Lagförslag, OK svänga höger vid rött!

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Det är ju ingen skillnad från dagens väjningsplikt? Eller vill du skrota den också och ha trafikljus överallt?

Håller med, vid högersväng blir rött=väjningsplikt.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Om det är fri sikt och helt fritt från trafik så varför inte?


Av den enkla anledningen att folk gör missbedömningar, och konsekvensen i många korsningar skulle kunna bli förödande.
Och vinsten med detta vore obefintlig.

Dock så är det ju många rödljus som kunde stå på gult blink nattetid.

Fast gult blinkande är ju om något en faktor som ökar osäkerheten.
Vet att detta förekommer ibland men vad tusan gäller då????
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
En regel som jag inte behöver. När jag kommer fram till ett rödljus så kliver jag av cykeln och leder den förbi. :tummenupp

Men så är jag inte klädd i åtsittande lycra heller och måste dra rödljus... :D
 

Jimmy

Guest
Detta är miljöpartistiskt trams ursprungligen syftande till att cyklister i stan (där miljöpartister alltid bor) ska få göra som de vill för de är så snälla mot sälarna. Sedan smög sig ordet fordon in och i och med detta kommer förslaget förkastas. Som 2014.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Fast gult blinkande är ju om något en faktor som ökar osäkerheten.
Vet att detta förekommer ibland men vad tusan gäller då????
Gult blinkande är att räkna som ej i funktion, oavsett om det är pga tekniskt fel eller planerat.

Så då gäller övriga regler i korsningen, dvs skyltningen. Väjningsplikt om skylt finns. Är en gata huvudled har övriga väjningsplikt mot denna. Finns ingen skyltning gäller högerregeln.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Rätta mig om jag har fel.
När det är rött så är det väl grönt för fotgängare, alltså inte helt lätt att svänga höger.
När det sen blir grönt är det ju åter grönt för fotgängare fast på den korsande gatan så vad är fördelen?
Ja, jag bor mitt i smeten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rätta mig om jag har fel.
När det är rött så är det väl grönt för fotgängare, alltså inte helt lätt att svänga höger.
När det sen blir grönt är det ju åter grönt för fotgängare fast på den korsande gatan så vad är fördelen?
Ja, jag bor mitt i smeten.

I korsningar där det inte är automagiska övergånsljus så funkar det ju, men... Det utesluter ju i princip varenda korsning i sthlm.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Rätta mig om jag har fel.
När det är rött så är det väl grönt för fotgängare, alltså inte helt lätt att svänga höger.
När det sen blir grönt är det ju åter grönt för fotgängare fast på den korsande gatan så vad är fördelen?
Ja, jag bor mitt i smeten.

Därför är det, i mitt tycke, bättre att kliva av cykeln och då bli fotgängare. Eftersom jag inte är klädd i åtsittande lycra blir de flesta inte irriterade heller. :tummenupp

Att istället cykla mot rött, som de flesta ändå gör, skulle nog inte göra det lättare om det blev tillåtet.

Men ödmjuket och förståelse för andra är ju svenska kännetecken så det ska nog gå bra! :crash
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Därför är det, i mitt tycke, bättre att kliva av cykeln och då bli fotgängare. Eftersom jag inte är klädd i åtsittande lycra blir de flesta inte irriterade heller. :tummenupp

Att istället cykla mot rött, som de flesta ändå gör, skulle nog inte göra det lättare om det blev tillåtet.

Men ödmjuket och förståelse för andra är ju svenska kännetecken så det ska nog gå bra! :crash
Jag håller i princip med dig, problemet är dock att dom flesta cyklister i Sthlm är klädda i lycra och har en oförklarlig drift att kapa 5 sekunder på sin tid in till arbetet - kosta vad det kosta vill. Pendlar varje dag och fick jag ett nytt grått hårstrå för varje idiotiskt, själviskt beteende av någon cyklist så hade jag varit gråhårig för länge sedan. (not; människan har ca 150 000 hårstrån...).

Sent from my ZTE A2017G using Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag håller i princip med dig, problemet är dock att dom flesta cyklister i Sthlm är klädda i lycra och har en oförklarlig drift att kapa 5 sekunder på sin tid in till arbetet - kosta vad det kosta vill. Pendlar varje dag och fick jag ett nytt grått hårstrå för varje idiotiskt, själviskt beteende av någon cyklist så hade jag varit gråhårig för länge sedan. (not; människan har ca 150 000 hårstrån...).

Sent from my ZTE A2017G using Tapatalk
Jag är lycraklädd och cykelpendlar året runt mellan Huddinge och Solna, och visst klipper jag en del rödljus, men då har jag saktat in och förvissat mig om att jag kan göra det utan risk för mig och min omgivning. Och största anledningen till att jag cyklar mot rött ibland är inte tiden, utan det faktum att jag vill komma igenom korsningen före alla bilar som kör och och tvärs, svänger höger från vänsterfil och ska hinna först till nästa rödljus, och för att slippa ifrån vingelmobben med cyklister som är mer upptagna med att titta på tramporna när dom leker Armstrong än hålla koll på sin omgivning :huvet Vasagatan norr om Olof Palmes gata, runt Norra Bantorget, är ett ypperligt exempel på ett ställe där det är skönt att vara före bilarna.

Jag skulle ju aldrig bara blåsa igenom en korsning utan att se mig för, oavsett om det är rött eller grönt :fakta Men på nästan daglig basis ser man ju det, i synnerhet folk med fixies som inte ens kan bromsa, och eftersom folk generaliserar så får dom representera alla cyklister och alla blir hatade, ungefär som med hojar, några missköter sig, och alla blir hatade av medelsvensson :(
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Jag är lycraklädd och cykelpendlar året runt mellan Huddinge och Solna, och visst klipper jag en del rödljus, men då har jag saktat in och förvissat mig om att jag kan göra det utan risk för mig och min omgivning. Och största anledningen till att jag cyklar mot rött ibland är inte tiden, utan det faktum att jag vill komma igenom korsningen före alla bilar som kör och och tvärs, svänger höger från vänsterfil och ska hinna först till nästa rödljus, och för att slippa ifrån vingelmobben med cyklister som är mer upptagna med att titta på tramporna när dom leker Armstrong än hålla koll på sin omgivning :huvet Vasagatan norr om Olof Palmes gata, runt Norra Bantorget, är ett ypperligt exempel på ett ställe där det är skönt att vara före bilarna.

Jag skulle ju aldrig bara blåsa igenom en korsning utan att se mig för, oavsett om det är rött eller grönt :fakta Men på nästan daglig basis ser man ju det, i synnerhet folk med fixies som inte ens kan bromsa, och eftersom folk generaliserar så får dom representera alla cyklister och alla blir hatade, ungefär som med hojar, några missköter sig, och alla blir hatade av medelsvensson :(

Projektion, much..?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag är lycraklädd och cykelpendlar året runt mellan Huddinge och Solna, och visst klipper jag en del rödljus, men då har jag saktat in och förvissat mig om att jag kan göra det utan risk för mig och min omgivning. Och största anledningen till att jag cyklar mot rött ibland är inte tiden, utan det faktum att jag vill komma igenom korsningen före alla bilar som kör och och tvärs, svänger höger från vänsterfil och ska hinna först till nästa rödljus, och för att slippa ifrån vingelmobben med cyklister som är mer upptagna med att titta på tramporna när dom leker Armstrong än hålla koll på sin omgivning :huvet Vasagatan norr om Olof Palmes gata, runt Norra Bantorget, är ett ypperligt exempel på ett ställe där det är skönt att vara före bilarna.

Jag skulle ju aldrig bara blåsa igenom en korsning utan att se mig för, oavsett om det är rött eller grönt :fakta Men på nästan daglig basis ser man ju det, i synnerhet folk med fixies som inte ens kan bromsa, och eftersom folk generaliserar så får dom representera alla cyklister och alla blir hatade, ungefär som med hojar, några missköter sig, och alla blir hatade av medelsvensson :(

Jag bryter mot massor av trafikregler, men jag gör det när det är riskfritt, inte som de andra som gör det när det är olämpligt. :rofl :lol :D :Bugar


Jag gissar att de som blir irriterade på att andra kör mot rött/pratar i telefon/kör fortare än skyltat, själva är mycket bättre förare än majoriteten. :rofl

Men vanligtvis är det en idiot mer än man tänker på ute i trafiken! :hihi

En majoritet av Sveriges bilister anser att en majoritet av Sveriges bilister använder blinkers för dåligt!
Det behövs inget mattesnille för att räkna ut att någon procent saknar självinsikt! :D
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top