lameller,byte

Crazzin

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
1300cc
hejsan. jo det är så att jag håller på att byta lameller på en gammal xt600
och behöver hjälp med några saker.

Reperationsboken vill inte tala om för mej vilken nm som jag ska dra åt fjädrarna med. står inget heller om den lilla söta muttern i mittern (skysterings muttern) skulle vara taksam om någon ligger på lite info om rätt nm.

sedan har jag en kopplings arm som man ska skystera på när man bytt lameller
och jag har ännu inte fattat hur jag ska skystera den. så lite info om den med skulle vara bra.:)

Crazzin

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
1300cc
hejsan. jo det är så att jag håller på att byta lameller på en gammal xt600
och behöver hjälp med några saker.

Reperationsboken vill inte tala om för mej vilken nm som jag ska dra åt fjädrarna med. står inget heller om den lilla söta muttern i mittern (skysterings muttern) skulle vara taksam om någon ligger på lite info om rätt nm.

sedan har jag en kopplings arm som man ska skystera på när man bytt lameller
och jag har ännu inte fattat hur jag ska skystera den. så lite info om den med skulle vara bra.:)

Här var det inte många som visste något:D

Crazzin

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
1300cc
nu har jag fiksat rätt moment m.m men har inte listat ut skysterings armen ännu, hur ställer man in den? har ju bara det kvar ju :huvet kom igen nu någon som vet hur man ställer in skysteringen i motorn,,, sök funktion funkar dåligt

Crazzin

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
1300cc
nu har jag fiksat rätt moment m.m men har inte listat ut skysterings armen ännu, hur ställer man in den? har ju bara det kvar ju :huvet kom igen nu någon som vet hur man ställer in skysteringen i motorn,,, sök funktion funkar dåligt

så ja..... :) nu är man klar med allt och kopplingen är nu renoverad och funkar bra.

TACK FÖR ALL HJÄLP Vad skulle jag göra utan alla er :D :D :D :D

Crazzin

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
1300cc
hello alla natt varelse, hur tar man väck sina strådar, som denna tex.
kan ju berätta ochså att min koppling fortafarande inte är helt oki.
allt funkar bra tills jag kör mycket i skogen (stigar) när hojen blir väldigt varm ock dålig kylning. spaken blir svampig och jag får inte i neutralen, men i övrig körning funkar allt bra, vad kan vara fel :va kör på motul 5100 15w 50
bör jag byta till något annat i min gammle oljekylda hoj.

bytte alla lamller och stål med fjädrar m.m gjorde allt efter boken och fattar inte varför inte det fungerar när hojen blir varm... jävla svamp koppling :huvet

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Är det hydraulisk koppling på dom ? Isåfall är det troligtvis luft i systemet....

Crazzin

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
1300cc
Är det hydraulisk koppling på dom ? Isåfall är det troligtvis luft i systemet....

nej det är inte hydralisk koppling. testade även starkare fjädrar men blev ingen skilnad :( men det konstiga är ju det att kopplingen inte slirar på något varv tal utan det är bara svårt att lägga i neutralen vid varm motor och det känns som kopplingen försvinner, kan dra hantaget ända in men går ändå inte få i neutralen, testade att låta hojen få vila i skogen en stund och sedan gick det att köra igen ca 30 min:va efter en stund körde jag ut på vägen igen och märkte att kopplingen började komma tillbaka. bättre kylning misstänker jag. åter hemma så är kopplingen som den ska och det går lägga i neutralen

känns som tryckstången i motorn blir kortare vid hård körning så det räcker inte till att få den att koppla fullt.

Last edited:

Folkezx9r

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jag hade nog provat en annan olja. Lamellerna klibbar tydligen med den oljan... Kör på en som du haft i hojen innan o vet funkar !

Crazzin

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
1300cc
Jag hade nog provat en annan olja. Lamellerna klibbar tydligen med den oljan... Kör på en som du haft i hojen innan o vet funkar !

jea men har bara hunnit byta olja en gång innan köpet. vet inte vad som låg i den innan... ändrade mitt förra inlägg lite :) vilken olja ska jag ha i stället tro finns ju en del att välja på

Folkezx9r

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
jea men har bara hunnit byta olja en gång innan köpet. vet inte vad som låg i den innan... ändrade mitt förra inlägg lite :) vilken olja ska jag ha i stället tro finns ju en del att välja på

Jag hade provat med en delsyntet... Kanske Castrol GPS ? Den brukar funka med det mesta... Vad är rekommenderat ? Hör med andra xt-ägare vad de kör på för olja... De kanske är kända för att ha känsliga kopplingar ??....

Crazzin

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
1300cc
Jag hade provat med en delsyntet... Kanske Castrol GPS ? Den brukar funka med det mesta... Vad är rekommenderat ? Hör med andra xt-ägare vad de kör på för olja... De kanske är kända för att ha känsliga kopplingar ??....

i boken står det yamalube 4- cycle oil 20w/40 or 10w/30 se or sf motor oil..
kanske ska höra med andra här vi´lken olja som fungerar.
när jag köpte oljan fick jag höra att denna skulle jag ha :) motul 5100 15w/50 helsyntet för det skulle vara någon super olja som fick hojen till att flyga och kopplingen skulle glida fint i grottan :D

Last edited:

Folkezx9r

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade en gammal xt550 en gång , men kommer tyvärr inte ihåg vad jag hade för olja i den... Har däremot fått slå i mineralolja alt. delsyntet i en gammal Hondachopper ( CB750F1-77) o i en kawa zx9r -98. Funkade inte alls med den olja jag brukar köra med...Q8 SBK Racing helsyntet...

Jag tror du har oljeproblem... Hör med andra gossar med xt...

Crazzin

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
1300cc
Hade en gammal xt550 en gång , men kommer tyvärr inte ihåg vad jag hade för olja i den... Har däremot fått slå i mineralolja alt. delsyntet i en gammal Hondachopper ( CB750F1-77) o i en kawa zx9r -98. Funkade inte alls med den olja jag brukar köra med...Q8 SBK Racing helsyntet...

Jag tror du har oljeproblem... Hör med andra gossar med xt...

jepp. tackar för tipsen. vet du hur man stänger trådar som denna. nästan bara jag som skrivit här ju :D

Folkezx9r

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen aning !...:) . Tar nog en moderator hand om ...Bara lämna den. O lycka till..:)

osterkraft

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
CBR600F -91
TACK FÖR ALL HJÄLP Vad skulle jag göra utan alla er :D :D :D :D

:D Haha, det är humor... Ensam är stark vettu!

Men vill du ha tråden stängd så kanske vi kan ta och hjälpa till... Bara att vi tar och pladdrar offtopic, börja reta upp folk, kanske hetsa lite och snacka om gostrider eller bakhjulsåka framför skolor!

Eller du kanske menar att tråden ska tas bort, inte stängas? :tungan :hihi

Crazzin

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
1300cc
:D Haha, det är humor... Ensam är stark vettu!

Men vill du ha tråden stängd så kanske vi kan ta och hjälpa till... Bara att vi tar och pladdrar offtopic, börja reta upp folk, kanske hetsa lite och snacka om gostrider eller bakhjulsåka framför skolor!

Eller du kanske menar att tråden ska tas bort, inte stängas? :tungan :hihi

:D jea reta upp folk här är inte svårt. det räcker att man skriver slarvigt och stavar lite fel så börjar det dyka upp massa symboler som :corn :machinegu :kulspruta :corn :kulspruta sen jävla drar det igång :) nja ta bort räcker nog. god natt alla nissar

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati