Laga läcka i bensintank (enduro med plast-tank)

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Hur blir det om du bara tar gummipackningsmatta och skär ut samma form som bensinkransplattan +1mm runt om samt gör hål för slangen och skruvhål som är ruskigt tighta? När du spänner skruvarna blir hålen ännu tightare och bör täta.

Det där låter som en bra idé och kan va värt ett försök!

Är det detta typ av material du tänker? Finns 1 och 2mm tjocka
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Sprickorna ser ut att kunna gå utanför kranens fot ,anläggningsytan där är inte stor men prova går väl om den är bränsletålig 🤷‍♂️eller en tunn metallplatta som är större med oring under + packning och sen kranen på plattan
Hade nog inte lagt mycket tid på det utan letat efter en begagnad istället

De begagnade jag sett hittills är i värre skick än min. Du får gärna hojta till om du ser någon vettig.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Här i USA brukar jag handla från Rocky Mountain och kan rekommendera deras OEM sortiment.

Nu gissade jag på vilken hoj du har, men det verkar som de har originaltank tillgängligt. $365.


e45bf6b5e3160fef86b3cc0e5bacfe42.png

63603bc97cd5c900d5b8bc2756906dbb.png

Inget de har i lager men det kanske går att beställa, ska höra med dem. Alla säljare i EU inkl CSMNL så går den inte köpa längre.

Det är en 2000 jag har, annorlunda artikelnummer på den jämfört med den från 2004 som du länkade. Trodde det var samma tank från 00-07, bara dekaler som skiljer.

17520-MBN-670ZA

17520-MBN-A00ZA
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det där låter som en bra idé och kan va värt ett försök!

Är det detta typ av material du tänker? Finns 1 och 2mm tjocka
Jag har använt den lösningen tidigare då det var en skada på min plasttank som gjorde att packningen till bensinkranen inte höll tätt. Fungerade bra 👍
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hittade ingen märkning på tanken, men det står PP på kylvingarna, så jag antar att all plast är Polypropylene.
Jag vill helst täta på den sidan det läcker från för då kommer tätningen tryckas in i sprickan av det som läcker och på så sätt täta bättre än om det som läcker trycker ut tätningen ur sprickan. Eftersom bensinen rör sig fritt runt mässingen så måste det ju bli tätt i sprickan och hela varvet runt mässingen.
En möjlighet (när det inte går och täta på insidan där det som läcker ut finns) skulle vara att sätta tanken på svagt vakum och se om epoxi sugs in i sprickan och runt mässingsadaptern men det ska vara tunn epoxi, typ
annars tycker jag från sundström
en tunn metallplatta som är större än bensinkranen med gummipackning under kanske kan täta och så får du (kanske) förlänga den del av bensinkranen som går in mot tanken.
Men det ska ju vara ett gummi som tål bensin ..... neoprengummi ?
Finns i tjocklekar från 1 - 3 mm.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De går inte plasta med varesig polyesteplast eller med epoxy och väv de färster noll zero nada på abs plast. De finns iget bra lim för abs som tål soppa de måste svetsas igen. Jag klarar dock inte av att få en xr tank tät med plastsvetsning jag har provat på flera abs tankar men de kryper igenom svetsen hur än jag svetsar. De enda som ev skulle funka är att fylla tanken med lagningsmassan de säljer till rostiga plåttankar, den blir som en innertak i gummiliknande material. Men de är en dyr geggamoja och oviss funktion på abs plast.Jag mins inte vat den geggan heter men den va svinbra i plåttank ivf. Kompisen fyllde sin xl 600 plåttank med den geggan i förebyggander syfte för att förhindra rost och de såg verkligen bra ut.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Jag hittade en markering på tanken, PE-MD, så den är av polyeten istället för polypropylene som resten av kåporna.

Jag provade att skära ut en packning av gummiduk, men det hjälpte tyvärr inte. Det måste nog svetsas, men tror det är svårt att få tätt som Boost säger.
 

Bifogat

  • 01.jpg
    01.jpg
    99.5 KB · Visningar: 12
  • 02.jpg
    02.jpg
    94.3 KB · Visningar: 12

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
De går inte plasta med varesig polyesteplast eller med epoxy och väv de färster noll zero nada på abs plast. De finns iget bra lim för abs som tål soppa de måste svetsas igen. Jag klarar dock inte av att få en xr tank tät med plastsvetsning jag har provat på flera abs tankar men de kryper igenom svetsen hur än jag svetsar. De enda som ev skulle funka är att fylla tanken med lagningsmassan de säljer till rostiga plåttankar, den blir som en innertak i gummiliknande material. Men de är en dyr geggamoja och oviss funktion på abs plast.Jag mins inte vat den geggan heter men den va svinbra i plåttank ivf. Kompisen fyllde sin xl 600 plåttank med den geggan i förebyggander syfte för att förhindra rost och de såg verkligen bra ut.
Kreem är tätningen står numer endast plåttank i texter om den
IMG_7266.png
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Testa göra en metallplatta till packningen som det tidigare talats om i tråden som täcker hela området med sprickorna men då det gäller metallplattan mellan tank och kran så får den nog inte vara allt för tunn om du använder en hel gummi packning. Det gäller ju att få tyck på hela gumipackningen på hela området och även en bit utanför sprickan.

Jag höll på med nåt liknande men hade problem att den allt för tunna plattan som gummipackningen skulle täta mot böjdes och det krävdes förvånansvärt lite kraft att böja den och jag fick läck mellan på "mitten mellan" skruvarna. Skulle nog göra plattan i minst 3 mm stål för att få den så stum som möjligt, kranen lär ju hjälpa till att hindra böjning på mitten men jag skulle inte ändå ta nåt tunnare än 3 mm. Men frågan i detta fallet är väl också hur mycket tanken kan flexa?

En nog stor platta mellan tank och kran (förutsatt att tanken är jämn) och som täcker området med sprickorna med ett fräst o-ringsspår i vore nog det som skulle ha störst chans att täta, då det blir större tryck på o-ringen mot en hel gummipackning. Fast det är ju inget man bara så där gör så där i garaget om man inte har en fräs med rundmatningsbord.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Det är nästan alltid PE Polyeten i bränsletankar. Det fungerar bra med bränsle. Men helt uselt att reparera.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Limma feta plaster ....
Limma fast en 3 mm stålplatta / stålplåt över hela området ?
Med gummiduk på sidan mot tanken ?
 
Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top