Laga vägarna genom att hälla ut grus

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Helt sant! Men problemet var väl heller inte att de inte sopar upp gruset, och TS har väl inte nämnt något om att han kräver det heller.. Att kräva skyltning dock är det minsta man kan begära oavsett årstid. Skit samma vilken månad, om man vet att folk kommer ta ut sina hojar är det en trafikfara. Trafikfaror SKA skyltas.

Om jag drar det lite till sin spets.
Om kommunen/trafikverket sätter upp skyltar som varnar för grus i samband med första halkbekämpningen och sen låter de sitta upp fram till maj då de hunnit vara runt med snabelbilen och sen sopbilen för att samla upp gruset. Har kommunen/trafikverket gjort sitt då?

Trafikfaror som avviker från det normala tycker jag också ska skyltas/informeras om, men vissa delar av året finns det trafikfaror som jag tycker att vi som trafikanter får anta att de finns istället för tvärtom.
Tex är det halt på vägen på vintern, det finns grus på vägen på våren.

Det jag vill få fram med mina inlägg är att jag tycker att vi så här tidigt på året får acceptera att det finns en del grus på våra vägar och att vi får anpassa körstilen därefter.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Om kommunen/trafikverket sätter upp skyltar som varnar för grus i samband med första halkbekämpningen och sen låter de sitta upp fram till maj då de hunnit vara runt med snabelbilen och sen sopbilen för att samla upp gruset. Har kommunen/trafikverket gjort sitt då?

Trafikfaror som avviker från det normala tycker jag också ska skyltas/informeras om, men vissa delar av året finns det trafikfaror som jag tycker att vi som trafikanter får anta att de finns istället för tvärtom.

Det jag vill få fram med mina inlägg är att jag tycker att vi så här tidigt på året får acceptera att det finns en del grus på våra vägar och att vi får anpassa körstilen därefter.

Då missförstod jag TS syfte. Och visst har du rätt i att man måste kunna köra med eget huvud också och inte bara förvänta sig att pappa kommun curlar oss så fort det råkar vara lite grus. Och i många fall kan kommunen dessutom inte ens veta om det, och då är det ju svårt att ställa krav. Just därför är ju MC-kort det antagligen svåraste körkortet att ta, det kräver ju en del av oss.

Dock håller jag ändå med om att när kommunen medvetet gjort ett vägarbete som alstrar mycket grus på vägen kan vi åtminståne kräva skyltning så länge det ligger där. Om det sen finns regler som säger att grus ska sopas upp inom en viss tid ska det förstås följas. Precis som vi måste kommuner också följa regler oavsett vilken bedömning gatuchefen gör.

Last edited:

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84

Att det skall skyltas och att gruset skall tas bort inom 24-48 timmar, är inte mina krav.
Det är detta som är hela poängen. Det finns redan ett regelverk för hur detta skall skötas.
Det skall inte vara upp till mig/oss eller en tjänsteman på kommunen att bestämma om det skall skyltas eller inte.
SKL (Sveriges kommuner och Landsting) har tagit fram anvisningar om hur man skall göra (skylt och uppsopning).
Vidare finns det rättsfall (se tidigare i inläggen) som ytterligare visar vad som är rätt och vad som är fel.
Skyltarna skall upp och grusen skall bort.

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Att det skall skyltas och att gruset skall tas bort inom 24-48 timmar, är inte mina krav.
Det är detta som är hela poängen. Det finns redan ett regelverk för hur detta skall skötas.
Det skall inte vara upp till mig/oss eller en tjänsteman på kommunen att bestämma om det skall skyltas eller inte.
SKL (Sveriges kommuner och Landsting) har tagit fram anvisningar om hur man skall göra (skylt och uppsopning).
Vidare finns det rättsfall (se tidigare i inläggen) som ytterligare visar vad som är rätt och vad som är fel.
Skyltarna skall upp och grusen skall bort.

Det finns mest troligt fler regler som berör grus/sand på vägarna och hur den skall hanteras. Tex så misstänker jag att det finns en regel som säger att grus/sand får ligga på våra vägar under vintermånaderna.
Finns det rättsfall där mc-förare kört omkull i början på mars och vunnit i rätten pga kommunen/trafikverket inte tagit upp gruset?
Spelar ingen roll hur mycket regler och lagar som skrivs, i slutändan hänger det alltid på tolkningar, och tjänstemannen på kommunen som du haft kontakt med tycker åtminstone jag inte är helt ute och cyklar.
Hans uttalande visar att de gjort någon form av riskanalys när det är minst dåligt att köra ut med snabelbilen när det gäller tex trafikpåverkan och kostnader.
Ett alternativ är tex att kommunen/trafikverket sätter ner hastighetsgränsen till 30 km/h och håller endast en fil öppen under den tid de behöver för att åtgärda vägskadorna och sen sopa upp gruset.
Trafikpåverkan och kostnaden för detta skulle dock bli så hög att den skulle bli svår att motivera.

Jag tycker det är jätte bra att du är på kommunen om det är så att det faktiskt är någon fara i trafikmiljön.

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
Det är väl en sak att grus efter vintern ligger kvar. Jag kör mina rundor väldigt lugnt i början på året. MEN om jag kört en sträcka och funnit den grusfri så vill jag fanimej inte att där är fullt med grus veckan efter för att man gjort lagningar utan att skylta.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det ska finnas någon vägrapporteringsapp som Trafikverket vill att vi som åker mycket ska använda har jag för mig, har läst om detta tidigare i MC folket... :tummenupp Länkade till den sidan i en annan tråd i somras.
http://www.trafikverket.se/Kontakta-oss/Anmal-skador-och-brister/Vagrapportor/Appen-Live-Trafik/

Thorped skrev:
Läste i SMC-tidningen MC-folket (7/13) att SMC kan hjälpa till med stämning mot trafikverket. Och att man som motorcyklist kan bli "Vägrapportör" åt Trafikverket.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Stamning-angaende-grus/
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Anmal-vagproblem1/
Senast redigerat av Thorped; 2013-10-15 klockan 17:26.

Appen är faktiskt riktigt bra! Vägskada --> Övrig Vägskada --> Plats --> Beskrivning och ev bild. :) Synd att grus inte finns som ett alternativ bara.

Last edited:

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Tycker att Tord verkar ta hänsyn till oss "känsliga åkare" men det ger dom ju som sagt inte rätt att skita i reglerna om att det skall skyltas och att gruset skall tas bort inom 24-48 timmar. Är ju inte helt ovanligt att del ligger kvar halva sommaren på vissa ställen.

Sen vore det ju fint om de höll efter vägar som 257:an där lastbilarna dräller grus och skit omkring sig dagligen.
Och Ja det är farligt även om man inte "bombar".

Ytterligare något de borde göra är att sätta räcken eller något i innerkurvorna där lastbilar och en del bilar har svårt att hålla sig på körbanan och drar ut grus på vägen!

Kanske raljerar lite utanför ämnet nu men... blir ju förbannad ;) Skönt att va 35+ och känna lite gubb rage ibland!

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Tycker att Tord verkar ta hänsyn till oss "känsliga åkare" men det ger dom ju som sagt inte rätt att skita i reglerna om att det skall skyltas och att gruset skall tas bort inom 24-48 timmar. Är ju inte helt ovanligt att del ligger kvar halva sommaren på vissa ställen.

Sen vore det ju fint om de höll efter vägar som 257:an där lastbilarna dräller grus och skit omkring sig dagligen.
Och Ja det är farligt även om man inte "bombar".

Ytterligare något de borde göra är att sätta räcken eller något i innerkurvorna där lastbilar och en del bilar har svårt att hålla sig på körbanan och drar ut grus på vägen!

Kanske raljerar lite utanför ämnet nu men... blir ju förbannad ;) Skönt att va 35+ och känna lite gubb rage ibland!

35+ :yoparty

Långskånken

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2013
Hoj
2013 KTM 1190 Adventure R
Var försiktiga på Bergaholmsvägen mellan Södertälje och Salem. När de varit och snablat grus , lagom till när det fina vårvädret kommer fram känns det som man åker mer sidledes på vägen än rakt fram:D

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Bra tråd! tur man är med i smc!
jag maila trafikverket i somras och gjorde en tråd med bilder vad jag tyckte var dåligt väglag
http://www.sporthoj.com/forum/showt...-man-anm%E4la-livsfarligt-v%E4glag&highlight=
Kollar bilderna, det är Faneme livsfarligt! nu med detta mail ifrån smc som TS gav så skall jag hålla utkik i sommar! obs kolla min tråd med bilderna så förstår ni att de är livsfarligt för oss Mc förare.

Hur som, Det tog ca 6 månader för mig att få svar ifrån trafikverken och jag fått väldigt tråkigt svar så som att de lätt blir så när man lagar och lägger om väg. Tog ca 4-5 veckor innan gruset var borta ifrån min infart pga vi körde bilar samt andra fordon som möttes vid får infart och fick väja för varandra (genom att köra på vår infart där gruskanten låg.

Personligen höll jag på att vurpa när jag körde över kanten i 5km/h. de är inte hög fart…

Men tack till ts! 1-2 dagar har de på sig att göra något åt saken nästa gång jag ser det!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring