Lagt hojen i asfalten mitt i en korning

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
Tja,

I söndagsnatt när jag skulle köra hem en polare så hade någon j---a dåre tappat grus på asfalten mitt i en korsning. Detta grus gjorde att jag lade hojen i asfalten mitt i korsningen. Jag och polaren åkte i backen och hojen fick en hel del kosmetiska skador...

Turligt nog så skadades varken jag eller polaren allvarligt. Dock klämde polaren foten under hojen (han hade tyvärr inte mc-stövlar).

Vad gäller detta inlägg så har jag nu 2 olika tankar:

1. Kan man få skadestånd för att vägen hade grus på sig? Vem bär ansvar i en sådan här fråga?

2. Är det någon som har tips på hur man får tag på reservdelar till en blå Honda Hornet 600, årsmodell 2002?

Självrisken ligger på 6000:-, kommer väl troligen inte att få tag på delar under 6000:-, så man får väl offra lite bonus och nyttja försäkringen...

Kör försiktigt kompisar!!!
 
Last edited:

EvilEd

The Show Must Go On
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Häljarp
Hoj
TL1000s
Bonusen åker bara om bolaget får betala ut till en andra part , om jag inte har helt fel för mig .
 

peter_n

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
SV 650s
Tråkigt!
Hände mig förra sommaren.
Först är man sur på den jä..n som tappat grus. Men det är ju ändå ens eget fel.
Jag pajade växelspak och lite andra delar. Fick tag på det mesta på RN Friggagatan.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
sportlj skrev:
Tja,

I söndagsnatt när jag skulle köra hem en polare så hade någon j---a dåre tappat grus på asfalten mitt i en korsning. Detta grus gjorde att jag lade hojen i asfalten mitt i korsningen. Jag och polaren åkte i backen och hojen fick en hel del kosmetiska skador...

Turligt nog så skadades varken jag eller polaren allvarligt. Dock klämde polaren foten under hojen (han hade tyvärr inte mc-stövlar).

Vad gäller detta inlägg så har jag nu 2 olika tankar:

1. Kan man få skadestånd för att vägen hade grus på sig? Vem bär ansvar i en sådan här fråga?

2. Är det någon som har tips på hur man får tag på reservdelar till en blå Honda Hornet 600, årsmodell 2002?

Självrisken ligger på 6000:-, kommer väl troligen inte att få tag på delar under 6000:-, så man får väl offra lite bonus och nyttja försäkringen...

Kör försiktigt kompisar!!!


I det där fallet kommer inte din bonus eller premie att belastas om du väljer att använda försäkringen. Endast självrisken du måste betala.

Bonus och premie påverkas bara om det är personskador som du kräver ersättning för eller om du kör på någon annan/orsakar skador på nån annan.

Var ju knappast ditt fel att det var grus på vägen. Försöka sätta åt kommunen för det. Normalt är det dock så att de måste få in en anmälan om att det föreligger en fara så de har en chans att åtgärda det först för att man ska få ersättning men det kan gå ändå. Lycka till!

Edit: EvilEd, du var snabbare men jag var utförligare :D
 

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
Gött gubbar!!!

Alltid lika bra respons på sporthoj.com. Tack för tipsen.

En annan sak:

Jag funderar på att skita i att utnyttja försäkringen nu direkt. Måste man göra det?

Jag kan ju lägga 1000kr nu och få den körduglig igen. Så kan jag ju nyttja försäkringsbolaget i slutet av säsongen för att få den fin igen. Är det lagligt att göra så? Kan man ha mage att göra det?

Tacksam för synpunkter...
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Om MC-meken är juste kan du lämna in den för besiktning. Sedan hämtar du hojen igen och kör med den fram tills att delarna till hojen kommer. Har funkat för flera kompisar.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Om du har en polisrapport eller väl dokumenterat (av dig själv) att orsaken till kraschen var sand / grus i en korsning som inte ska ha sant och grus och som ska vara bortstädat så kan alla skador på din hoj ersättas utav trafikskadeföreningen i Stockholm. Ring dom och berätta vad som hände, så ska du se att de tar på sig ansvaret (jag har erfarenhet av detta).
 

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1150R
sportlj skrev:
Tja,

I söndagsnatt när jag skulle köra hem en polare så hade någon j---a dåre tappat grus på asfalten mitt i en korsning. Detta grus gjorde att jag lade hojen i asfalten mitt i korsningen. Jag och polaren åkte i backen och hojen fick en hel del kosmetiska skador...

Turligt nog så skadades varken jag eller polaren allvarligt. Dock klämde polaren foten under hojen (han hade tyvärr inte mc-stövlar).

Vad gäller detta inlägg så har jag nu 2 olika tankar:

1. Kan man få skadestånd för att vägen hade grus på sig? Vem bär ansvar i en sådan här fråga?

2. Är det någon som har tips på hur man får tag på reservdelar till en blå Honda Hornet 600, årsmodell 2002?

Självrisken ligger på 6000:-, kommer väl troligen inte att få tag på delar under 6000:-, så man får väl offra lite bonus och nyttja försäkringen...

Kör försiktigt kompisar!!!

Ang fråga 2. Så har jag läst, kanske senaste numret av Allt om MC, så var det en kille som lyckats stämma vägverket pga att det hade gjort nya övergångsställen och inte sopat upp efter sig. Det låg en massa vitt reflex pulver på vägen vilket gjorde att han ramlade.
Om det var ett dåligt avslutat vägarbete så kanske det kan gå, annars vet jag inte.
 

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
Swedie skrev:
Om du har en polisrapport eller väl dokumenterat (av dig själv) att orsaken till kraschen var sand / grus i en korsning som inte ska ha sant och grus och som ska vara bortstädat så kan alla skador på din hoj ersättas utav trafikskadeföreningen i Stockholm. Ring dom och berätta vad som hände, så ska du se att de tar på sig ansvaret (jag har erfarenhet av detta).

"trafikskadeföreningen"... det var som f-n. Har du kontaktuppgifter till den föreningen... Vore ju kanon om de kunde hjälpa mig. Kan ju inte säga att min sommarbudget hade 6000:- till självrisk med i kalkylen...
 

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
Angående gruset så var det så här också...

Jag körde hemifrån runt 23 och olyckan hände bara några minuter hemifrån. Jag plockade upp delarna som lossnat och kollade in platsen... Körde hem kompisen som satt bakpå... tog ca 1h. När jag sedan körde hem igen och passerade olycksplatsen så var det då en traktor med gatsopmaskin bakpå på plats på den gata som ansluter till korsningen, han sopade vägen för fulla muggar... Dagen efter så kollade jag och visst var gruset i korsningen även den borta...

Vad tror ni om detta???
 

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
Allex skrev:
Fråga Hornet oscar han har delar till en hornet 600
han bor oxå i göteborg så =)

"Hornet oscar"... Hittar ingen medlem som heter så... Vad heter han exakt som nick? Vill PM:a honom....

//Sportlj
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Soppade han gatan kl 00???... Om så e fallet så är det väl bara att ringa den som sopade han borde ha papper på att han städade gatan efter grushögen...om han nu inte jobba svart så klart..

/KaliZ
 

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
KaliZ skrev:
Soppade han gatan kl 00???... Om så e fallet så är det väl bara att ringa den som sopade han borde ha papper på att han städade gatan efter grushögen...om han nu inte jobba svart så klart..

/KaliZ

Fan va klantigt jag är. Jag kollade ju inte vem det var. Jag var så förbannad och trött på att det hela hade inträffat. Tänkte inte på att stoppa den buss som såg det hela, när jag vurpade... Kollade inte vem som jobbade med gatsopningen...

Men det kanske man kan få fram på ngt sätt.... Kan inte tänka mig att det var ngn privat eller någon som jobbade svart... De gör väl sådana saker på nätterna för att slippa trafiken...
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Den som ansvarar för vägen är kommunen.
Jag drev en liknande fråga med kommunen för några år sen men då gällde det en bilfälg som skadades av en grop i körbanan.
Det var nattetid som skadan skedde pga av man inte såg gropen i tid när man körde i 50km/h.
Kommunen försökte in i det sista hålla på att "man ska anpassa hastigheten till rådande väglag" , vilket jag oxå såklart gjort.
En vanlig sommarnatt på 50-väg ska man väl kunna köra i 50km/h utan att vara misstänksam och hålla ner hastigheten för att kunna undvika gropar i vägbanan tyckte jag.
Kommunen sa Nej hela tiden och fortsatte sin linje samt med ett tack för att jag uppmärksammade gropen som dom nu lagat enligt dom själva.

När jag endast kunde skrika och tugga fradga till chefen för Väg&Anläggning pga av ilska så ringde min far upp diplomatiskt och sa - Vi låter en opartiskt besiktningsman kontrollera skadan och göra en bedömning nu och sen går vi den rättsliga vägen, både ni (läs kommunen) och vi vet vem som kommer att få betala allt!
Pang och tjong sa det och kommunen gick bums med på att betala.

ibland kan det behövas någon äldre person med lite mera lugn och pondus för att få tröga kommunpampar att fatta lärde jag mig, jag och mina arga hormoner löpte amok efter flera veckors brevväxlande och det funkade inte någe vidare!

Alltså anser jag enligt min egen erfarenhet att kommunen bör ersätta dig om dom brustit i sitt ansvar om underhåll för vägbanan.
Dock är det inte en enkel väg att få kommunen att betala.
Jag ägnade 6mån på argumentering med Upplands väsby kommun innan det släppte och det gällde 6000kr.
Kommunen håller hårt i sina pengar.

/Nitrous
 

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
Nitrous skrev:
Den som ansvarar för vägen är kommunen.
Jag drev en liknande fråga med kommunen för några år sen men då gällde det en bilfälg som skadades av en grop i körbanan.
Det var nattetid som skadan skedde pga av man inte såg gropen i tid när man körde i 50km/h.
Kommunen försökte in i det sista hålla på att "man ska anpassa hastigheten till rådande väglag" , vilket jag oxå såklart gjort.
En vanlig sommarnatt på 50-väg ska man väl kunna köra i 50km/h utan att vara misstänksam och hålla ner hastigheten för att kunna undvika gropar i vägbanan tyckte jag.
Kommunen sa Nej hela tiden och fortsatte sin linje samt med ett tack för att jag uppmärksammade gropen som dom nu lagat enligt dom själva.

När jag endast kunde skrika och tugga fradga till chefen för Väg&Anläggning pga av ilska så ringde min far upp diplomatiskt och sa - Vi låter en opartiskt besiktningsman kontrollera skadan och göra en bedömning nu och sen går vi den rättsliga vägen, både ni (läs kommunen) och vi vet vem som kommer att få betala allt!
Pang och tjong sa det och kommunen gick bums med på att betala.

ibland kan det behövas någon äldre person med lite mera lugn och pondus för att få tröga kommunpampar att fatta lärde jag mig, jag och mina arga hormoner löpte amok efter flera veckors brevväxlande och det funkade inte någe vidare!

Alltså anser jag enligt min egen erfarenhet att kommunen bör ersätta dig om dom brustit i sitt ansvar om underhåll för vägbanan.
Dock är det inte en enkel väg att få kommunen att betala.
Jag ägnade 6mån på argumentering med Upplands väsby kommun innan det släppte och det gällde 6000kr.
Kommunen håller hårt i sina pengar.

/Nitrous


Tackar för ditt svar... Nu ska göteborgs kommun få sig ett utförligt mail... Vore grymt om jag också kunde lyckas...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
sportlj skrev:
Angående gruset så var det så här också...

Jag körde hemifrån runt 23 och olyckan hände bara några minuter hemifrån. Jag plockade upp delarna som lossnat och kollade in platsen... Körde hem kompisen som satt bakpå... tog ca 1h. När jag sedan körde hem igen och passerade olycksplatsen så var det då en traktor med gatsopmaskin bakpå på plats på den gata som ansluter till korsningen, han sopade vägen för fulla muggar... Dagen efter så kollade jag och visst var gruset i korsningen även den borta...

Vad tror ni om detta???
I med att du inte har bildbevis eller polisrapport är det kört.
 

sportlj

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Hornet 600 / 2002
Dramat fortsätter...

Det ser lite mörkt ut. Jag har just kontaktat "Trafikontoret" och "gaturenhållningen" för att höra mig för om regler och mina möjligheter. Dock blev de ju lite "arga/stötta" för att jag försökte få dem som skyldiga... De förklarade också att de har 31/5 som deadline för att gatorna skall vara rena. Verkar som jag har varit ute med hojen för tidigt i år...

Reflektioner/tankar/förslag mottages gärna...

//J
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top