Lagerpaj (?) på Ryobitrimmer - Värt att byta lager eller motor?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Köttade ner lite större vegetation med min lilla 18V Ryobigrästrimmer igår och märkte att den började gå sjukt obalanserat. Känner på trådspolen och ser att axeln rör sig sjukt mycket i främre lagringen, är nog inte mycket kvar av lagret öht. I dagens slit och släng-samhälle tänkte jag ändå försöka mig på att rädda den 4 år gamla trimmern.

Frågan är, värt att försöka dra ut lagret (kommer hela skiten trilla isär?) eller sonika leta upp en 18V-DC-motor på nätet för ett par hundralappar och kasta in?

Bifogat

• 20210610_181205.jpg
    20210610_181205.jpg
    181 KB · Visningar: 24

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Köttade ner lite större vegetation med min lilla 18V Ryobigrästrimmer igår och märkte att den började gå sjukt obalanserat. Känner på trådspolen och ser att axeln rör sig sjukt mycket i främre lagringen, är nog inte mycket kvar av lagret öht. I dagens slit och släng-samhälle tänkte jag ändå försöka mig på att rädda den 4 år gamla trimmern.

Frågan är, värt att försöka dra ut lagret (kommer hela skiten trilla isär?) eller sonika leta upp en 18V-DC-motor på nätet för ett par hundralappar och kasta in?
Jag vågar inte riktigt uttala mig om huruvida det går enkelt att byta lagret i motorn. Men om du ändå inte anser att motorn funkar så skadar det ju inte att prova om det går att få ur lagret utan att allt ramlar isär. Får du ur lagret så är väl det bästa att försöka hitta ett lager från SKF i samma mått. Det lär vara svårt att få tag på lagret löst från ryobi. Om dom har reservdelar så skulle jag misstänka att du får köpa hela motorn i så fall.
Vore det jag så skulle jag nog testa om jag kunde få isär den utan att totalriva allt i molekyler. Men det är långt ifrån säkert att det går.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Jag vågar inte riktigt uttala mig om huruvida det går enkelt att byta lagret i motorn. Men om du ändå inte anser att motorn funkar så skadar det ju inte att prova om det går att få ur lagret utan att allt ramlar isär. Får du ur lagret så är väl det bästa att försöka hitta ett lager från SKF i samma mått. Det lär vara svårt att få tag på lagret löst från ryobi. Om dom har reservdelar så skulle jag misstänka att du får köpa hela motorn i så fall.
Vore det jag så skulle jag nog testa om jag kunde få isär den utan att totalriva allt i molekyler. Men det är långt ifrån säkert att det går.
Motorn går ju som tåget, så det är "bara" lagringen vad jag tror som är kass. Men ska försöka dra av trumman och se om det går att få ut grejerna.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ganska precis innan 2 år var min gröna fultrimmer redo för skroten med glapp och obalans, hittade kvittot och knalla tebax till muminhuset och fick full återbäring trots att jag behöll batteri och laddare :tummenupp Det hette om jag minns rätt att under 3000 pengar så ville dom inte ha in dom utan det var bara för varuhuset att slanta in direkt på kortet.

-Tack för lånet sa jag kanske.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Det var inte helt straight forward att ta isär motorn kan man säga iaf. Eller ja, inte alls.

Ska kolla länken som postades ovan. Hur som helst så var det väldigt mycket lagerpaj, i alla fall. :) Hittade bara tre, fyra kulor, resten hade vandrat vidare...

Bifogat

• 20210612_144855.jpg
    20210612_144855.jpg
    1.5 MB · Visningar: 33
  • 20210612_144915.jpg
    20210612_144915.jpg
    1.4 MB · Visningar: 33

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nu beställde jag ett komplett kit med motor, trumma och grejer från Skene Järn/Ryobi service center.

329 pengar. Ändå bra grej ändå att det finns spareparts. Och billigare än att slänga hela skiten.

Bifogat

• 2021-06-17 11_07_12-Ryobi Inmatning av garantiärendeInmatning av garantiärende.png
    2021-06-17 11_07_12-Ryobi Inmatning av garantiärendeInmatning av garantiärende.png
    80.7 KB · Visningar: 17

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Igår hämtade jag servicesatsen. Blir att mecka ihop grejerna inom kort. So far, so good. Återigen, det är bra med reservdelar och möjligheten att kunna laga. Även om man såklart kanske tyckt att grejerna skulle hålla längre än 4 somrar...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Igår hämtade jag servicesatsen. Blir att mecka ihop grejerna inom kort. So far, so good. Återigen, det är bra med reservdelar och möjligheten att kunna laga. Även om man såklart kanske tyckt att grejerna skulle hålla längre än 4 somrar...
Jag kan ju förvisso hålla med om att man kunde önska att dom höll längre än då. Min har dock hållt ihop sedan 2015 så det är 6 år nu. Visserligen är den inte så hårt använd.
Men sen är det väl lite så att en 18V trimmer kostar typ 1000-1500 kr och då kan man inte förvänta sig att dom ska vara några direkt stridsvagnsliknande konstruktioner som tål hård användning i många år. Det är trots allt frågan om relativt billiga konsumentprodukter och sett ut det perspektivet så tycker jag att dom är utmärkta. Men jag är medveten om att kvaliteten inte är samma som om jag hade en trimmer för mångdubbelt mer pengar.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har en bensindriven liknande, alltså för att vara bensin är den liten. Ung. i storlek som de större batteridrivna. Den har jag för mig att jag köpte för 600 kr för 10-15 år sedan. En detalj som lätt går sönder är chokespaken, om man inte gör rätt. Plastgrej, man drar spaken åt ett håll för att aktivera, den släpper så for man gasar. Men försöker man dra tillbaka den manuellt går den sönder. Det var inte jag som hade sönder den...

Den stod i garaget ett par år obrukbar, försökte få tag på ny spak via Bauhaus där jag köpte den, men lyckades inte. Sedan började jag googla och lyckades hitta den på någon kina-site. Köpte 5 så man har i reserv, men vete fan var jag har de andra 4 nu :hihi

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Har en jonsereds Rs52e den är 40 år nu o går som storröjsåg på vinter iomed 300mm klinga och med sly klinga i gärdena, s diken på sommaren.. Man kan fundera på hur många 100? 1000? Eller vad det räknas i efter alla år timmar/ljusår. Men går gör den

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...