Laga sprucken trottel?

nychswe

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Värnamo
Hoj
GSXR1100 -91
Köpte mig en uppsättning Keihin FCR41:eek:r till min GSXR1100 -91 i veckan och tyckte jag inspekterade dem noga innan jag betalade till säljaren, men efter bara några minuter då vi åkt åt varsit håll sneglade jag på förgasarna och såg omedelbart att den ena trottlen var sprucken på ena sidan :huvet fattar inte hur jag kunde missa detta, ringde säljaren på en gång och han lätt förvånad :rolleyes: men vi kom överens om att jag skulle skicka bild på trottlen och han skulle kompensera mig :rolleyes: Nåväl, nu är det så att en ny trottel verkar kosta en hel del till just dessa förgasare så jag undrar om någon här har en till salu eller vet hur man kan laga den, typ löda, svetsa, limma mm? Jag fick i alla fall med nya insugsgummin och priset var rätt ok trots felet med trottlen, men man blir rätt kinkig då säljaren innan jag satte mig i bilen och åkte 45mil t&r sagt att fuggarna är helt ok och jag kan inte än fatta hur jag INTE kunde se felet när jag gick igenom dem innan köp.

Bild på den trasiga trottlen, den är bara sprucken på sidan mot motorn, insugssidan ser bra ut.
 

Bifogat

  • Trasig Trottel.jpg
    Trasig Trottel.jpg
    120.5 KB · Visningar: 186

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att ha saker som är spruckna uppströms från cylindern är alltid vanskligt då det suger i sig tristheter om det spricker, nu är det väl iof alu och rätt små bitar det rör sig om så jag hade vågat att laga det med epoxi som används för portning.
 

nychswe

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Värnamo
Hoj
GSXR1100 -91
Att ha saker som är spruckna uppströms från cylindern är alltid vanskligt då det suger i sig tristheter om det spricker, nu är det väl iof alu och rätt små bitar det rör sig om så jag hade vågat att laga det med epoxi som används för portning.

Tackar för svaret :) någon annan som har något tips eller gjort detta tidigare?
Är tacksam för alla inlägg då en ny trottel kostar skjortan och då man som BorisJR sa, inte vill man ha främmande saker insugna i cylindern.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Tackar för svaret :) någon annan som har något tips eller gjort detta tidigare

Det är inte trotteln som är sprucken, på insugsidan sitter det en "vaccum release plate" nr. 21 på spr-skissen.
http://www.sudco.com/fcrside_diagram.html

Det är ganska vanligt att den spricker när det baktänder...:näsblod

Dom är dock inte helt enkla att få tag på, skall man beställa från staterna så blir det snordyrt med frakt tull moms å sån skit.

Mitt hetaste tips är EMP i Boden eller ett PM till Henrik Roos (Roosracing på SH.com) de brukar sitta på Keihin-delar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Med lite försiktigthet kan du v-slipa ur sprickorna samt borra ett hål där sprickorna ser ut att börja och löda igen fogarna och hålen med Techno-weld eller annat zinkbaserat lod. Sen lite slipning och den är som ny. Det värsta som kan hända är att du värmer för mycket och du får en klump lättmetall på arbetsbänken. Det zinkbaserade lodet har högre en hållfasthet (är starkare) än lättmetallen.
 

nychswe

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Värnamo
Hoj
GSXR1100 -91
Det är inte trotteln som är sprucken, på insugsidan sitter det en "vaccum release plate" nr. 21 på spr-skissen.
http://www.sudco.com/fcrside_diagram.html.

Kollade upp detta innan idag och såg samma som du uppmärksammat och såg även att den inte var mycket billigare än trotteln så plånboken lider i vilket fall :( ca 100dollares hos Sudco plus alla avgifter!

Mitt hetaste tips är EMP i Boden eller ett PM till Henrik Roos (Roosracing på SH.com) de brukar sitta på Keihin-delar.

Redan mailat herr Roos men ska även testa med EMP, tack för tipsen, superbra respons!

PS Gillar ditt bygge skrapt, hoppas man kan se den live när man besöker Halmstad i sommar DS

Med lite försiktigthet kan du v-slipa ur sprickorna samt borra ett hål där sprickorna ser ut att börja och löda igen fogarna och hålen med Techno-weld eller annat zinkbaserat lod. Sen lite slipning och den är som ny. Det värsta som kan hända är att du värmer för mycket och du får en klump lättmetall på arbetsbänken. Det zinkbaserade lodet har högre en hållfasthet (är starkare) än lättmetallen.

Tackar, tackar! Denna metod hoppas jag funkar om jag inte får tag på nytt eller begagnat.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Redan mailat herr Roos men ska även testa med EMP, tack för tipsen, superbra respons!
PS Gillar ditt bygge skrapt, hoppas man kan se den live när man besöker Halmstad i sommar DS

It´s a longshot, men värt ett försök, hittar du ingen och inte har lödkunskaper/möjlighet kan du säkert om du frågar snällt, få skicka upp den i en Jiffy-påse till Brinken så fixar han det...! Tyvärr har jag ingen tid annars kunde jag ha hjälpt dig.

DS. Tackartackar, skriv ett inlägg i halmstad-tråden när du kommer ner så kan du få se den, vi kommer köra mer eller mindre heeela sommarn...!:tummenupp
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Efter det så bör vattenskärning alternativt lite precisionsfilning fixa biffen.

Problemet är att plattan inte är gjord av "vanlig" aluminium, någon sort som är väldigt hård och väldigt spröd.
Tror det blir svårt att tillverka något som håller.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Hård och spröd betyder inte att det är hållbart möjligen slitstarkt.
Säkert nått sinterpressat elände som egentligen inte är annat än sprött.

Gissar också på sinterpressat, det värsta är att dom inte "sitter fast" utan deras funktion är ju just att inte suga fast trotteln vid högt vaccum.
Det är dom som står för klapprandet man hör vid tomgång, varvid jag tror att någon alu-legering ganska lätt skakar/spricker sönder.
Men någon får väl tillverka ett par och prova...?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det bästa vore väl att helt ersätta dem med en svarvad och fräst bit pvc-plast eller teflon. Teflongrunkan lär bli i princip outslitlig. Telfon är lite jobbigt att forma och kan spricka om man är ovarsam vid bearbetning medans pvc-plasten är enklare.
 

nychswe

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Värnamo
Hoj
GSXR1100 -91
Nu syns det inte så jäkla bra hur detaljen ser ut... ...Lägg upp mer bilder så kanske någon kan fixa jobbet.

Jag ska plocka ner förgasarna så snart tid finns och då lägger jag upp bilder på eländet.

DS. Tackartackar, skriv ett inlägg i halmstad-tråden när du kommer ner så kan du få se den, vi kommer köra mer eller mindre heeela sommarn...!:tummenupp

Självklart! alltid kul att se andras tokbyggen :yoparty och få inspiration till tiden då min kanske inte är hel och i originalskick längre utan behöver en rejäl omgång ombyggnad :)

Det bästa vore väl att helt ersätta dem med en svarvad och fräst bit pvc-plast eller teflon. Teflongrunkan lär bli i princip outslitlig. Telfon är lite jobbigt att forma och kan spricka om man är ovarsam vid bearbetning medans pvc-plasten är enklare.

Har haft de tankarna med... att ersätta den med en egentillverkad bit är troligen mycket billigare och kanske inte sämre än Keihins egna dyrgripar.

Tack alla för bra svar och länge leve detta underbara forum!
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top