Lagförslag, OK svänga höger vid rött!

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Låter bra för bättre flyt i frafiken, men kan inte påminna mig om ett enda ställa där jag bor som det i praktiken är applicerbart. Antingen är det en separat fil för "svänga höger" där det är en lämna företräde-skylt istället för rött ljus.
eller så finns ett separat ljus med en högerpil vid stoppljuset för just högersväng

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Jag gillar ändå tydligheten som finns nu. Rött får man aldrig passera, punkt. Jag oroar mig för att någon tröttis kommer sitta bakom ratten och börja lära sig att rött kan passeras och råka köra vid fel tillfälle.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Värdelöst förslag, folk kommer bara slököra genom rödljus utan att se sig för.

Edit: Hur fan kan man använda USA eller Kina som föregångsland gällande trafikfrågor?

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Fast jag gillar också detta.
Är faktiskt smidigt när man är i USA:tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag tror också att det är en usel idé, eftersom folk "får köra" så behöver dom ju inte titta, och ja, då kommer det att smälla. Lite som zebra-lagen, när folk lärde sig att det var fritt fram att kliva ut framför bilar, som skulle ju stanna, och olyckorna ökade dramatiskt :dummer

Smagatusk

Guest
Jag tror också att det är en usel idé, eftersom folk "får köra" så behöver dom ju inte titta, och ja, då kommer det att smälla. Lite som zebra-lagen, när folk lärde sig att det var fritt fram att kliva ut framför bilar, som skulle ju stanna, och olyckorna ökade dramatiskt :dummer

Det är ju ingen skillnad från dagens väjningsplikt? Eller vill du skrota den också och ha trafikljus överallt?

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Det är ju ingen skillnad från dagens väjningsplikt? Eller vill du skrota den också och ha trafikljus överallt?

Frågan är också hur många som faktiskt kommer sätta sig in i omständigheterna om det blir lagändring. Kommer folk tänka igenom vilka krav som ställs på dem eller kommer de höra "Nu får man svänga höger vid rött" och börja rulla ut för det blir ju så kul att få åka förbi rött lagligt.

Smagatusk

Guest
Frågan är också hur många som faktiskt kommer sätta sig in i omständigheterna om det blir lagändring. Kommer folk tänka igenom vilka krav som ställs på dem eller kommer de höra "Nu får man svänga höger vid rött" och börja rulla ut för det blir ju så kul att få åka förbi rött lagligt.

Jag har aldrig riktigt förstått det här domedagstänkadet inför varje nytt förslag. Det är nog därför de byråkratiska hjulen snurrar så jävla långsamt i Sverige.

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Jag har aldrig riktigt förstått det här domedagstänkadet inför varje nytt förslag. Det är nog därför de byråkratiska hjulen snurrar så jävla långsamt i Sverige.

Domedagstänk är väl ändå ett överdriv? Möjligen är jag lite cynisk. Jag skulle gissa att det inte skulle vara en felfri övergång. Några kommer få betala med krockar innan folk lärt sig.

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Funkar dj-ligt bra när man kör i USA i alla fall, men det är säkert mycket farligare i Sverige......:huvet

Smagatusk

Guest
Domedagstänk är väl ändå ett överdriv? Möjligen är jag lite cynisk. Jag skulle gissa att det inte skulle vara en felfri övergång. Några kommer få betala med krockar innan folk lärt sig.

Nej, det var ingen pik till dig personligen. Jag menar generellt. Vi minns väl när det skulle testas 120 km/h på motorvägen? Det testades på några mil spikrak motorväg först, för att alla trodde det skulle innebära en mass-slakt på vägarna. Den uteblev så klart... Precis som att jag gissar att högersväng vid rött inte skulle innebära några fler krockar. Däremot kommer vi nog att stöta på en hel del fegisar som inte vågar köra för att det är rött och känns fruktansvärt fel.

Ungefär som när man ska pissa i en flaska i sängen på sjukhus. Det är något fundamentalt som säger stopp när man ligger i en säng.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tyskland har en liten grön pil när man kan åka "mot" rött.
Har funkat riktigt bra. ??

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Då tar jag ett förslag från trafiken i Turkiet.
Jag har stannat med bil vid rött ljus på natten i Istanbul. Då knackar det på rutan, utanför står en polis. Så jag vevar ner rutan.
Polisen: Why have you stopped ?
Jag: Because it is red light.
Polisen: But no one is coming !
Jag fattar och kör.
Dvs Vid rött ljus får man köra om det inte är någon korsande trafik.
Vad säger du Smagatusk, ska vi införa den regeln från Turkiet ?

Eller vi har en galloperande brottslighet. Enda skälet anmäla ett brott är för att få ut eventuella försäkringspengar. I Stockholm klaras numera 98,5 % av alla inbrott inte upp. Varför inte införa handavhuggning på alla gripna tjuvar.
Vänster vid 1a inbrottet hen binds till, höger vid 2a inbrottet hen binds till o.s.v.

Last edited:

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Öka, öka, öka folks vilja och möjlighet att köra 2-hjulingar. Öka folks motivation att köra 2-hjulingar.

Det kommer antagligen aldrig att ske. Kan inte komma på ett enda exempel på en kommun som faktiskt genomfört förändringar till det bättre för motorcyklister de senaste åren. Däremot hör man ofta om motsatsen.

Så länge vi har policys/önsketänkande som går ut på "en fordonsfri stadskärna" kommer aldrig någon typ av bränsledrivet fordon premieras på något som helst sätt är min bistra gissning.

Smagatusk

Guest
Då tar jag ett förslag från trafiken i Turkiet.
Jag har stannat med bil vid rött ljus på natten i Istanbul. Då knackar det på rutan, utanför står en polis. Så jag vevar ner rutan.
Polisen: Why have you stopped ?
Jag: Because it is red light.
Polisen: But no one is coming !
Jag fattar och kör.
Dvs Vid rött ljus får man köra om det inte är någon korsande trafik.
Vad säger du Smagatusk, ska vi införa den regeln från Turkiet ?

Om det är fri sikt och helt fritt från trafik så varför inte?

Eller vi har en galloperande brottslighet. Enda skälet anmäla ett brott är för att få ut eventuella försäkringspengar. I Stockholm klaras numera 98,5 % av alla inbrott inte upp. Varför inte införa handavhuggning på alla gripna tjuvar.
Vänster vid 1a inbrottet hen binds till, höger vid 2a inbrottet hen binds till o.s.v.

Ska jag bemöta detta eller?

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Om det är fri sikt och helt fritt från trafik så varför inte?

Av den enkla anledningen att folk gör missbedömningar, och konsekvensen i många korsningar skulle kunna bli förödande.
Och vinsten med detta vore obefintlig.

Dock så är det ju många rödljus som kunde stå på gult blink nattetid.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC