PeterDeleter
Gudomlig sporthojare
Väntan är olidlig på TS nu. Blir nästan orolig om något hänt med tanke på tidigare engagemang. Eller lämnar han Sporthoj och vi får stå ut med en "cliffhanger"? ?
det inlägget du svarar frågar om värdet 11,01 är mindre eller lika med 11...
Sant och det är det tråden handlar om eller hur?det inlägget du svarar frågar om värdet 11,01 är mindre eller lika med 11...
ditt inlägg avrundar 11,49.....
Lugn, det är 3 minuter kvar.Väntan är olidlig på TS nu. Blir nästan orolig om något hänt med tanke på tidigare engagemang. Eller lämnar han Sporthoj och vi får stå ut med en "cliffhanger"? ?
Både ja och nej, handlar inte tråden mer om att TS anser att eftersom man kan avrunda 11,49 till 11 så borde det vara samma sak som 11?Sant och det är det tråden handlar om eller hur?
Problemet är inte ditt logiska resonemang utan att det saknas källa till ditt påstående.
Jag försöker inte säga emot dig, men jag vill veta istället för att anta.
Som jag skrev i mitt föregående inlägg så tycker även jag att det känns långsökt att en legal definition skulle använda sig av matematisk korrekt avrundning med värdesiffror.
Jag får erkänna att jag var otydlig med vad jag menade med precision i mätning och varför det skulle kunna spela roll. Ska försöka igen.
I det här fallet finns det inget typgodkännande för A1-trehjuling. Trehjulingar typgodkänns som L5E, L5E-A och L5E-B, men det involverar inte effekt (enligt ts).
Exempel:
Låt säga tvåhjulig en hoj mäts upp till 11,03kW av tillverkare och detta typgodkänns till 11kW A1. Den hojen får man lov att köra på A1-körkort eftersom den är typgodkänd för A1.
Men om motorn har 15,03kW och sitter i en L5E-reggad-trehjuling, får man lov att köra den på A1-kort eller är +0,03kW nu över effektkravet?
Legalt är vi överens om att troligen är 15,03 > 15. Samtidigt tror jag att precision på typgodkännande för A1-hojen skulle vara betydelsefullt om man väljer att dra L5E-ärendet till rätten.
Är det så att typgodkännandet för A1 kräver hög precision kring att vara nära 11kW i angiven effekt, så kan vi vara ganska säkra på att ts trehjuling inte är laglig att framföra på A1-kort och att man troligen skulle förlora i rätten.
*klipp*
Min fetning och understrykning.Regeringens proposition 2008/09:53
Godkännande av motorfordon m.m. (sida 30)
*klipp*
Även trafikförordningen (1998:1276), körkortslagen (1998:488) och vägtrafikskattelagen (2006:227) med flera författningar hänvisar till lagen och förordningen om vägtrafikdefinitioner. Vid tillämpningen av dessa författningar görs emellertid sällan eller aldrig någon självständig prövning av vilket fordonsslag ett visst fordon ska anses tillhöra, utan avgörande är i praktiken hur fordonet är registrerat. Detta är en logisk ordning av två skäl. För det första är det mycket enklare att kontrollera uppgifterna i vägtrafikregistret än att göra en kontroll och bedömning av själva fordonet. För det andra utgår nämnda författningar från samma definitioner som lagen och förordningen om vägtrafikregister, och det är då rimligt att i vart fall presumera att uppgifterna i vägtrafikregistret är riktiga.
*klipp*
Skälet till att jag borrar ner mig i just decimalen och skillnaden mellan 15,4 och 15 är att jag har letat ganska länge efter en motorcykel som faller under behörigheten för A1 del 2, men inte del 1.Hur mycket skillnad gör 0.49kw då? Är det ens lönt att bråka om? En osmord kedja tappar ju mer
Har man inte grav Assburger så är 11 detsamma som 11.0
Det är inte 12 och hade man tänkt sig att tillåta 11.49 så hade man skrivit UNDER 11.5 i reglerna
Nu tror jag det står "Ej överstigande 11"
Jag vet. Jag var en dag för sen. Jag ber om ursäkt för det. Jag hann inte. Transportstyrelsen stängde kl 16.00.Nä, TS som var inne igår kväll och smygläste kommentarerna höll inte vad han lovade. ? Dags att avsluta tråden och att vi ägnar oss åt annat istället för att lägga ner vår själ på någon som lider av "Dunning–Kruger-effekten". ? Biltemabatterier/oljor tex.? ?
Personligen är jag ganska övertygad om att det finns domar, du är ju som sagt inte den första att tänka i de här banorna och landet har ju inte direkt brist på rättshaverister.Hej igen och tack allesammans för att ni orkade vänta en dag extra! Jag lovade ju att ringa Transportstyrelsen på måndag. Det hann jag inte, men nu har jag pratat med dem.
Handläggaren på Transportstyrelsen var väldigt tillmötesgående. Han hade fått den här frågan ganska många gånger; när det gäller en effektbegränsning angiven som ett heltal (till exempel 11, 15 eller 35) och man har ett fordon där effekten i registreringsbeviset har decimaler (till exempel 15,4), vad gäller då? Han kände väl till frågeställningen.
Tyvärr, fortsatta han sedan, hade han inget bra svar. Han visste att det gick att göra båda tolkningarna, det vill säga att 15 ska läsas som 15,00000... och att 15,4 därmed inte är godkänt, men även att kravet 15 ska förstås som att det är angivet med två värdesiffror och att 15,4 därför ska avrundas till två värdesiffror, vilket skulle göra 15,4 till ett godkänt värde. Handläggaren var genuint balanserad mellan tolkningarna och kunde inte säga att den ena var mer korrekt än den ändra. (Han tillade till och med att 15,9999.... skulle vara godkänt enligt vissa sätt att se det.)
Han påpekade även att tillverkare/importörer numera så ofta som möjligt undvek att skriva ut decimaler på det här sättet, just för att slippa problematiken.
Vidare har jag nu lärt mig att själva skrivelsen ("inte överstiger 15 kW"/"av högst 15 kW") härrör från ett EU-direktiv (2002/24/EG). Det är inom EU man valt att ange siffran på det här sättet, så frågan gäller egentligen inte bara Sverige utan hela EU.
Precis som tråden varit inne på flera gånger, är tolkningen av lagtexten en fråga för rättsväsendet. Det betyder att det hade varit synnerligen praktiskt om det vid det här laget hade funnits en vägledande dom, alltså att någon med A1-kort blivit stoppad på en motorcykel med 15,4 kW (eller liknande) angivet i regbeviset, vägrat skriva på bötesföreläggande och tagit saken till tingsrätten. Handläggaren på Transportstyrelsen hade gärna velat läsa en sådan dom för att se vad den kommit fram till, hur parterna argumenterat och hur rätten resonerat. Tyvärr kände han inte till om något sådant rättsfall existerade, men han hade heller inte letat aktivt. Det kan alltså finnas. Men det kan vara ganska lurigt att hitta, är jag rädd.
Vidare tipsade han mig även om att jag skulle försöka kontakta någon inom trafikpolisen för att få höra hur de tänkte kring det här. Jag tror personligen inte att det ger särskilt mycket (polisen avgör ju inte rättsfall), men eventuellt gör jag trots det ett försök att hitta en sådan kontakt. Kan dock inte lova något.
På frågan om de kände till några motorcyklar som uppfyller definition 2 i A1-behörigheten (utan att samtidigt uppfylla definition 1), fick jag tips om att kontakta Transportstyrelsens "Fordonsurval". Där kan man få hjälp med sökningar i deras databas, och då kan det eventuellt gå att hitta existerande motorcyklar i Sverige som har tre hjul och ligger under 15,0000.... kW i effekt. Det var dock lite dyrt, en grundavgift på 1000:- ser det ut som. Jag får fundera några vändor till innan jag lägger en sådan beställning. (Tjänsten finns här: https://www.transportstyrelsen.se/s...-adressuppgifter-eller-fordonsdata/prislista/)
(Det har funnits vissa tveksamheter huruvida en motorcykel med slagvolym överstigande 125 kubikcentimeter överhuvudtaget, någonsin, kan få framföras med A1-kort. På den punkten var Transportstyrelsen glasklar; definition 2 har ingen slagvolymsbegränsning. Max 125 cc gäller inte för trehjuling, bara effektbegränsningen.)
Nu ska jag läsa alla inlägg jag missat sedan jag var inne här senast.
Jag håller med. Jag ska nog skicka en fråga till Lawline. Det är ju sällan helt gratis att prata med jurister, tyvärr.Personligen är jag ganska övertygad om att det finns domar, du är ju som sagt inte den första att tänka i de här banorna och landet har ju inte direkt brist på rättshaverister.
Det snabbaste sättet att få reda på hur det ligger till nu är nog att prata med en trafikjurist. Polisen har inte alltid så värst bra koll på rättsläget i hörnfall, och är av naturen böjda att tolka ofördelaktigt.
SMC borde kunna skicka frågan till en trafikjurist utan extra kostnad för dig om du är medlem.
BMW är ett undantag i fordonsbranschen enligt mig, kanske förutom jänkarna under muskelbilseran.BMW är nog ganska sanningsenliga med motoreffekter, så för R-serien hamnar bakhjulseffekten närmare det angedda än för K-serien då de rakställda motorerna har mindre förluster.
Hur F-hojarna förehåller sig har jag dålig koll på
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |