LAGFÖRSLAG, förbjud mobiltelefon och bilkörning!!!

Hagis

Guest
Hej.

Jag har tröttnat rejält på att bli prejad och tryckt av bilister som sitter i mobiltelefonen samtidigt som dom kör! Så sent som igår (6 maj -09) vart jag prejad, över på fel sida av vägen med en refug mellan mig och rätt sida av vägen! Det var bara tur att ingen mötande trafik kom just då! Jag låg max 10 över hastighetsbegränsningen så det handlar inte om att jag kom i 250 blås och att bilisten inte han uppfatta mig, hon satt helt enkelt och prata i mobilen!

Det är tyvärr för vanligt idag! Folk sitter och pratar i mobilen, blinkar inte utan svänger rakt ut framför inte bara oss hojåkare utan även andra bilister! Det finns andra länder som har totalförbjudit att köra bil och prata i mobil samtidigt, jag vill påvisa detta problem även här hemma! Jag är inte mycke för att stifta lagar osv men kan man bara få belysa problemet på riksdags-nivå så är det en bra början! Men jag tänker samla in namn och när jag får in 1000 namn skickar jag det vidare till den enheten som behandlar ärendet!

Så vänligen skriv in erat namn och stad / land nedan! Skriv bara DITT namn och bara EN gång! Jag är inte intresserad av varför folk inte vill skriva in sitt namn! Jag vill bara ha namn och ort, inget mer!

Kopiera namnen i inlägget innan, klistra in och lägg sen till ditt namn med rätt siffra framför, det gör det lättare för mig att ha koll på hur många namn vi fått in!

HÅLL TRÅDEN REN!!!!

Seriöst, är det bara icke läskunniga på det här stället? Jag skiter i era personliga åsikter, skriv ner namnet eller skit i det! Men håll tråden ren! :mad:

Last edited:

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
Jag kör ibland bil samtidigt som jag pratar i telefon, visst, självklart tappar man ju förmågan att köra bil lika bra som vanligt (det är bevisat, killar kan bara göra en sak åt gången :tummenupp), men jag brukar faktiskt "känna" av när jag kan prata i telefon och när jag inte bör göra det. Tex inne i centrala städer brukar jag inte åka runt med ena handen på telefonen, men ute på landsvägar där det knappt är någon trafik tycker jag det är OK att prata lite.. (självklart kan även olyckor inträffa där).

Sen är jag lite emot att lämna ut mitt namn och stad på öppna forum. Paranoid?

Hagis

Guest
1: Alexander Svensson, Kalmar.
2: Helen Yng, Stockholm
3: Jocke Galindo, Stockholm
4: Thomas Svensson, Stockholm
5: Emil Hansen, Sölvesborg

Last edited:

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
SV1000S -07
Singel, kan busa mer med hojen då!

Hagis's Avatar

Joinade: Sep 2008
Bor: Norr om söder, söder om norr
Hoj: CBR 900 RR

6: Lars Ahlstedt, Stockholm

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
not
starta en protestlista på
www.namninsamling.com
tror att det är smidigare, eller kontakta regeringen eller vv direkt, jag tror inte det är speciellt svårt att få det igenom, jag menar hela europa har krav på handsfree när man snackar i telefon i bilen, vad är för fel med sverige? varför är man efter?

midas

smiskar asfalt igen
Gick med
9 Jan 2009
Hoj
BMW S1000RR -11 , Gixxer 1000 K6, CBR 900 RR -96 *såld*
7: Mikael Dafors, Lycksele

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
7: Mikael Dafors, Lycksele
8: Martin Sundgren, Bromölla

Mr.Blazer

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
Blå
Okej,,, förbjuda att prat i telefonen i bil.
Men då vill jag ha ett förbud även på MC
och så kan vi ta ett förbud mot att fippla med stereon
och inget pillande på gps:en.
Varför inte förbjuda griniga ungar i bilen,
ingen pratar med föraren under körning.
Ja det finns nog mycket mer att förbjuda.
Sverige är ju ett förbudsland så varför inte fortsätta.

Stoekh

Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Flertalet olika
Okej,,, förbjuda att prat i telefonen i bil.
Men då vill jag ha ett förbud även på MC
och så kan vi ta ett förbud mot att fippla med stereon
och inget pillande på gps:en.
Varför inte förbjuda griniga ungar i bilen,
ingen pratar med föraren under körning.
Ja det finns nog mycket mer att förbjuda.
Sverige är ju ett förbudsland så varför inte fortsätta.

Precis.

Dessutom är det fel att alla måste hålla båda händerna på ratten, när de allra flesta trafikanter faktiskt klarar av att köra med en hand. Hårdare körkortskrav istället, eller snarare bättre utbildning - det är många på både två och stödhjulssida som inte klarar av att hantera sitt fordon i vardagliga situationer.

Förövrigt brukar jag både SMS:a och prata i telefon när jag åker hoj på gatan, bara man håller blicken där den ska va och handen på gasen så är det väll ingen fara?:)

Nej, håll dig borta från bilar istället, de är farliga oavsett om dess förare talar i mobil eller inte.

Eller klä sig i svarta kläder och köra såhär..: http://www.youtube.com/watch?v=i-NsQQmE9Qo&feature=related

Last edited:

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Jag vill fortsätta kunna prata mobil och kör bil så jag startar en protestlista mot er protestlista

1. Michael Ingel, Stockholm

Jag håller med. men om man ska prata samtidigt så ska man också kunna hantera bilen på ett sätt som gör det säkert för andra också, alltså blinka och inte byta körfält fram och tillbaka hela tiden.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati