Lagen om byte av ljuddämpare?

BikerThom

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Kusten
Hoj
Kawasaki, zr7s
Du kan väl lägga till hur ovanstående krav kontrolleras vid en Kontrollbesiktning av MC.
För tydlighetens skull.
Hur den här kontrollen ska göras i praktiken. Enligt reglerna.

Som jag skrev i tråden från start så ville jag veta övriga regler kring byte av ljuddämpare förutom DB kraven.
Slutsatsen är att de måste vara e-märkta enligt EU standard för att få användas annars MÅSTE man reg.bes för att slippa bli stoppad. De röret jag beställde var inte E-märkt utan endast godkänt inom UK visar det sig.
Nuff said om detta
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Som jag skrev i tråden från start så ville jag veta övriga regler kring byte av ljuddämpare förutom DB kraven.
Slutsatsen är att de måste vara e-märkta enligt EU standard för att få användas annars MÅSTE man reg.bes för att slippa bli stoppad. De röret jag beställde var inte E-märkt utan endast godkänt inom UK visar det sig.
Nuff said om detta

Ok ska vara lite mer tydlig förstår nu vad du e ute efter.
Finns nog förutom DB kraven inga andra krav för att det ska vara EU/E-märkt.
Sen om du menar att det står tex. "for road use in UK" så kan du vara ganska säker på att det gäller hela EU då Storbritanien har inga egna regler för detta då dom är en del av EU.

Vid en besiktning i Sverige kan du vara 99% säker på att dom ALDRIG letar/kollar efter någon EU/E-märkning. Dom är i 1:a hand ALLTID bara intresserade av BULLER kraven.
Med andra ord kan du handla ett slip on som inte alls är E-märkt men håller sig under iaf minst 104db och dom kommer inte säga något.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Det är du precis det han skrivit 0,5 m bakom hojen på halva max vartal. Vid misstanke om för hög nivå tar dom fram en db-mätare och kontrollerar, har själv råkat ut för det... och klarat mig :tummenupp

Precis så gör dom...och i vissa fall tar dom även och kör förbi dB-mätaren med hojen i en viss hastighet för att få ett värde till fast det är mycket ovanligt vid en "vanlig" besiktning,det görs dock ofta vid en Reg.besiktning. :va
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Vid en besiktning i Sverige kan du vara 99% säker på att dom ALDRIG letar/kollar efter någon EU/E-märkning. Dom är i 1:a hand ALLTID bara intresserade av BULLER kraven.
Med andra ord kan du handla ett slip on som inte alls är E-märkt men håller sig under iaf minst 104db och dom kommer inte säga något.
Rätt, på besiktningen bryr de sig normalt inte om det är E-märkt eller inte. Men skulle man ha oturen att åka på en flygande besiktning av polisen så kan de förutom ljudnivå kolla godkännandet och förelägga om registreringsbesiktning om inte ljuddämparen är godkänd. Dock ska man nog ha lite otur (eller ha betett sig illa) för att åka på en.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är du precis det han skrivit 0,5 m bakom hojen på halva max vartal. Vid misstanke om för hög nivå tar dom fram en db-mätare och kontrollerar, har själv råkat ut för det... och klarat mig :tummenupp

Eller på ett annat sätt.
De kontrollerar inte alls om ljuddämparen har någon E-märkning,
eller om ljuddämparen överstämmer något helfordonsgodkännande papper.
Utan besiktningsmannen lyssnar på hojen.
Tar eventuellt fram en dB-mätare om det är tveksamt. Enligt ditt inlägg.
Och bullrar hojen inte anmärkningsvärt så plockar man inte fram dB-mätaren.
För detta (kontroll med DB-mätare) har aldrig hänt mig när jag rullat in med hoj till besiktningen.
Tom med slipon med dB-killer. Och slipon var verkligen inte original på hojen.

Dvs rullar TS in med sin hoj på kontrollbesiktning kommer man kontrollera ljudet.
Precis som på bilar. Där man också kollar ljudnivån. Inget annat.
Där man INTE kastar sig under bilen och sägger aja-baja.
Biltema ljuddämpare, den här bilen måste ha Volvo/ Ford/ Mazda ljuddämpare.
Fy skäms, inte ladda hem piratdelar över internet.
De tre sista raderna ovan var ironi/satir för att tala som charlie hebdo.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Rätt, på besiktningen bryr de sig normalt inte om det är E-märkt eller inte. Men skulle man ha oturen att åka på en flygande besiktning av polisen så kan de förutom ljudnivå kolla godkännandet och förelägga om registreringsbesiktning om inte ljuddämparen är godkänd. Dock ska man nog ha lite otur (eller ha betett sig illa) för att åka på en.

Precis så är det.
Kontentan av allt detta...köp inget skit som inte har med ett typgodkännande.
Köp något vettigt så slipper man den här typen av problem :banana
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det var mycket "tror" och "så måste det ju vara" och liknande i den här tråden...

För det första så har vi helfordonsgodkännande inom EU, det innebär att man inte får byta en pinal på hojen, ska man hårdra det så får man inte ens byta till något annat däck än vad som står i regbeviset.

Detta innebär i praktiken om vi pratar ljuddämpare så MÅSTE ljuddämparen ha ett EC-intyg där det står att den är typgodkänd för just den hojen. Titta på KTM och deras Acrapovicdämpare i Powerparts, det finns två artikelnummer för samma ljuddämpare för t ex SMR990, med och utan EC-intyg, det skiljer drygt 2000 spänn för samma produkt där den ena är "For racing only" och den andra har lösa katalysatorinsatser och EC-intyg, dvs den är typgodkänd för just den modellen.

OBS! EC-intyget är INTE samma sak som att en produkt är E-godkänd.

Köper jag en ljuddämpare som inte är typad för just min hoj så bryter jag mot lagen, punkt!

På besiktningen så kollar de inte detta...än, men polisen har börjat göra det och det drivs en kampanj nu som innebär att myndigheterna vill närma sig t ex Tyskland och hur de följer dessa regler, där är de stenhårda.
Åker man hoj i Tyskland och blir stoppad så får man körförbud om man inte har typgdodkänd utrustning på hojen. Har man inte originalljuddämpare så måste man ha med sig EC-intyget annars blir det väldigt jobbigt, de kan beslagta ljuddämparen vilket innebär att du inte får köra alls förrän det sitter en originaldämpare på hojen, lätt fixat i någon bergsby i sydtyskland...:gnissla

Att inte besiktningen i sverige bryr sig blir på ett sätt en bjönstjänst. Jag kan åka från besiktningen med blankt papper, bli stoppad av polisen 500 meter bort och bli ålagd en registreringsbesiktning för ljuddämparen, åker hem och byter ljuddämpare, registreringsbesiktar, blankt papper, åka från besiktningen och bli stoppad av polisen och bli ålagd registreringsbesiktning för att jag har eftermonterade stålomspunna bromsslangar... :crash
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det var mycket "tror" och "så måste det ju vara" och liknande i den här tråden...




Jag kan åka från besiktningen med blankt papper, bli stoppad av polisen 500 meter bort och bli ålagd en registreringsbesiktning för ljuddämparen, åker hem och byter ljuddämpare, registreringsbesiktar, blankt papper, åka från besiktningen och bli stoppad av polisen och bli ålagd registreringsbesiktning för att jag har eftermonterade stålomspunna bromsslangar... :crash

Kan du ge tre exempel på att detta inträffat i praktiken. Gärna med länkar.

Där någon med en tyst motorcykel. Som hållit en hövlig ton mot polisen.
Och inte begått någon annan förseelse råkat ut för detta.
Och bry dig inte ta upp några exempel med folk "välkända" hos polisen råkat ut för detta. För jag tror inte TS är "välkänd" hos polisen.
Det är i EU och Sverige väldigt stor skillnad mellan teori och praktik.
Jag kan ge dig exempel om du insisterar. Men gör jag det så tas inlägget bort som OT.
Så det gör jag inte.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Kan du ge tre exempel på att detta inträffat i praktiken. Gärna med länkar.

Där någon med en tyst motorcykel. Som hållit en hövlig ton mot polisen.
Och inte begått någon annan förseelse råkat ut för detta.
Och bry dig inte ta upp några exempel med folk "välkända" hos polisen råkat ut för detta. För jag tror inte TS är "välkänd" hos polisen.
Det är i EU och Sverige väldigt stor skillnad mellan teori och praktik.
Jag kan ge dig exempel om du insisterar. Men gör jag det så tas inlägget bort som OT.
Så det gör jag inte.

Om det inträffat i praktiken är i sig rätt ointressant...bra att veta men att det inte händer beror på att man i så fall inte följer reglerna...inte att reglerna inte finns.

Att det skulle kunna inträffa...däremot är intressant.

Jag har råkat ut för att två dagar efter besiktning med blankt papper bli stoppad av polis och få föreläggande om besiktning. Ombesiktning utan att röra någonting och det blir blankt papper igen....

Att regler sällan tillämpas betyder inte att de upphört att gälla....bara att man rätt som det är kan hamna i en intressant burk med mask om nu en av lagens väktare plötsligt får för sig att du förtjänat uppmärksamhet.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kan du ge tre exempel på att detta inträffat i praktiken. Gärna med länkar.

Där någon med en tyst motorcykel. Som hållit en hövlig ton mot polisen.
Och inte begått någon annan förseelse råkat ut för detta.
Och bry dig inte ta upp några exempel med folk "välkända" hos polisen råkat ut för detta. För jag tror inte TS är "välkänd" hos polisen.
Det är i EU och Sverige väldigt stor skillnad mellan teori och praktik.
Jag kan ge dig exempel om du insisterar. Men gör jag det så tas inlägget bort som OT.
Så det gör jag inte.

Om man inte märks så kommer man inte att bli stoppad såklart, ganska enkelt. Polisen är ju också människor och vill ju hellre stoppa riktigt bus än svenssons. Deras chefer däremot styrs av ekonomiska intressen och då blir det order om razzior i olika former för att få svensson att betala en massa pengar

Det jag skrev var ett ytterlighetsexempel på hur det skulle kunna bli eftersom besiktningen och polisen jobbar efter olika regler där besiktningen slarvar av olika anledningar. Det finns ett påbud om att polisen ska bli ännu tuffare på detta med buller eftersom det blir fler och fler röster som höjs om att det är ett samhällsproblem så jag tror vi kommer att få se liknande historier i större antal.
Besiktningsföretagen får också skit för att de slarvar men det tror jag är mer officiellt än i praktiken. Är ett visst bolag för nitiska så sprids det snabbt på nätet och kunderna besiktar hos en annan aktör. Money talks som vanligt...

Det har förekommit här på SH flera gånger att nybesiktade hojar har stoppats av polisen, samma sak på bilforumen där moddade bilar går igenom men blir stoppade, hittar jag någon tråd om detta så länkar jag in den här. Jag har ett minne av att det skedde bland annat vid Skogskyrkogårdens razzior och även efter hojdagarna på Barkaby i Stockholm.

Vad det gäller utomlands så finns det en aktuell tråd här:

http://forum.svmc.se/showthread.php?9502-luft-amp-buller-utomlands
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
...aja tänker inte starta en diskussion om varför jag vill köra laglig...

...Det var mycket "tror" och "så måste det ju vara" och liknande i den här tråden...

...För jag tror inte TS är "välkänd" hos polisen...

...Ser ingen anledning till att behöva oroa mig om att någon ska behöva påpeka att jag kör med en olaglig ljuddämpare. Orkar inte med sådant tjaffs...

Varför är BikerThom rädd för polisen tro? :confused::tungan:hihi

Ja ja, jag tyckte att det var liite kul.

Annars har jag inget att tillföra mer än att det som framkommer nu är vad jag också hittat när jag googlat lite.
 

BikerThom

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Kusten
Hoj
Kawasaki, zr7s
Om det inträffat i praktiken är i sig rätt ointressant...bra att veta men att det inte händer beror på att man i så fall inte följer reglerna...inte att reglerna inte finns.

Att det skulle kunna inträffa...däremot är intressant.

Jag har råkat ut för att två dagar efter besiktning med blankt papper bli stoppad av polis och få föreläggande om besiktning. Ombesiktning utan att röra någonting och det blir blankt papper igen....

Att regler sällan tillämpas betyder inte att de upphört att gälla....bara att man rätt som det är kan hamna i en intressant burk med mask om nu en av lagens väktare plötsligt får för sig att du förtjänat uppmärksamhet.

Tack du verkar förstå iaf
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Jag har sökt samma svar som du nu efterfrågar.
Tydligen svårt att få bra svar på frågan.
Lycka till.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Det är ju detta som är problemet. Därför som man/jag vill göra en registrerings besiktning för att mc:n skall bli godkänd.
Du kan ju bygga en egen hoj och genom registreringsbesiktning få den godkänd.

Jag sätter på en icke CE märkt avgasrör på min MC = ej laglig att köra med.
MC:n är nu "ombyggd". Kan jag då göra en registreringsbesiktning och få MC:n godkänd/laglig?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är ju detta som är problemet. Därför som man/jag vill göra en registrerings besiktning för att mc:n skall bli godkänd.
Du kan ju bygga en egen hoj och genom registreringsbesiktning få den godkänd.

Jag sätter på en icke CE märkt avgasrör på min MC = ej laglig att köra med.
MC:n är nu "ombyggd". Kan jag då göra en registreringsbesiktning och få MC:n godkänd/laglig?

Nope, krävs mer omfattande ombyggnad för att klassas som egenbyggt fordon. Bara skaffa godkänd pipa eller äldre hoj, eller bygga om rejält! :D
 

BikerThom

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Kusten
Hoj
Kawasaki, zr7s
Det är ju detta som är problemet. Därför som man/jag vill göra en registrerings besiktning för att mc:n skall bli godkänd.
Du kan ju bygga en egen hoj och genom registreringsbesiktning få den godkänd.

Jag sätter på en icke CE märkt avgasrör på min MC = ej laglig att köra med.
MC:n är nu "ombyggd". Kan jag då göra en registreringsbesiktning och få MC:n godkänd/laglig?

Jag fick det här som svar hos det företag som jag beställde mitt rör ifrån:
All of our street legal exhausts carry the BSAU markings as required in the UK. Our exhausts don’t have an “E” mark but they are within the required db limits. Many customers throughout Europe have purchased our exhausts and we have not heard of any problems.

Vägverkets föreskrifter VVFS 2003:23, kapitel 9 paragraf 3 säger att avgassystem och ljuddämpare ska vara godkänd enligt EU-direktivet 97/24/EG, och ha den märkning som då krävs. Saknas märkningen så riskerar fordonet att bli underkänt vid kontrollbesiktningen eller vid polisens flygande inspektion.
Länk till paragraf: http://www.notisum.se/Rnp/eu/lag/397L0024.htm

Jag lusläste lite vad föreskrifen säger och jag får uppfattning om att det handlar om bullernivå och utsläpp endast (i detta fall). Så även ifall man kör med en ljuddämpare som ej är e-märkt så kan dem ändå bli godkända så länge som de passerar de krav som ställs. Blir en tolkning men försöker vara så precis som möjl.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag fick det här som svar hos det företag som jag beställde mitt rör ifrån:
All of our street legal exhausts carry the BSAU markings as required in the UK. Our exhausts don’t have an “E” mark but they are within the required db limits. Many customers throughout Europe have purchased our exhausts and we have not heard of any problems.

Vägverkets föreskrifter VVFS 2003:23, kapitel 9 paragraf 3 säger att avgassystem och ljuddämpare ska vara godkänd enligt EU-direktivet 97/24/EG, och ha den märkning som då krävs. Saknas märkningen så riskerar fordonet att bli underkänt vid kontrollbesiktningen eller vid polisens flygande inspektion.
Länk till paragraf: http://www.notisum.se/Rnp/eu/lag/397L0024.htm

Jag lusläste lite vad föreskrifen säger och jag får uppfattning om att det handlar om bullernivå och utsläpp endast (i detta fall). Så även ifall man kör med en ljuddämpare som ej är e-märkt så kan dem ändå bli godkända så länge som de passerar de krav som ställs. Blir en tolkning men försöker vara så precis som möjl.

Den kan smita igenom och bli godkänd ja. Men den behöver inte bli det eftersom den saknar märkningen. Precis som det står, saknas märkningen kan den bli underkänd.

Det har ingen betydelse om den dämpar bättre än original eller förvandlar avgaserna till rent syre.

Anledningen till märkningen är väl dels att det ska finnas en lägsta standard och dels för att besiktningen inte ska behöva plocka isär och funktionstesta allt i minsta detalj. E-märkningen garanterar att delen är säker.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top