin kommer äga och mina barn har den till lite camping-turer och så - jag får nog 7-8k från försäkringsbolaget som kontantersättning.

Ska jag gå på alt1 så frågar jag er:
Hade ni kört OEM look?
Hade ni kört Rally look

Jag vet att min XRV är trött/slö/gammal men jag tycker om den.. snyft
Vill du ha den själv i bra skick ett tag till - Köp OEM-kåporna.
Vill du köra, men är redo på att det inte är perfekt utseende och har kvar den bara för körandet skull - laga själv.
Vill du ge dig på ett roligt projekt, som kanske är ovanför vad man kan, så bygg om den till Rallyvariant.

Och om försäkringsbolaget bara erbjuder dig 7-8 för inlösen hojen så kan du utan några som helst problem få bra mycket mera för den som den står just nu. AT är eftertraktade och folk är inte tok kingiga med lite blessyrer på kåpor.
Är det bara 7-8 för skadorna kåpor och du behåller hojen så är ju vilket som helst av alternativen ovan helt ok. OEM är oftast snyggast och kommer att ge mest pengar den dagen du säljer den.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vill du ha den själv i bra skick ett tag till - Köp OEM-kåporna.
Vill du köra, men är redo på att det inte är perfekt utseende och har kvar den bara för körandet skull - laga själv.
Vill du ge dig på ett roligt projekt, som kanske är ovanför vad man kan, så bygg om den till Rallyvariant.

Och om försäkringsbolaget bara erbjuder dig 7-8 för inlösen hojen så kan du utan några som helst problem få bra mycket mera för den som den står just nu. AT är eftertraktade och folk är inte tok kingiga med lite blessyrer på kåpor.
Är det bara 7-8 för skadorna kåpor och du behåller hojen så är ju vilket som helst av alternativen ovan helt ok. OEM är oftast snyggast och kommer att ge mest pengar den dagen du säljer den.
Har du kollat DagensBlockettråden så vet du att det är Brattskramlerbobber som gäller! :crash
Om man nu har sumpat framlyktan och monterar en annan - har man då även sumpat det estetiska sinnet för var den skall placeras någonstans i höjdled? UNIK är den också.


1574926497.jpg

Kawasaki%20W%20800%2011%20%201.jpg
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Verkar som att det bara finns höger kåpa i hela världen med typ11 i färgkod så jag tror planen får bli att köpa höger OEM och försöka laga vänster på något vis.
blir det skit så får jag köpa aftermarket i flasfiber.. (eller gör jag det direkt..)
svetsad.jpg
Har testat att svetsa ihop dom två mindre delarna och det verkar sitta bra ihop.
Som ni ser var detta i två separata delar. funderar på att slipa upp en fåra och smälta i ny plast och sedan förstärka med glasfiverväv som diskuterats innan.... men vilket klister?
Epoxy eller polyester?
Lutar åt poly om ingen kan komma med bättre alternativ.. typ denna:
polyester
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Jag har löst upp legobitar i Aceton för att laga ihop kåpor av ABS-plast. Det blir som en plastsvets då kåpan löses upp en aning, funkar bra tycker jag. Armera med glasfiber för extra styrka.
Hej,
Blev lego+aceton som en gegga som du typ penslade över en glasfibermatta eller hur var tillvägagångssättet?
Är lego av ABS?
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Hej,
Blev lego+aceton som en gegga som du typ penslade över en glasfibermatta eller hur var tillvägagångssättet?
Är lego av ABS?
Ja det blir en lättflytande gegga som man penslar på. Acetonet löser till viss del upp och förenar sig med kåpan, så det blir att likna med plastsvets. Visst kan man stärka ytterligare med glasfiberväv. Acetonet handlas på biltema eller liknande, inte Kicks eller Åhlens..
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Nu har jag hittat höger kåpa i OEM i rätt färg så köpte den.
Vänster får jag inte tag i och jag är tveksam till lagning så då priset var rimligt köpte jag en vänsterkåpa i svart och lämnar den på lack - den gamla vänsterkåtan var omlackad oxå så same-same och då blir allt iaf orginal som jag av nån anledning bryr mig om.
Frågan är om man kan hitta OEM dekaler eller ska hålla sig till aftermaket, finns flera leverantörer så någon kanske har tips på vilka som är bra & lätta att montera?
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Nu har jag kåpor hemma, en svart och en röd så slipper iaf laga/limma.
Beställde dekaler från https://motor-stickers.com/
Ska lämna in till en lackerare när dekalerna kommer men frågan är:
Ska jag ta bort dekalerna och slipa den svarta kåpan eller lämna bort alltihop?
Kan lackeraren hitta färgerna tror ni?

XRV750Y
Color: PB-273M
CODE: PB273
Sparkling red R-127
Är det något som går att blanda till eller ska jag köpa här?
Tacksam för tips igen :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top