Laga läcka i bensintank (enduro med plast-tank)

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Det läcker från min tank där bensinkran möter tanken. Jag har bytt alla packningar i och utanför bensinkran men det läcker fortfarande. Då upptäckte jag att det är några små sprickor där (se bild 1-3). Jag försökte plastsvetsa ihop dem med en löd tång (se bild 4), men det läcker fortfarande.

Hur kan man laga detta?

Kan man täta med högtemperatur packningssilikon eller kommer bensin äta igenom det? Finns det något annat medel eller lösning?
 

Bifogat

  • 01.jpg
    01.jpg
    83.2 KB · Visningar: 37
  • 02.jpg
    02.jpg
    64.1 KB · Visningar: 36
  • 03.jpg
    03.jpg
    88.2 KB · Visningar: 33
  • 04.jpg
    04.jpg
    100.8 KB · Visningar: 35
  • 05.jpg
    05.jpg
    99.2 KB · Visningar: 36

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Troligen är tanken för fet i plasten för att silikonet ska fästa, i synnerhet om det är bensin i sprickorna.

Se till att du svetsar hela fogen ordentligt, gärna så att hela området är lite mjukt och går att pressa ihop.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vet inte hur tanktätning typ Kreem funkar på plasttankar men ser ju ut som xr650r tank -är den inte fin så hade jag letat ny på eBay/skrotar direkt
smälta är nog enda som funkar i längden om det blir nog starkt runt ingjutna muttrar vette fasen 🤷‍♂️
😬var inne på att rensa lite ett tag men det är dumt om sånt händer sitter på en ny original en skabbig och en Clarke på 16 liter
Rekommenderar clarken starkt om du inte får det tätt
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De är tyvärr omöjligt att få de tätt men prova smäklta sprickorna nästan rakt igenom hela godset och smeta ihop det igen med lödkolv. Men de är viktigt att ha rätt värme på lödkolven inte för varmt så plasten förkolnas. Jag har en lös dimmer (för lampor) som jag kopplar till lödkolven för då kan man ställa in värmen exakt. De finns inga limmer eller annat kladd som håller i längden men om jag skulle prova något kladd så är de JB weld 24 min vers.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det ABS-plast som i kåpor så hade jag försökt slipa insidan och sedan täta med epoxi och glasfiber på insidan, alternativt epoxi och tunn aluminiumplåt på utsidan.
Är tanken gjord av polyeten så har väl skidaffärerna plaststavar för smälta och reparera belag på skidor/brädor men om det vet jag inget.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Är det ABS-plast som i kåpor så hade jag försökt slipa insidan och sedan täta med epoxi och glasfiber på insidan, alternativt epoxi och tunn aluminiumplåt på utsidan.
Är tanken gjord av polyeten så har väl skidaffärerna plaststavar för smälta och reparera belag på skidor/brädor men om det vet jag inget.
Du vet om att det är en tank TS talar om...?
Komma åt att "slipa insidan" då blir inte helt lätt...
:7peta
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Plus att en aluminiumplåt mellan bensinkran/plasttank ja det kanske går med en extra oring förutom den som sitter där men nej leta begagnad original eller större Clarke/ims eller liknande- läckage över motorn vill man inte ha av bensin 💣 🔥🫣
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du vet om att det är en tank TS talar om...?
Komma åt att "slipa insidan" då blir inte helt lätt...
:7peta
Jag är medveten om det. Jag skulle behöva minst slipverktyg på pinne för klara det.
För FETA armar ..... :rodnar
Men kan folk få in ett Flaskskepp i en Flaska så . :)
Underskatta inte Bobby 600 ! :)
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Såg att orginaltankar var pissdyra om du inte får tag i här hemma men clarketanken var rimligare men det drar iväg med frakten å tull o moms 😴IMG_7241.png
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det ABS eller Polyeten tanken är gjord av ?
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Vet inte hur tanktätning typ Kreem funkar på plasttankar men ser ju ut som xr650r tank -är den inte fin så hade jag letat ny på eBay/skrotar direkt
smälta är nog enda som funkar i längden om det blir nog starkt runt ingjutna muttrar vette fasen 🤷‍♂️
😬var inne på att rensa lite ett tag men det är dumt om sånt händer sitter på en ny original en skabbig och en Clarke på 16 liter
Rekommenderar clarken starkt om du inte får det tätt
Du behöver nog inte oroa dig, problemet uppstår när tidigare ägare har dragit åt saker för hårt och fixat gängpaj/sprickor, så läcker din inte nu, så är det lugnt. Jag skulle dock hålla hårt i tanken ändå. Jag tror min har varit så här väldigt länge, för jag har aldrig lossat på bensinkran förrän nu, så den måste ha fuktat ut lite soppa hela tiden där.

Jag har en stor genomskinlig Clarke tank, men tycker inte den passar så bra, det är svårt att få bulthålen under tanken att matcha, känns som något tar emot och man måste trycka ner den. Soppakran pekar neråt så det behövs extra lång slang som det blir uppförsbacke på. Det största problemet dock att den är inte så snygg, den sänker hojens utseende rejält, för mig är det original looken jag vill åt, men får väl köra på denna så länge.

IMS 3.2 gallon tanken verkar någorlunda okej i utseende, i värsta fall får det bli en sån. Originaltank verkar vara ur lager, har du sett en någonstans?
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Är den av PVC så finns det Tangit PVC lim som vulkar ihop plast. Ta en liten bit PVCrör och klipp upp och platta till med hjälp av varmluftspistol eller om du kan hitta liten bit redan platt PVC. Klipp till en bit som täcker sedan på med Tangit, lite tryck på, härda över natten, klart 🙂👍
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tror bobby600:as bekymmer är att det kryper ut bensin runt dom ingjutna muttrarna så det är nog svårt att få det tätt med lim om hulken har dragit så plasten spruckit runt muttrarna -sprickorna är genomgående men muttrarna är inte så tätning är nog tufft att få till med lim eller smältning kikade på en av tankarna k garaget och bultarna går igenom ingjutningshylsan 5mm så det är svårt att fixa det där
Den kommer ju rätt illa också bensinen 🔥
Rakt på grenröret om det läcker illa
 

Bifogat

  • IMG_7248.jpeg
    IMG_7248.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 8
  • IMG_7249.jpeg
    IMG_7249.jpeg
    2 MB · Visningar: 7
  • IMG_7250.jpeg
    IMG_7250.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 8
  • IMG_7251.jpeg
    IMG_7251.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 8

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Sprickorna ser ut att kunna gå utanför kranens fot ,anläggningsytan där är inte stor men prova går väl om den är bränsletålig 🤷‍♂️eller en tunn metallplatta som är större med oring under + packning och sen kranen på plattan
Hade nog inte lagt mycket tid på det utan letat efter en begagnad istället
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Du behöver nog inte oroa dig, problemet uppstår när tidigare ägare har dragit åt saker för hårt och fixat gängpaj/sprickor, så läcker din inte nu, så är det lugnt. Jag skulle dock hålla hårt i tanken ändå. Jag tror min har varit så här väldigt länge, för jag har aldrig lossat på bensinkran förrän nu, så den måste ha fuktat ut lite soppa hela tiden där.

Jag har en stor genomskinlig Clarke tank, men tycker inte den passar så bra, det är svårt att få bulthålen under tanken att matcha, känns som något tar emot och man måste trycka ner den. Soppakran pekar neråt så det behövs extra lång slang som det blir uppförsbacke på. Det största problemet dock att den är inte så snygg, den sänker hojens utseende rejält, för mig är det original looken jag vill åt, men får väl köra på denna så länge.

IMS 3.2 gallon tanken verkar någorlunda okej i utseende, i värsta fall får det bli en sån. Originaltank verkar vara ur lager, har du sett en någonstans?
Ny orginaltank går säkert att leta upp nånstans Japan/usa har tappat koll på läget vart man söker då jag shoppade loss när dollarn var låg och till inte alltid kom till .
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Du behöver nog inte oroa dig, problemet uppstår när tidigare ägare har dragit åt saker för hårt och fixat gängpaj/sprickor, så läcker din inte nu, så är det lugnt. Jag skulle dock hålla hårt i tanken ändå. Jag tror min har varit så här väldigt länge, för jag har aldrig lossat på bensinkran förrän nu, så den måste ha fuktat ut lite soppa hela tiden där.

Jag har en stor genomskinlig Clarke tank, men tycker inte den passar så bra, det är svårt att få bulthålen under tanken att matcha, känns som något tar emot och man måste trycka ner den. Soppakran pekar neråt så det behövs extra lång slang som det blir uppförsbacke på. Det största problemet dock att den är inte så snygg, den sänker hojens utseende rejält, för mig är det original looken jag vill åt, men får väl köra på denna så länge.

IMS 3.2 gallon tanken verkar någorlunda okej i utseende, i värsta fall får det bli en sån. Originaltank verkar vara ur lager, har du sett en någonstans?

Här i USA brukar jag handla från Rocky Mountain och kan rekommendera deras OEM sortiment.

Nu gissade jag på vilken hoj du har, men det verkar som de har originaltank tillgängligt. $365.


e45bf6b5e3160fef86b3cc0e5bacfe42.png

63603bc97cd5c900d5b8bc2756906dbb.png
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Svängde förbi Sulas idag och provkörde både GSX 8R samt GSX 1000 GX

Kul att Suzuki faktiskt har hojar man får lite habegär efter. Båda 2 gav mersmak och undrar lite varför man ser dem så sällan.

8R hade ett jävligt fint mellanregister som gav skönt flow och 1000 GX skönt radfyra vrål.
 

Bifogat

  • 1000014247.jpg
    1000014247.jpg
    6 MB · Visningar: 5
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top