Lagen om döda tings inneboende ondska!

StormBringer

??????????
Gick med
13 Aug 2006
I lördags bytte jag spindelled på bilen. Nu har jag bytt allt i framvagnen, då menar jag ALLT! så nu ska jag bara göra en framvagnsinställning och skruva på dom nya vinterdäcken så är tamefan allt som det ska tänkte jag. Till saken bör nämnas att jag har haft grava problem med framvagnen och torde vara rätt nöjd nu när allt är åtgärdat.

Så vad händer, på väg från garaget så börjar oljelampan lysa:huvet

Finns ju 2 troliga alternativ och det är oljetryckskontakten eller oljepumpen. Har provstartat motorn efteråt och den låter inte illa eller knackar på lyftarna eller något så den har ju inte totalhavererat.

Men varför in i hela hel..ete ska det alltid jävlas:va Man lagar en sak och sekunden efteråt säger något annat upp sig...:mad:

Biljäveln är en "sportcombi" (Audi 80 tdi Avant)

StormBringer skrev:
2542991 I lördags bytte jag spindelled på bilen. Nu har jag bytt allt i framvagnen, då menar jag ALLT! så nu ska jag bara göra en framvagnsinställning och skruva på dom nya vinterdäcken så är tamefan allt som det ska tänkte jag. Till saken bör nämnas att jag har haft grava problem med framvagnen och torde vara rätt nöjd nu när allt är åtgärdat.

Så vad händer, på väg från garaget så börjar oljelampan lysa:huvet

Finns ju 2 troliga alternativ och det är oljetryckskontakten eller oljepumpen. Har provstartat motorn efteråt och den låter inte illa eller knackar på lyftarna eller något så den har ju inte totalhavererat.

Men varför in i hela hel..ete ska det alltid jävlas:va Man lagar en sak och sekunden efteråt säger något annat upp sig...:mad:

Biljäveln är en "sportcombi" (Audi 80 tdi Avant)

Det kan inte vara så att du råkat komma åt kabeln till givaren när du "stökat runt" i framvagnen så att kabeln lossnat eller gått av? och är du säker på att det är en oljetryckslampa, eller kan det vara så att den varnar för låg oljenivå istället?

Tell med about it!

Jag har elände nog så det räcker till ett helt fotbollslag

Om det är som för merparten av Vags äldre motorer så sitter det två givare långt ner, långt fram på förarsidan av motorblocket, den ena är en högtrycksvakt och den andra är en lågtrycksvakt.
Kolla om nån av dom läcker igenom olja till att börja med.

sEiKo skrev:
2543321 Om det är som för merparten av Vags äldre motorer så sitter det två givare långt ner, långt fram på förarsidan av motorblocket, den ena är en högtrycksvakt och den andra är en lågtrycksvakt.
Kolla om nån av dom läcker igenom olja till att börja med.

Nej nej nej!!!

Ingen hade rätt angående vad det var för fel.

Rev ner framvagnsbryggan, oljetråget och pumpen och konstaterade att den såg ut som om den var ny. Dock så snurrade den inte när man drog runt motorn. Har agregataxeln skurit och gått av?!?! neej då!

Rev ner hela fronten på bilfan för att komma åt kamremmen som då driver bla. agregataxeln. Visade sig att en bult till vattenpumpen hade lossnat och kilat fast mellan remhjulet och blocket så hjulet stog still... Enkelt att fixa, ta bort bulten och sätta dit en ny rem för den hade ju slirat sönder nästan när hjulet stannade...

Dessutom så hade klåparna som bytt kamrem och vattenpump, förutom att inte dragit åt den där bulten, dragit sönder samtliga bultar till remskivan på vevaxeln så jag fick borra bort 2 av dom...

LOAD

Lagen Om Alltings Djävlighet...även kallad 100%-regeln.

OM nånting KAN gå sönder, eller ställa till med djävelskap, på ett sånt sätt att saker blir obrukbara, ja då KOMMER detta att ske!

Tar man höjd för denna regel när man förbereder ex.vis sin mc för en bandag ett race eller liknande så MÅSTE man först:

a. bli professor i ALLA realterade ämnen till mc´ns framförande och skötsel. Dvs i klartext kunde man lika gärna ha konsttruerat hojen själv ;)

b. ha tillgång till:
- ett formel/moto GP stalls samlade verkstadsresurser
- tillgång till NASA´s alla CRAY-datorer

Och allt detta måste man ha tillgång till HELA tiden, realtid.

DÅ först... KANSKE Murphy iaf inte låter totalhaverera din skönhet till maskin!

Edit: Måste tillägga att givetvis känner maskinen av brukarens inkompetensnivå! Och lägger därmed det uppkomna felet på en nivå ÖVER denna :lol
Murphy har tänkt på ALLT!

Last edited:
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick