Hej på er, ni som brukar gå in på Uppsalas forum på SMCs hemsida har kanske sett det här redan. För er andra lägger jag in det här också.
Nu har jag läst igenom i stort sett hela lagrådsremissen. Pust!
Inte det lättaste att förstå sig på men en del sidor är intressanta.
Även om jag inte är klar är det några saker jag vill peka på för att underlätta för andra som inte tagit sig igenom den.
Ja det blev mycket text, men försök ta dig igenom den.
Sid 1. Lagrådsremissens huvudsakliga innehåll
Sid 5 3e paragrafen, 1:a meningen. Jag vet inte om jag lyssant dåligt men alla har ju bara pratat om att förslaget ska gälla oss hojåkare från den 1 juli. Jag kan inte hitta någonstans att det är bara vi. Jag tolkar att detta kommer gälla alla fordon från 1 juli, hojar, bilar bussar, lastbilar, mopeder, skotrar o.s.v.
Sid 15. 3 Ärendet och dess beredning. Här finns regeringens motiv till varför skatten ska läggas på våra försäkringar.
T.ex. meningen; En reform av trafikförsäkringen bedöms på sikt ge stora samhällsekonomiska vinster i form av ökad trafiksäkerhet. ?????
Hur kan motivera 32% skatt med att den ska betala för dom skador som redan varit när man samtidigt skriver "bedöms på sikt ge...." Det övergår mitt förstånd i alla fall.
Sid 24. 5.1 En reform av trafikförsäkringen. Här kommer det som är, i mitt tycke, intressantast. Här finns en sammanfattning av dom remisser som olika intresseföreningar och motorförbund skrivit.
- Svenskt Näringsliv tillstyrker under vissa förutsättningar
- Försäkringsförbundet stödjer regeringens avsikter
- Trafikförsäkringsföreningen --------II-----------
- FMK stödjer regeringens avsikter att utvidga trafikförsäkringen
Tittar man på sid 25 står det att FMK avstyrker att en skatt på trafikförsäkringen införs, så det förstår jag inte.
Dom andra organisationerna som avstyrker med olika motivationer är (blir för mycket att skriva varför här);
-Bil Sweden, Lantbrukarnas riksförbund, Maskinentrepenörerna, Moped och Motorcykelbranchens Riksförbund, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, Motorhistoriska Riksförbundet, Motormännens Riksförbund, Näringslivets skattedelegation, SMC, Stockholms handelskammare, Bussbranchens Riksförbund, Svenska Taxiförbundet, Svenska Transbortarbetarförbundet, Svenskt Näringsliv, Sveriges Försäkringsförbund, Sveriges snöskoterägares riksorganisation, Sveriges Åkeriföretag, Trafikförsäkringsföreningen, Volvo Personvagnar AB, Bilfront, Kunglika Automobilklubben och Sveriges Akademikers Centralorganisation.
Jag får det till 22,5 emot och 3,5 för (FMK vet jag inte vad dom vill)
Ändå vill Regeringen få igenom förslaget.
Intressanta motivationer mot som finns, urryckta ur sitt sammanhang:
- "..ta betalt två gånger för trafikskadorna".
- "..succesivt sänka arbetgivaravgifterna".
meningen efter:
- ".."kommer dock inte arbetgivaravgifterna att sänkas".
- "..dubbelbeskattning och en ren straffavgift av fordonsägarna"
- "..vesäntligt att energiskatten på bensin och fordonsskatten på dieselbilar sänks".
- "..Svenska bilister redan idag betalar 50 miljarder mer än vad som går till vägar och olyckskostnader".
- "..märkligt att framtida fordonsägare ska stå för kostnader som de inte kunnat påverka".
- "..hårdast drabbar yngre fordonsförare".
- "..risken att effekten blir den rakt motsatta".
- ".. trafiksäkerhetshöjande affekter som förutspås har ingen reell substans".
- "Det innebär att tillgängligheten till arbetslivet och kommersiell service i någon mån kommer att minska för ungdomar, yngre vuxna och för resurssvaga grupper, främst kvinnor".
- ".. svenska jordbrukets konkurrenskraft försämras".
- "..landsbyggsbefolkningen drabbas hårdast".
Det finns fler som är intressanta.
OJ det här blev långt, hoppas du har tagit dig igenom och intresset att läsa Lagrådsremissen ökat. Det är mycket viktig att försöka sätta sig in i den i och med att förslaget med att lägga skatt på trafikförsäkringen kommer att drabba alla i vårat land, oavsett om du har något fordon eller inte, ju fler du desto mer kommer det ju att kosta.
Det slår ju mot Taxi, buss och transportindustrin också och därmed alla med höjda avgifter i flera omgångar.
mvh Anders
Länsredaktör och vice-sekreterare i SMC Uppsala Län
Nu har jag läst igenom i stort sett hela lagrådsremissen. Pust!
Inte det lättaste att förstå sig på men en del sidor är intressanta.
Även om jag inte är klar är det några saker jag vill peka på för att underlätta för andra som inte tagit sig igenom den.
Ja det blev mycket text, men försök ta dig igenom den.
Sid 1. Lagrådsremissens huvudsakliga innehåll
Sid 5 3e paragrafen, 1:a meningen. Jag vet inte om jag lyssant dåligt men alla har ju bara pratat om att förslaget ska gälla oss hojåkare från den 1 juli. Jag kan inte hitta någonstans att det är bara vi. Jag tolkar att detta kommer gälla alla fordon från 1 juli, hojar, bilar bussar, lastbilar, mopeder, skotrar o.s.v.
Sid 15. 3 Ärendet och dess beredning. Här finns regeringens motiv till varför skatten ska läggas på våra försäkringar.
T.ex. meningen; En reform av trafikförsäkringen bedöms på sikt ge stora samhällsekonomiska vinster i form av ökad trafiksäkerhet. ?????
Hur kan motivera 32% skatt med att den ska betala för dom skador som redan varit när man samtidigt skriver "bedöms på sikt ge...." Det övergår mitt förstånd i alla fall.
Sid 24. 5.1 En reform av trafikförsäkringen. Här kommer det som är, i mitt tycke, intressantast. Här finns en sammanfattning av dom remisser som olika intresseföreningar och motorförbund skrivit.
- Svenskt Näringsliv tillstyrker under vissa förutsättningar
- Försäkringsförbundet stödjer regeringens avsikter
- Trafikförsäkringsföreningen --------II-----------
- FMK stödjer regeringens avsikter att utvidga trafikförsäkringen
Tittar man på sid 25 står det att FMK avstyrker att en skatt på trafikförsäkringen införs, så det förstår jag inte.
Dom andra organisationerna som avstyrker med olika motivationer är (blir för mycket att skriva varför här);
-Bil Sweden, Lantbrukarnas riksförbund, Maskinentrepenörerna, Moped och Motorcykelbranchens Riksförbund, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, Motorhistoriska Riksförbundet, Motormännens Riksförbund, Näringslivets skattedelegation, SMC, Stockholms handelskammare, Bussbranchens Riksförbund, Svenska Taxiförbundet, Svenska Transbortarbetarförbundet, Svenskt Näringsliv, Sveriges Försäkringsförbund, Sveriges snöskoterägares riksorganisation, Sveriges Åkeriföretag, Trafikförsäkringsföreningen, Volvo Personvagnar AB, Bilfront, Kunglika Automobilklubben och Sveriges Akademikers Centralorganisation.
Jag får det till 22,5 emot och 3,5 för (FMK vet jag inte vad dom vill)
Ändå vill Regeringen få igenom förslaget.
Intressanta motivationer mot som finns, urryckta ur sitt sammanhang:
- "..ta betalt två gånger för trafikskadorna".
- "..succesivt sänka arbetgivaravgifterna".
meningen efter:
- ".."kommer dock inte arbetgivaravgifterna att sänkas".
- "..dubbelbeskattning och en ren straffavgift av fordonsägarna"
- "..vesäntligt att energiskatten på bensin och fordonsskatten på dieselbilar sänks".
- "..Svenska bilister redan idag betalar 50 miljarder mer än vad som går till vägar och olyckskostnader".
- "..märkligt att framtida fordonsägare ska stå för kostnader som de inte kunnat påverka".
- "..hårdast drabbar yngre fordonsförare".
- "..risken att effekten blir den rakt motsatta".
- ".. trafiksäkerhetshöjande affekter som förutspås har ingen reell substans".
- "Det innebär att tillgängligheten till arbetslivet och kommersiell service i någon mån kommer att minska för ungdomar, yngre vuxna och för resurssvaga grupper, främst kvinnor".
- ".. svenska jordbrukets konkurrenskraft försämras".
- "..landsbyggsbefolkningen drabbas hårdast".
Det finns fler som är intressanta.
OJ det här blev långt, hoppas du har tagit dig igenom och intresset att läsa Lagrådsremissen ökat. Det är mycket viktig att försöka sätta sig in i den i och med att förslaget med att lägga skatt på trafikförsäkringen kommer att drabba alla i vårat land, oavsett om du har något fordon eller inte, ju fler du desto mer kommer det ju att kosta.
Det slår ju mot Taxi, buss och transportindustrin också och därmed alla med höjda avgifter i flera omgångar.
mvh Anders
Länsredaktör och vice-sekreterare i SMC Uppsala Län