Laga titan

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Jag har ett problem, nämligen att det har skavt hål i avgassystemet till hojen som i sin tur skjuter avgassmällar som tusan.

I vanliga fall så skulle man kunna svetsa hålet men detta är ett Akrapovic system i titan, är det någon här som vet om någon som svetsar i titan och kan komma med tips?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Först o främst är de rent titan eller med annan legering.

https://www.youtube.com/watch?v=uxViZYNoqcA

Texst från annan: Jag svetsar mycket titan på jobbet,har även certifikat,är inga större konstigheter på hur man svetsar men du får passa så att du inte kör för hög ampere,svetsen får inte bli allt för blå,och man får inte svetsa för sakta heller då blir det också blått,du får blåsa på 14-15l gas och köra efterströmning bra många sekunder och kyla svetsen fram och tillbaks,helst ska du ha en gaskåpa till skruvad med slangklämma ihop med den befintliga som du kopplar till en slang från klockan som följer med och kyler direkt efter samtidigt som du svetsar,men det är sällan det behövs,ska du svetsa ihop rör,vilken godstjocklek isåfall och vet du vad det är för grade på titanet.Jag kör med argon på jobbet.

/Petri

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Titan kräver inte mer avancerad utrustning än rostfritt. Hitta någon med en dc -Tig så är saken biff.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Titan kräver inte mer avancerad utrustning än rostfritt. Hitta någon med en dc -Tig så är saken biff.
Ptja.. denna någon ska ju "råka" ha tillsatsmaterial av rätt legeringsgrad också. Titan kommer i åtta olika hårdhetsklasser och lite varierande legeringar. Nu ska det väl bara lappas ihop så kanske inte vrålnoga. Men vet man vad man gör är det väldigt lättsvetsat.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Hade en kille som utbildad/erfaren svetsare som har gjort ett test när röret satt på hojen med tig och enligt han rätt tillsatsmedel men det blev ändå inte bra då han påstod att man måste ha delen lös, göra den ordentligt ren på insidan, stänga ändarna och fylla den med skyddsgas för att det ska bli bra resultat

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Titan kräver mer än rostfritt. Svetsen måste skyddas längre med skyddsgas. Man använder därtill normalt långa släpskor efter brännaren, så att svetsen har gasskydd under en större del av sin avsvalning. Rotgas krävs liksom vid rostfritt. Är det mindre detaljer där tex formen på arbetsstycket förhindrar släpsko så svetsar man ibland inne i ett skåp fyllt med skyddsgas. Ser ut som ett blästerskåp.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag uttryckte mig medvetet en aning slarvigt i fråga om titansvetsning :)
Visst kräver det lite mera än rostfritt, tillsatsmaterial och noga förberedelser mm. Är det bärande delar skall man såklart vara jättenoga,.
Men, även vid svetsning i rostfritt skall man ha bitarna löst, tillsätta rotgas, efterkyla med gas osv.
Min poäng är att om man har en TIG-svets som klarar rostfritt så skall man i regel kunna svetsa ihop/lappa ett avgasrör i titan.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag uttryckte mig medvetet en aning slarvigt i fråga om titansvetsning :)
Visst kräver det lite mera än rostfritt, tillsatsmaterial och noga förberedelser mm. Är det bärande delar skall man såklart vara jättenoga,.
Men, även vid svetsning i rostfritt skall man ha bitarna löst, tillsätta rotgas, efterkyla med gas osv.
Min poäng är att om man har en TIG-svets som klarar rostfritt så skall man i regel kunna svetsa ihop/lappa ett avgasrör i titan.

Vilken TIG-svets klarar inte rostfritt skulle man ju vilja veta då?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC