Lagring av inspelat HD-material under låååååång tid???

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjena!

Saken är den att jag har en gammal videokamera som spelar in på minidv band. Är grymt sugen på att uppgradera till något högupplöst alternativ men hittar inte det jag söker...

Problem 1:
Alla HD-kameror spelar in så man måste lagra på DVD-skiva eller en hårddisk. Min erfarenhet är att inget av dessa alternativ håller att lagras lika länge som ett klassiskt "kassett-band" säg +40år (bara för att ha något att utgå ifrån).

Problem 2:
Jag köper att man kan ta backup:er hit och dit för att på så vis säkra lagringen under en lång tid, men spela in i HD format blir sjukt mkt information att lagra. Kommer gå åt sjukt mkt hårddiskar/skivor att lagra stora mängder film under en lång tid.

Hur fanken ska man göra? Går det köpa någon kamera som lagrar på band (som är smidigt att lagra under lång tid) men som spelar in högupplöst???

//KaliZ

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Köp två externa USB-diskar och lägg prylarna på. Ska du lagra så länge som kanske 40 år måste du ändå ta med filformat, filsystem och gränsnitt (USB lever nog inte om 40 år...) osv i beräkningen då vi med största sannolikhet inte kommer använda samma som idag.

Så - dubbla diskar och byt dom med jämna mellanrum. Räkna med att du kommer få konvertera materialet till annat filformat någon gång också. Förvara mörkt och svalt.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Vad kameran spelar in på för media kvittar om du frågar mig, du bör ändå plocka in materialet i datorn, redigera till det du vill ha och sedan lagra det där du känner att det är bäst.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Snegla lite på www.fotosidan.se förresten, fast sålla lite, det finns obskyra talibaner där som anser att man inte kan ha kamerautrustning som kostar under 100 000kr ens som nybörjare, och ska man lagra på disk så är det 17 RAID6-lösningar som speglar varandra som gäller. Men på det stora hela så finns det mycket information om hur man bäst lagrar stora datamängder säkert och hållbart.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
DVD har mycket bättre lagringsbeständighet än band.
Nu varierar uppgifterna om hur länge dom håller en hel del. Liksom olika typer av brännbara DVD skivor håller olika länge.
Men förvarar du dom svalt och mörkt så ska dom utan vidare hålla längre än valfritt band.
Livslängden på magnetband är ca 30 år.
Dom bästa CD och DVD skivorna håller i närmare 100 år om man förvarar dom rätt.
Att märka är att då bör man hålla sig till dom som använder guld/silver som skrivlager. Dom billigare skivorna håller inte alls lika bra.

Blu-Ray standarden är hårdare uppstyrd. Där finns det reglerat vilka material som får användas för att säkerställa att dom håller länge.

Men vill man vara helt säker så bör man lagra om materialet efter en tid. Då börjar ju tidräkningen om från början.

Rent teoretiskt har en hårddiskskiva bättre lagringsbeständighet än ett magnetband. Detta pga att hårda media håller bättre än mjuka. Dock har dom ju svagheten att motor, skrivhuvud mm kan lägga av vilket ger lagrinslösningen som helhet lite sämre beständighet.

Jag skulle ge förslaget att du lägger materialet på en hårddisk som du kopplar in med jämna mellanrum och tar en backup på det nya materialet och dessutom lägger en backup på DVD eller Blu-Ray.

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
I framtiden tror jag man enkelt och billigt kommer kunna lagra några TB i en molntjänst.
Tills dess känns USB-hårddiskar smidigast, även om det inte är så värst säkert förstås.
Hur står sig SSD? Dock dyrt än så länge.

Bränna på DVD är kanske bäst om 100 år stämmer. Blir ju så många DVDs bara.
Bluray är ett alternativ.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Som jag skrev - Utgå från att du kommer tvingas byta lagringstyp flera gånger, kanske även konvertera till andra filformat vartefter utvecklingen går framåt.

Det viktiga är att du har fler än en fysisk kopia.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Låt inget ligga orört på disk mer än ett år.
Varför inte? Förklara/utveckla gärna.

Tack för all eran input!!! Jag blev inte jättemkt klokare, men det verkar som majoriteten av er är inne på att lagra på hårddiskar samt skivor och förvara dessa korrekt och ta regelbundna backup:er.

Jag är inte ute efter att lagra editerat material utan endast rå-materialet btw.

//KaliZ

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...