lagar!!! hjälp mig

Mackan_WR

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
CBR
jag har fortfarande inte fått reda på alla regler/lagar när man ska stunta...:gnissla hjälp mig så jag kan börja träna utan att farbror blå kommer!!!

med stunta menar jag att köra stunt/trixa med mc...

behöver även hjälp med var man får köra och regler om platser....:tummenupp

Last edited:

MikeTL

Medlem
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
Suzuki TL1000S -99
Vet inte vad du exakt menar med "stunta", men alla andra former av framförande på allmän väg - även i terräng - av motorfordonet än sådan former som avses i trafiklagstiftningen torde per automatik betraktas som någon form av överträdelse; vårdslöshet eller överträdelse mot någon specifik regel.
"Stunta" på en för allmänheten avspärrad yta; i sådana fall gäller inte en stor del av de trafikregler man normalt behöver ta hänsyn till.
:hej

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Ingen expert men jag ska försöka ge dig lite svar (rätta mig gärna):

* Så länge som du är på allmän väg, är allt du gör som tillhör stuntande, vårdslöshet i traffik (kan bli iaf).

* En polare påpekade att det finns skrivet att man alltid måste ha båda fötterna på fotpinnarna. Vet inte själv om jag tror på det men jaja...

* Det finns en dom som friade en kille på SM som slangade på en väg. Han friades pga. att han dels bevisade för rätten att han kunde framföra hojen "säkert" på bakhjulet. Dessutom höll han hastigheten och det fanns inget folk i närheten.

Tips om du ska stunta är att leta upp en enslig plats (inhägnat område) där du inte stör några eller är en fara för någon. Ta alltid med en kompis om olyckan är framme. Skulle potäterna dyka upp så kan du ju alltid försöka konversera med dom och berätta att du försökt att hitta det lämpligaste stället utan att vara en fara för andra.

Lycka till!

http://www.trafikjuristen.se/framgangar/vardsloshet_i_trafik/vardsloshet3.htm
http://www.trafikjuristen.se/framgangar/vardsloshet_i_trafik/vardsloshet5.htm

MikeTL

Medlem
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
Suzuki TL1000S -99

* Det finns en dom som friade en kille på SM som slangade på en väg. Han friades pga. att han dels bevisade för rätten att han kunde framföra hojen "säkert" på bakhjulet. Dessutom höll han hastigheten och det fanns inget folk i närheten.
http://www.trafikjuristen.se/framgangar/vardsloshet_i_trafik/vardsloshet3.htm
http://www.trafikjuristen.se/framgangar/vardsloshet_i_trafik/vardsloshet5.htm

Det är av synnerlig vikt att påpeka att den dom som refereras till är en tingsrättsdom, vilken i sig fullständigt saknar prejudikatsvärde, d. v. s. en annan tingsrätt skulle kunna komma fram till ett helt annat resultat.
Intressantare är om det finns någon dom från HD, eller till nöds från någon av hovrätterna. Någon som har koll på det ?:confused: //Tydligen finns det en intressant hovrättsdom - enligt trafikluristen. Har dock inte sett innehållet//

Annars får du räkna med att Ditt "stuntande" mycket väl kan räknas som vårdslöshet . . . :gnissla

Last edited:

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Det är av synnerlig vikt att påpeka att den dom som refereras till är en tingsrättsdom, vilken i sig fullständigt saknar prejudikatsvärde, d. v. s. en annan tingsrätt skulle kunna komma fram till ett helt annat resultat.
Intressantare är om det finns någon dom från HD, eller till nöds från någon av hovrätterna. Någon som har koll på det ?:confused: //Tydligen finns det en intressant hovrättsdom - enligt trafikluristen. Har dock inte sett innehållet//

Annars får du räkna med att Ditt "stuntande" mycket väl kan räknas som vårdslöshet . . . :gnissla

Man kan nog kanske också tänka sig att det bara finns i Tingsrätt eftersom dom kanske inte överklagas till högre instans.
Det är inte bara en utan ganska många som klarat sig när dom har bestridit vårdslöshet i trafik. Så den stora frågan är nog vad lagen egentligen säger.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Det var ju just en av dom refererade som var hovrättsmålet...

"Han åtalades för vårdslöshet i trafik och dömdes av tingsrätten. Jag överklagade domen och klienten frikändes i hovrätten."

Den frikände finns för övrigt här på sporthoj och kan säkert ge fler detaljer för den som är intresserad (eller snarare har gjort det i tidigare trådar så sök och ni skall finna)

stunta på skit i snuten dom kör man ifrån

Cool Outlaw!! :yoparty

:rolleyes:

Last edited:

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
Hur höga är oddsen på att en polispatrull som har lite att göra kommer och kör precis då du är på bakhjulet i ett mindre område ? :va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den enda lag som är viktig att inte bryta när man stuntar är tyngdlagen, men det kommer du att lära dig den hårda vägen...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC