Det var mycket "tror" och "så måste det ju vara" och liknande i den här tråden...
För det första så har vi helfordonsgodkännande inom EU, det innebär att man inte får byta en pinal på hojen, ska man hårdra det så får man inte ens byta till något annat däck än vad som står i regbeviset.
Detta innebär i praktiken om vi pratar ljuddämpare så MÅSTE ljuddämparen ha ett EC-intyg där det står att den är typgodkänd för just den hojen. Titta på KTM och deras Acrapovicdämpare i Powerparts, det finns två artikelnummer för samma ljuddämpare för t ex SMR990, med och utan EC-intyg, det skiljer drygt 2000 spänn för samma produkt där den ena är "For racing only" och den andra har lösa katalysatorinsatser och EC-intyg, dvs den är typgodkänd för just den modellen.
OBS! EC-intyget är INTE samma sak som att en produkt är E-godkänd.
Köper jag en ljuddämpare som inte är typad för just min hoj så bryter jag mot lagen, punkt!
På besiktningen så kollar de inte detta...än, men polisen har börjat göra det och det drivs en kampanj nu som innebär att myndigheterna vill närma sig t ex Tyskland och hur de följer dessa regler, där är de stenhårda.
Åker man hoj i Tyskland och blir stoppad så får man körförbud om man inte har typgdodkänd utrustning på hojen. Har man inte originalljuddämpare så måste man ha med sig EC-intyget annars blir det väldigt jobbigt, de kan beslagta ljuddämparen vilket innebär att du inte får köra alls förrän det sitter en originaldämpare på hojen, lätt fixat i någon bergsby i sydtyskland...
Att inte besiktningen i sverige bryr sig blir på ett sätt en bjönstjänst. Jag kan åka från besiktningen med blankt papper, bli stoppad av polisen 500 meter bort och bli ålagd en registreringsbesiktning för ljuddämparen, åker hem och byter ljuddämpare, registreringsbesiktar, blankt papper, åka från besiktningen och bli stoppad av polisen och bli ålagd registreringsbesiktning för att jag har eftermonterade stålomspunna bromsslangar...