Laga punka med plugg i däcket?

Skulle du laga däcket med en plugg?

• Antal röstningar
    0

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
Ledsen att behöva göra dig besviken men att laga ett däck brukar kosta typ 300 kr om du får kvitto på jobbet :tummenupp tyvärr brukar inte marginalen vara i närheten av detta när du säljer ett mc däck.
Många gummigubbar säljer mc däcket för ett riktigt "skit" pris bara för att fånga kunden mc föraren har ju garanterat en bil också :tungan
Sen tänker vi alla lite olika dock kan bara svara för min del:)

Jula :tummenupp
Fem punka för 199:-

....och du behöver inte ens ta av hjulet, fixas på plats!

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Jula :tummenupp
Fem punka för 199:-

....och du behöver inte ens ta av hjulet, fixas på plats!

Kan inte hålla räkningen hur många såna lagningar jag tagit bort pga dom läckt.
Men smart att ha med sig laga däcket tillfälligt å ta sig hem funderar på att skaffa ett kit själv.
Även i bilen e ju inte dumt men kommer bytas ut så fort jag får chansen sen.

R.

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2008
Hoj
Suzuki
Det jag har hört är att pluggen kan orsaka att man åker omkring med en hel (eller del av) plugg som lossnat inuti däcket, vilket kan orsaka att pluggen gnager sönder korden inifrån med en intressant och plötslig punktering som följd. Har även hört att det skulle vara förbjudet att laga däck på det viset i något land. Det är som sagt bara vad jag har hört men kolla gärna om det ligger någonting idet, det låter ju inte helt orimligt. Problemet, om det finns, är säkert störst på cyklar som inte byter däck så ofta. Konsekvensen blir naturligtvis störst om man åker fort när det händer, så varför chansa , även om man byter däck ofta.

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Jag har fått ett litet jävla hål i nya däcket...
Var förbi däckfirma i Huddinge nyss och de vägrade sätta i plugg. Hur får man tag i en spikkappa? Testade att limma vanlig lapp men den bara släppte. Hur idiotförklarad blir man om man lägger i slang? Den kanske inte pallar värmen?

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Jag skulle då aldrig våga använda en sådan sats från jula, men en sådan som däckåterförsäljarna har som ser ut som en svamp som trycks i från insidan av däcket har då fungerat utmärkt för mig.

speedruch

mano
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
none
finns en anledning att däcknasare e tveksamma till att laga punkor på mc samt i många fall LV-framdäck Risken är för stor OM det skulle hända något då konsekvenserna lätt kan bli allvarliga. Laga på rätt sätt, det är inte alls dyrt å helt klart värt besväret att ev ta av däcket. :) utvändig plugg endast som provisorisk lagning eller för snål-verner å hans vänner!/däcknasar-slaven

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Jag kom med däcket löst i näven och de vägrade sätta i plugg. Korden är annorlunda uppbyggd var anledningen.
Laga på rätt sätt?
finns en anledning att däcknasare e tveksamma till att laga punkor på mc samt i många fall LV-framdäck Risken är för stor OM det skulle hända något då konsekvenserna lätt kan bli allvarliga. Laga på rätt sätt, det är inte alls dyrt å helt klart värt besväret att ev ta av däcket. :) utvändig plugg endast som provisorisk lagning eller för snål-verner å hans vänner!/däcknasar-slaven

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Inget problem med plugg a'la Julas. Många hojtillverkare har det som tillbehör/std i sina verktygssatser till sina touringhojar. Vad gäller att eventeull plugg skulle gnagas sönder och åka omkring och gnaga hål på corden inifrån..... Att man inte kan plugga ett sporthojsdäck är en skröna som gärna odlas av många....

Lycka till med att laga punkteringen! :)

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade
Det här är en förvirrad tråd! Folk pratar om olika saker! Det finns olika sorters pluggar, kappor och lappar.

- Jula-pluggen är en variant och den får du inte ens lov att laga bildäck med om du ska vara en "iso-godkänd" (heter det fortfarande så?) gummiverkstad.

- Paraplyplugg som monteras från insidan däremot och som kallvulkas fast litar jag på alla dagar i veckan. Men för detta krävs rätt plugg, klister, inliner och kunnande. Obalans blir det inte heller, den väger max 5g monterad.

Mina cent

Dark_Messenger

Guest
Kan inte i mina vildaste fantasier tänka mig att någon auktoriserad firma eller andra som sysslar med hojar och däck skulle uppmuntra att plugga ett däck som ska sitta på en hoj som körs i närmare 300km/h. Spela roll om det är skitpluggar eller "bättre" pluggar.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
finns det någon överhuvudtaget (en enligt pollen) som har pluggat och sen råkat ut för att pluggen lossnat eller liknande? många säger att "jag skulle aldrig chansa" men det är samtidigt många som har testat med lyckat resultat..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har själv aldrig råkat ut för punktering på en slangslös cykel men resonerar enl följande:

Lagningskit ala jula som visas i tråden är uteslutet, att borra upp hålet ytterligare och därmed förstöra corden mer är det dummaste du kan göra. Kollapsande cord känns som en betydligt större risk än att lagningen börjar läcka.

Professionellt monterad lagning från insidan är något jag absolut skulle kunna åka med till vardags, sålänge corden är intakt (dvs du inte kört in ett 4" spik i det från början) ser jag inga större säkerhetsproblem. Risken för att lagningen skulle börja tokläcka under färd verkar överdriven (folk kan ju uppenbarligen åka utan ventilhattar med packning trots att ett ventilhaveri är minst lika troligt och en ventilhatt kostar en kr.)

robinrobin

Ny medlem
Gick med
22 May 2007
Hoj
CB 600 White`n Red edition
Obalans blir det inte!
Om du nu ska plugga ett däck gör de för fan inte med utvändig plugg utan betala 200 spänn till och få de pluggat innifrån..

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Bildäck är klockrena att plugga pga den plana ytan, så man kan sätta en plugg med platta inifrån. Finns det paraplyplugg till mc? Profilen gör det ju lite svårare.. Det hade jag lätt kört med iaf

Skulle aldrig köra med maskar som föreslagits tidigare

Här i norge är det olagligt att plugga mc-däck

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
"Jula" plugg alá kletigt snöre funkar klockrent på bildäck IAF, och säljs till motorcyklar av b.l.a BMW.
Man borrar ju inte upp hålet större för att trycka i en sådan plugg, utan man trycker igenom en spetsig "brotch" (är inte heller riktigt rättvisande) i den befintliga hålkanalen, som rensar hålet från halvlösa gummirester.
Jag ska åka på Jula och köpa ett kit!

"Paraply/Svamp-plugg" som sätts i från insidan skulle jag inte tveka att sätta in i ett MC däck, plattan eller hatten är tunn och böjlig och rollas fast mot däckets insida så vad däckprofilen skulle spela för roll vet jag inte?

Jag har monterat massor av plugg i bildäck, och ingen av typerna har någonsin lossnat så vitt jag vet (och då sa vi alltid till kunderna att komma tillbaka om det inte blev tätt med "snör-plugg")

Däremot provade jag vid ett flertal tillfällen att med tång dra ut gamla "snörpluggar" ur däck vi monterade av och jag fick aldrig någonsin en enda att släppa.

Självklart gäller det enbart rena stickhål av relativt tunna objekt typ spik och småskruv, skärskador pluggar man inte ens på skottkärror.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC