laga punktering???

PeterNorr

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 1000 RR
surt som fan...
kom ut idag å såg att jag fått fispunka på mitt michelin pilot power däck. (bakdäcket) det är ett litet pyttehål i mitten på däcket som har gått ca 170mil.

någon som försökt laga liknande med punkaspray eller dylikt?

Benet X3M

beroende
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
ZX9R:or,en grön och en flockad.
skippa budget lagning, lämna in det på en däckfirma, och be dem sätta en kappa på insidan! :tummenupp

PeterNorr

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 1000 RR
skippa budget lagning, lämna in det på en däckfirma, och be dem sätta en kappa på insidan! :tummenupp

har hört på annat håll att det inte heller e nån höjdare, sen ere tänkt å köra en 25mils runda i helgen så det lutar åt att testa punkasprayen ikväll å bara hålla tummarna.

har du testat köra med "kappa" ?

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
600209_b.jpg

Finns på Jula, fungerar utmärkt!

Benet X3M

beroende
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
ZX9R:or,en grön och en flockad.
har hört på annat håll att det inte heller e nån höjdare, sen ere tänkt å köra en 25mils runda i helgen så det lutar åt att testa punkasprayen ikväll å bara hålla tummarna.

har du testat köra med "kappa" ?

Har några års erfarenhet då jag jobbat på Gummiverkstad, kappa är det enda riktiga sättet att laga punkan med.. inte sånt där "skit på snöre" de säljer på Jula, de kan krypa ur/in vid riktigt höga hastigheter... och glöm punkasprayen.. den kan hålla ett tag, å sen har den stackars jäveln som ska laga det senare ett mindre helvete att göra rent däck och fälg från den där sprayen..

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Punkaspray funkar ibland men kladdar ner fälgen och är riktigt jobbigt att få bort. Plugg från utsidan är betydligt bättre och den monterar man enkelt själv, har kört med det ett antal hundra mil och i höga farter på bana med bra temp i däcken utan problem.

Bäst och säkrast är definitivt att plugga från insidan med "kappa", funkar garanterat bara korden är ok.

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005

PeterNorr

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 1000 RR

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R -97
Hakar på den här tråden eftersom jag precis åkt på min första punka. En fet skruv satt mitt i ett platt bakdäck. Perfekt när när det var sol och man precis skulle ut och burna. :huvet

Jag tänker mig att jag kör en lagning på burk för att kunna köra till en däcksverkstad och låta dem göra en mer ordentlig lagning.

Frågorna är då:

1) Skapar skummet en massa problem för verkstaden när de sedan ska laga "på riktigt"?

2) Kan vilken däcksverkstad som helst fixa mc-däck eller ska man till någon speciell? (Isåfall gärna tips på någon i Sthlm...)

3) Måste de ta bort hjulet för att laga, och isåfall - klarar de av att sätta tillbaka det rätt?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Punkasparay är verkligen ingen höjdare när man ska ta bort däcket men är det nödfall och pyspunka så visst går det.

Jag har kört hårt med en sån där "gummisnörlagning" man gör utifrån och den har absolut inte visat några tecken på att vilja krypa ut, vet iofs inte om en liten sten eller liknade skulle kunna trycka in lagningen, har iofs inte sett några tecken på det.

Plugg med kappa avrådes jag ifrån att använda på Mc-däck då det är så lite gummi in mot korden redan från början så när man slipar rent på insidan är risken stor att korden skadas, det var iaf vad min polare på gummiverkstan sa.

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R -97
Ok... punkaspray känns alltså sådär.

Och snörlagning verkar det råda lite olika åsikter om. Fanns ju de som sa att snörlagningarna kan krypa ut i hög fart. Hur fort har du kört med din Ozzian?

Sedan kappa då. Nu har ett gäng sagt att det är det allra bästa, och sedan hör man att det ska man inte alls ha.

Det är inte helt lätt det här alltså... :confused:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Snöre funkar.
Spray funkar ,kanske, på pyspunka.
Kappa tycker jag bara är lönt att klabba med när däcken är näst intill nya.
Nytt däck är trevligt och oftast tätt!

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Jag har testat punkaspray. Det enda sprayen gjorde var att skjuta ut en massa såp-liknande bubblor bakom mig som träffa bilarna bakom :D

ManWhore

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2005
Hoj
R1 -01 posörsvart
Jag hade också oturen att få punka på ett däck efter en 15mil. Lagade med "snöre" och körde tills däcket var helt slut utan problem.

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R -97
Tack för tipsen!

Eftersom det inte var tal om någon pyspunka i mitt fall, utan en ca 3 mm tjock skruv så fick det bli ett nytt däck.

1400 för ett diablo strada på mcdackonline får räknas som mer än godkänt.

Känns bättre också eftersom jag troligen ska sälja hojen i vår. Taskigt att sälja med ett däck som kan paja när som helst...

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R -97
Men det klart... i väntan på däcket (och lusten att byta ut det) kanske man ska "snörlaga".

Är det en sån här sats från Jula ni då menar?

Bifogat

• 600209_d.jpg
    600209_d.jpg
    27.8 KB · Visningar: 472

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Ok... punkaspray känns alltså sådär.

Och snörlagning verkar det råda lite olika åsikter om. Fanns ju de som sa att snörlagningarna kan krypa ut i hög fart. Hur fort har du kört med din Ozzian?

Sedan kappa då. Nu har ett gäng sagt att det är det allra bästa, och sedan hör man att det ska man inte alls ha.

Det är inte helt lätt det här alltså... :confused:
När det gäller fart så känner jag mej helt säker med "snöret", maxade R1an minst 15 gånger (typ 295km/h verklig fart) och det var ingen tillstymmelse till att det skulle krypa ut eller spricka runtomkring.

Hade det däremot varit framdäcket hade jag nog aldrig vågat prova :D

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Det enda riktiga sättet att laga en punktering på är med kappa.

I och med det är så lite gummi i ett mc-däck är det MYCKET stor risk att pluggen kryper ut vid 200km/h+ med potentionellt katastrofala följder. :näsblod

Jag har själv en sån där snörsats (nödsats) + en kolsyrepatron med mig i kutsen istället för punkaspray när jag kör på längre rundor eftersom jag vet hur jäkla jobbigt det är att rensa insidan av däcket och fälgen från punkaspray.

Men så fort jag kommer hem åker pluggen ur och kappan i :tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...