Lagrådsremissen om skatt på trafikförsäkringen

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Hej på er, ni som brukar gå in på Uppsalas forum på SMCs hemsida har kanske sett det här redan. För er andra lägger jag in det här också.


Nu har jag läst igenom i stort sett hela lagrådsremissen. Pust!
Inte det lättaste att förstå sig på men en del sidor är intressanta.
Även om jag inte är klar är det några saker jag vill peka på för att underlätta för andra som inte tagit sig igenom den.

Ja det blev mycket text, men försök ta dig igenom den.

Sid 1. Lagrådsremissens huvudsakliga innehåll

Sid 5 3e paragrafen, 1:a meningen. Jag vet inte om jag lyssant dåligt men alla har ju bara pratat om att förslaget ska gälla oss hojåkare från den 1 juli. Jag kan inte hitta någonstans att det är bara vi. Jag tolkar att detta kommer gälla alla fordon från 1 juli, hojar, bilar bussar, lastbilar, mopeder, skotrar o.s.v.

Sid 15. 3 Ärendet och dess beredning. Här finns regeringens motiv till varför skatten ska läggas på våra försäkringar.
T.ex. meningen; En reform av trafikförsäkringen bedöms på sikt ge stora samhällsekonomiska vinster i form av ökad trafiksäkerhet. ?????
Hur kan motivera 32% skatt med att den ska betala för dom skador som redan varit när man samtidigt skriver "bedöms på sikt ge...." Det övergår mitt förstånd i alla fall.

Sid 24. 5.1 En reform av trafikförsäkringen. Här kommer det som är, i mitt tycke, intressantast. Här finns en sammanfattning av dom remisser som olika intresseföreningar och motorförbund skrivit.
- Svenskt Näringsliv tillstyrker under vissa förutsättningar
- Försäkringsförbundet stödjer regeringens avsikter
- Trafikförsäkringsföreningen --------II-----------
- FMK stödjer regeringens avsikter att utvidga trafikförsäkringen

Tittar man på sid 25 står det att FMK avstyrker att en skatt på trafikförsäkringen införs, så det förstår jag inte.

Dom andra organisationerna som avstyrker med olika motivationer är (blir för mycket att skriva varför här);
-Bil Sweden, Lantbrukarnas riksförbund, Maskinentrepenörerna, Moped och Motorcykelbranchens Riksförbund, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, Motorhistoriska Riksförbundet, Motormännens Riksförbund, Näringslivets skattedelegation, SMC, Stockholms handelskammare, Bussbranchens Riksförbund, Svenska Taxiförbundet, Svenska Transbortarbetarförbundet, Svenskt Näringsliv, Sveriges Försäkringsförbund, Sveriges snöskoterägares riksorganisation, Sveriges Åkeriföretag, Trafikförsäkringsföreningen, Volvo Personvagnar AB, Bilfront, Kunglika Automobilklubben och Sveriges Akademikers Centralorganisation.

Jag får det till 22,5 emot och 3,5 för (FMK vet jag inte vad dom vill)
Ändå vill Regeringen få igenom förslaget.

Intressanta motivationer mot som finns, urryckta ur sitt sammanhang:

- "..ta betalt två gånger för trafikskadorna".
- "..succesivt sänka arbetgivaravgifterna".
meningen efter:
- ".."kommer dock inte arbetgivaravgifterna att sänkas".
- "..dubbelbeskattning och en ren straffavgift av fordonsägarna"
- "..vesäntligt att energiskatten på bensin och fordonsskatten på dieselbilar sänks".
- "..Svenska bilister redan idag betalar 50 miljarder mer än vad som går till vägar och olyckskostnader".
- "..märkligt att framtida fordonsägare ska stå för kostnader som de inte kunnat påverka".
- "..hårdast drabbar yngre fordonsförare".
- "..risken att effekten blir den rakt motsatta".
- ".. trafiksäkerhetshöjande affekter som förutspås har ingen reell substans".
- "Det innebär att tillgängligheten till arbetslivet och kommersiell service i någon mån kommer att minska för ungdomar, yngre vuxna och för resurssvaga grupper, främst kvinnor".
- ".. svenska jordbrukets konkurrenskraft försämras".
- "..landsbyggsbefolkningen drabbas hårdast".

Det finns fler som är intressanta.

OJ det här blev långt, hoppas du har tagit dig igenom och intresset att läsa Lagrådsremissen ökat. Det är mycket viktig att försöka sätta sig in i den i och med att förslaget med att lägga skatt på trafikförsäkringen kommer att drabba alla i vårat land, oavsett om du har något fordon eller inte, ju fler du desto mer kommer det ju att kosta.
Det slår ju mot Taxi, buss och transportindustrin också och därmed alla med höjda avgifter i flera omgångar.
mvh Anders
Länsredaktör och vice-sekreterare i SMC Uppsala Län
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Fet respekt att du orkade läsa igenom hela lagrådsremissen och skriva ned det viktigaste här Garfield.

Jag tror inte att vi vet vad som är på väg att drabba oss. Det känns bara så främmande, så "politiskt".

Vi kommer snart bli pungsparkade å det grövsta om detta förslag går igenom. Jag skulle bli mycket förvånad om alliansen backade om detta förslag eftersom de hade detta som en valfråga.
Hur skall vi övertyga dem om att detta är ett dåligt förslag? Ideér? Någon?
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Fet respekt att du orkade läsa igenom hela lagrådsremissen och skriva ned det viktigaste här Garfield.

Jag tror inte att vi vet vad som är på väg att drabba oss. Det känns bara så främmande, så "politiskt".

Vi kommer snart bli pungsparkade å det grövsta om detta förslag går igenom. Jag skulle bli mycket förvånad om alliansen backade om detta förslag eftersom de hade detta som en valfråga.
Hur skall vi övertyga dem om att detta är ett dåligt förslag? Ideér? Någon?

Jag skriver samma sak här som på SMCs forum, ju fler vi når ut till desto bättre.

Tyvärr verkar det det är bara SMC som vaknat, därför är det viktigt att prata om regeringens förslag med allt å alla så fler vaknar och börjar ifrågasätta vad som håller på att hända.
Det här är ju bara första steget. Regeringen pratar, även om det inte hörs speciellt mycket, ju också om att lägga på ytterliggare ett par 100 % till om några år. Då kommer det att bli dyrt för alla oavsett om man har något/några fordon eller inte. Skatten kommer ju också att drabba transportindustrin med förhöjda priser på i stort sett allt. Det är ju så att kommer åkerierna få förhöjda kostnader på sina transporter så är det ju vi konsumenter som får betala den.

Så se till och sprida det här till så många som möjligt och har ni/du ork försök att sätta er in i vad det här innebär innan det är för sent och vi hojåkare är UTROTADE, och andra för den delen också
 

Sb

Nånting händer, det är nåt skumt pågång
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Garfield skrev:
Sid 5 3e paragrafen, 1:a meningen. Jag vet inte om jag lyssant dåligt men alla har ju bara pratat om att förslaget ska gälla oss hojåkare från den 1 juli. Jag kan inte hitta någonstans att det är bara vi. Jag tolkar att detta kommer gälla alla fordon från 1 juli, hojar, bilar bussar, lastbilar, mopeder, skotrar o.s.v.

Vad jag har förstått så gäller det alla fordon. Fast jag har nästan aldrig hört någon annan än hojåkare diskutera saken. Tror det beror på att fordonsförsäkringar över lag diskuteras mer bland hojåkare eftersom vi redan har så dyra försäkringar.

Tyvärr har jag varken tid eller ork att läsa genom hela remissen just nu. Men du som läst den kanske kan svara på en fråga.
Jag har en polare som påstår att dom när försäkringen höjs (1:a juli) kan ta betalt retroaktivt för hela försäkringsåret. Det kan väl inte stämma? Låter isåfall helt sinnessjukt.

/Sara
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös

Jag har en polare som påstår att dom när försäkringen höjs (1:a juli) kan ta betalt retroaktivt för hela försäkringsåret. Det kan väl inte stämma? Låter isåfall helt sinnessjukt.

/Sara

Hej, tyvärr kan jag inte svara på det, men lägg in frågan på svmc.se (i Uppsalas forum, jag har en tråd där med) så kanske dansken svarar.
Han har mycket bättre koll på vad förslaget gäller än jag har.
Men jag håller med dig det vore sinnesjukt i så fall
 

Hanlotta

Flyger fram...
Gick med
24 Jan 2006
Ort
Såtenäs
Hoj
Yamaha R1 -00
Jag håller på att läsa förslaget och jag TROR att det är så här:

Det är inte trafikförsäkringen som höjs nu utan det är en skatt på trafikförsäkringsdelen i försäkringen som ska täcka de kostnader samhället har för de redan trafikskadade. Själva höjningen av trafikförsäkringen som ska täcka för framtidens kostnader har de inte hunnit utreda färdigt, utan de kommer att tillsätta en utredning för att bestämma hur det ska hanteras... Med andra ord är detta bara början...

I remissen finns det en väldig massa bra argument från olika organisationer som visar att detta kommer att slå hårt mot betydligt fler än oss motorcyklister. T. ex. de som bor på glesbygden och som ofta kör längre sträckor och har fler fordon än stadsbor. Tyvärr verkar Regeringen bortse från dessa argument och kör sitt race.

Jag hoppas att svaret räckte för din fråga, annars är det bara att hojta till så gör vi ett nytt försök. :)

M v h

Conny
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Tråden forstätter på www.svmc.se/Uppsala

För att slippa samma ska på 2 olika forum fortsätter jag skriva i tråden i SMC-Uppsalas forum.
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=606

Ni är välkommna dit istället och fortsätta diskusionen.
Ämnet är i, mitt tycke, mycket viktigt. Det handlar ju om våran framtid som hojåkare och för den delen alla fordonstyper.
Jag fortsätter att försöka sätta mig in i vad förslaget gäller och ger min tolkning av det.

//Garfield
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
... så kanske dansken svarar.
Han har mycket bättre koll på vad förslaget gäller än jag har.
Men jag håller med dig det vore sinnesjukt i så fall

Dom 32% SKATT ska täcka dom skador som redan finns. Dvs att pensionärer ska betala för nått dom aldrig kommer få; t. ex. sjukersättning - eller barnen som inte är fött än - ska pröjsa för nått dom aldrig har ställt till med!

Dom 32% läggs från 1/7 på din trafikförsäkring - som då blir en TRAGIKFÖRSÄKRING. Beloppet räknas först från 1/7 2007.

Dom 32% ska täcka kostnader som ursprungligen uppskattades till 1.4 miljard.
(idag postulerar man att beloppet är 4 miljarder, och skatten är löpande for-ever)

2009, kommer nästa steg, här ska kostnader för sjukpenning, sjukersättning och rehab täckas av höjd avgift/skatt på tragikförsäkringen. Man värderar att kostanden är strax under 10 miljarder. Det blir försäkringsbolagen som oxå ska ta ur detta av kunderne.

Försäkringbolagen har då fritt fram att beslutta hur dom vill göra - allt blir ju nog efter vilken riskprofil man har! Dom får tydligen dock inte möjlighet att neka försäkring till befintliga kunder. Samma system som idag, vilket är anledningen till att vissa tar +100.000 för att försäkra en kund man inte vill ha!

Om du idag t. ex. har 1.000 kr i trafikförsäkringskostnad och räknar att 32% ska täcka 4 miljarder, och du sedan ska täcka 10 miljarder - kan man gissa en kalkyl ala;

1.000 +32% = 1.320 kr.
10/4= 2,5 x 1.000 = 2.500 + 1.320 = 3.820 kr i ny premie.

Räknar man på pragmatisk husmans sätt, altså baserar kalkylen på att 32% täcker 1,4 miljard;

1.000 +32% =1.320 kr
10/1,4= 7,1 x 1.000 = 7.100 + 1.320 = 8.420 kr i ny premie (detta bör inte bli verklighet!!)

Nu är det sådan att INGEN vett hur det kommer bli - det kan endast gissas och räknas på olika sätt!
Skatten ska tas ut på alla fordon med reg-skylt; bil, bus, taxi, MC, snöscooter, etc.. Även om du endast kör ett av dina fordon i taget, ska du betala skatt av alla! Om bolagen sedan vågor att ge flerfordons rabatt vett inga idag.

Alla har fått mindra inkomstskatt och det är bra - så det finns inga anledning att klaga!

Försäkringsbolagen kan se till att vi får bättra och snabare rehab, vilket är bra. Samma kan åt andra sidan tala om för dej att nog viste Du om att det gör ont att ha en MC olycka och ge dej ett burk asperin och be dig om att gå på jobbet istället för att ligga och ynke!
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Kampanjdag i Uppsala den 28/4-07

Dags för ett trådlyft.
SMC Uppsala kommer att ordna en kampanjdag den 28/4, likt de flesta andra SMC län, mot regeringingens förslag att lägga skatt på trafikförsäkringen.

Kom och visa ditt missnöje med detta märkliga och orättvisa förslag

mer info finns på
http://forum.svmc.se/showthread.php?p=6734#post6734
 
Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top