Lambdasond..

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
ulf_lundin skrev:
.....
Ni som har gjort sånt (XJR ?): Hur funkade det ?
/u

Min enkla har ju bara EN sond, och den sitter ju då strax efter collectorn i avgaset, så det går ju alltså inte att läsa varje cyl, vad gäller stabilitet på en voltmeter vet jag inte, vet bara att signalen är ju inte linjär alls, så ska man hänga med när värdena börjar dra iväg så är kanske lite svårt ?
Stabiliteten på min köpta men billiga display är bra, på feta värden är den tom väldigt stabil, man vet ju inte om värdet stämmer exakt, men man vet att det är stabilt snålt, fett eller väldigt fett liksom..., sen nere på lägre varv, och i det snålare registret kan den stundtals fladdra lite men det är inga problem att fatta vad som är på gång så att säga.

På det hela taget; Jag kunde inte ett smack om bestyckning eller CV-gasare, men med en sån där enkel modell blev det enkelt att först lära sig hur CV betedde sig, och sen börja labba med munstycken och nålar osv. Kul också !

ha de / XJR
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
U-joppe skrev:
Oj, det var väl dödsstöten för den här tråden...
Tycker/hoppas jag inte. Att nåt f 2000 är sämre än nåt f flerdubbla priset är inte ett skäl för att helt avstå. Den som är intresserad skaffar vad han har råd med/tycker är värt pengarna helt enkelt. Dom billigare grejorna blir inte sämre av att det finns bättre.....(blir inte bättre heller, för den delen)
Filosofiska kvarten.
/u
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
ulf_lundin skrev:
Tycker/hoppas jag inte. Att nåt f 2000 är sämre än nåt f flerdubbla priset är inte ett skäl för att helt avstå. Den som är intresserad skaffar vad han har råd med/tycker är värt pengarna helt enkelt. Dom billigare grejorna blir inte sämre av att det finns bättre.....(blir inte bättre heller, för den delen)
Filosofiska kvarten.
/u

Ulf, där är jag 100% med! Är det något man tänker på när det gäller oss sporthojåkare så är det väl att vi skaffar dyrare grejor än vi har användning för. Har du gjort detta/använt de grejor som du föreslår?

(det där sista skulle kunna tolkas som ett misstroende, men är faktiskt inget annat än en rak fråga

/J
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Som jag skrev (i nån annan tråd ?) köpte jag nåt liknande häromåret f runt 3-3500 från Dalhems motor. Alltså inkl 'vanlig' sond o display m rätt många dioder (25 ?). Ännu så länge har jag bara kopplat in det på volvon 940 turbo o bmw r1100gs ett antal mil o kikat på displayen för att se hur sprutet jobbar i olika lägen. Bägge har ju lambda o kat o sprut o reglerar efter mätvärdet.
Man ser tydligt när dom reglerar efter lambdan o ligger o pumpar runt snålt till normalt vid snäll körning o varm motor. Vid mera gas o varv ser man övergången till fet blandning, likaså 'accpumpen' v hastiga pådrag. Volvon reglerar bättre än bmw.
Köpte den egentligen till xr600 men har bara svetsat dit fästet, inte provat m sond o instrument. Får släpa med mig 12 v batteri oxå (hojen bara växelström). Får väl se om jag måste förvärma sonden på XRen; så är det på volvon o bmw som orginal. Blir väl till nästa säsong, hoppas jag.
Ok ?
/u
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
ulf_lundin skrev:
Som jag skrev (i nån annan tråd ?) köpte jag nåt liknande häromåret f runt 3-3500 från Dalhems motor. Alltså inkl 'vanlig' sond o display m rätt många dioder (25 ?). Ännu så länge har jag bara kopplat in det på volvon 940 turbo o bmw r1100gs ett antal mil o kikat på displayen för att se hur sprutet jobbar i olika lägen. Bägge har ju lambda o kat o sprut o reglerar efter mätvärdet.
Man ser tydligt när dom reglerar efter lambdan o ligger o pumpar runt snålt till normalt vid snäll körning o varm motor. Vid mera gas o varv ser man övergången till fet blandning, likaså 'accpumpen' v hastiga pådrag. Volvon reglerar bättre än bmw.
Köpte den egentligen till xr600 men har bara svetsat dit fästet, inte provat m sond o instrument. Får släpa med mig 12 v batteri oxå (hojen bara växelström). Får väl se om jag måste förvärma sonden på XRen; så är det på volvon o bmw som orginal. Blir väl till nästa säsong, hoppas jag.
Ok ?
/u

Utvecklingen går som sagt framåt, saker blir billigare.. När det där skrevs var den bara NTK UEGO samt Bosch LSM bredbandssonder som fanns.. (Duane är inte den snabbaste på att uppdatera sina sidor.. hähä..)

Nu finns en billig å bra lösning till en bra bredbandslambda med inbyggd logger för lambda, varvtal plus tre analoga 0-5V ingångar å tre termoelement.. I byggsats från techedge Kostar denna futtiga 2550 spänn komplett med controler, sond (Bosch LSU, vi har använt två såna med gott resultat på Sköldens racer till Motecsprutet) å display inklusive frakt... Skulle som sakt haft byggsatsen framför mig om inte posten slarvade bort min igår..

Tripple här har byggt en å det verkar ju bra!

Nya grejjor som är i röret från Techedge är en controller för dubbla sonder i betydligt mindre format, (ytmonterad å därför ej längre byggsats..)

http://wbo2.com/

/B
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Den här gamla godingtråden fick komma till heders...

Hörni, det finns 2-trådars, 3-trådars och 4-trådars lambdasonder.
Vad i herrans namn gör dessa trådar? Det måste väl vara någon funktionsskillnad antar jag, eller är det 2 som jobbar och ett par som sitter och är snygga?

/joppe
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Är samma typ av sond, bara en fråga om den har uppvärmning och hur den är kopplad. Kan inte detaljskillnaderna i kopplingarna.
/u
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag kan inte färgerna i skallen, men...

En tråds, ganska uppenbart att höljet är jord och ledaren är signalen.
Tvåtråds, den ena är jord (tillsammans med höljet) den andra signal.
Tre tråds, de två med samma färg är +12v för uppvärmningen, i övrigt lika som entråds.
Fyrtråds, de två med samma färg är uppvärmingen, sen sket det sig... 50/50 på att koppla fel (den kan inte gå sönder iaf).


U-joppe skrev:
Den här gamla godingtråden fick komma till heders...

Hörni, det finns 2-trådars, 3-trådars och 4-trådars lambdasonder.
Vad i herrans namn gör dessa trådar? Det måste väl vara någon funktionsskillnad antar jag, eller är det 2 som jobbar och ett par som sitter och är snygga?

/joppe
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Tackar!

Betyder detta att om man har en display så funkar vilken smalbandslambdasond som helst till den?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Bj.O.rn skrev:
Jo, det är en P8, sitter på SP samt SPS modellerna plus första årets 916

Motec vore en önskedröm, har jobbat lite med ett sånt system (sitter en Motec M8 på Skölds hoj) men det kostar ganska mycket pengar..

Gjorde ett återbeök på Jefferies sida sent inatt, kul att se att P8-klonen har utvecklats.. :) Skulle vara ett jäkligt kul projekt det där..

Powercommander finns inte till min hoj, till 916/996biposto med 16M-dator däremot.. P8 kör ju med enkelinjektor vid låglast å två vid höga, tror inte powecommandern blir speciellt klok på det..

/B


Har köpt ett DTA p8 pro till min bike det ska bli kul å pilla med
jag tror den har allt man kan önska sig
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
ulf_lundin skrev:


Etapp i göteborg vill ha 17900:- för box + kontakt (inga givare medföljer men dom flesta givare går att använda konfigureras i mjukvaran)


Nått företag som anonserar på turboperformance clubb vill ha 14 500 för samma grejor det är ju en del pengar men man ska betänka att allt finns i lådan inklusive tändslutsteg som annars kostar en del

Peter


Va ju tvungen attt snygga till lådan något hehe
 

Bifogat

  • DTA 002.jpg
    DTA 002.jpg
    80.7 KB · Visningar: 84
  • DTA 001.jpg
    DTA 001.jpg
    81.8 KB · Visningar: 77
Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Hmm.. Det är ju nästan Motecpengar..

Externa tändförstärkare ser jag inte som nån brist, tvärtom.. Pajjar den så byter man, är det integrerat med ecu'n så är sånt jobbigt..

/B
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Bj.O.rn skrev:
Hmm.. Det är ju nästan Motecpengar..

Externa tändförstärkare ser jag inte som nån brist, tvärtom.. Pajjar den så byter man, är det integrerat med ecu'n så är sånt jobbigt..

/B


Har hört att motec är ungefär dubbelt så dyrt om man vill ha likvärdiga funktioner motec har ju många olika system å olika prislägen

Plattsbristen på hoj gör att DTA lådan tilltalar mig med allt ombord
å gå sönder ska de väl inte göra eller?? nåja de sitter 8 steg i den så ja har ju två försök haha

Föresten har motec tagit de stora steget ut i windows värden
eller suger dom fortfarande på sitt gammla dos?? bara en fråga

har plöjt igenom en jävla massa sprut på internet innan ja köpte detta
å fan va besviken ja blev på autronic som alla snackar om Rörigt
å har väl precis släppt sin windows

Peter
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Svänger in den här tråden på sitt rätta ämne igen.. Angående motec är det numera helt windowsbaserat förresten..

WBO2 snackades det om en del, jag beställde ju i höstas, efter många om och men så kom paketet fram, det hade fastnat på postterminalen här i norrköping! Lödande av komponenter var lite drygt, sen skulle hojen ihop..

Nu är det i vilket fall provkört å klart, funkar bra verkar det som, jag har bara puttrat med motorn än, (bancykel) men det verkar funka bra efter ett par korrigeríngar (jag hade missat att löda in ett par motstånd, en på controlerkortet å en i displayen).

En bosch LSU installerad
lambada1.jpg


Lite provkörning "på lösen"
lambada4.jpg


Loggerns ingångar (nästa projekt, trottelläge å varvtal ska in)
lambada2.jpg


Burken ihopsatt, ska fnula ut nåt smart sätt att montera den därbak, annars får det bli tvättsvampar å eltejp..
lambada3.jpg


Så här ser det ut med maskineriet igång..
lambada5.jpg


/B
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top