Land Rover Discovery Series 1

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Har fått ett enormt villhöver för en sådan och jag kan få regeringen hemma att acceptera den då den är synnerligen lämplig att hämta jord mm i.
Är bara intresserad av den med V8:an. Finns ett par bilar i sverige som gått mellan 15-20 k mil.

Magkänslan säger mig att detta är skitbilar som kommer stå mer än den går. Ngn som vet något om dessa bilar och vill komma med input?

Har appen Readly?
I den finns massor med engelska tidningar som bara fokuserar på Land Rover.
Skulle våga slå vad om en femma att det finns mängder med engelska forum där folk gråter ut över sina L R.

Min enda erfarenhet av tidiga L R är att om man lagar upp rosten och rostskyddar ordentligt i hålrum, dörrar, under huven osv så är det i princip drivaxlar man får oroa sig för.

Någon av dieslarna är väl en Renault/Volvo/något annat i alla fall i Disco Sport.
Men du vill ju ha en V8.

Vad jag förstår är elen horribel, det rostar en del och med V8 är drivaxlarna i fara. Annars är det en solid bil. Inte jämfört med en Land Cruiser förstås men inget går att jämföra med en LC.

Har fått ett enormt villhöver för en sådan och jag kan få regeringen hemma att acceptera den då den är synnerligen lämplig att hämta jord mm i.
Är bara intresserad av den med V8:an. Finns ett par bilar i sverige som gått mellan 15-20 k mil.

Magkänslan säger mig att detta är skitbilar som kommer stå mer än den går. Ngn som vet något om dessa bilar och vill komma med input?

En Land Rover är aldrig riktigt hel och aldrig riktigt trasig.

Har varit på väg in i träsket några gånger och läst in mig på bla aktuell modell. Kapabel bil på många sätt men bedrövlig på andra.

Karossen är aluminium. Ramen stål. Läcker gärna in vatten runt vindrutan och på andra ställen. Korrosion där alu möter stål. V8 är törstig som fan och läcker gärna olja in i V-et, så man måste bort med insprutning och ventilkåpor för att byta packningar. Slangar till oljekyl osv kan läcka. (Kan läcka = läcker, det är ett engelskt fordon). Drivaxlar svaga, bromsar kärvar gärna. Elfel pga korrosion och ibland tveksamma komponenter.

Fördelar är att felen sällan ställer bilen. Robust konstruktion, dvs den tål användning och dålig väg. Hyfsat komfortabel. Mycket god terrängkapacitet (vinklar, markfrigång, flex, utväxling). Finns enorm eftermarknad med bra grejor/förbättrade komponenter. Rymlig. Bra dragkapacitet.

För pengarna finns idag smartare bilar men kanske inte om du är hardcoreoffroadare. Själv köpte jag Mercedes ML 2008 för samma pengar då jag gärna vill ha driftsekonomi och kan tänka mig att sälja lite terrängkapacitet. Men LR är ikon med design och egenskaper som är lätt att falla för.

Vet inte om jag ska tolka Brooklyns svar att köpa eller springa iväg:brinnerup
Har absolut inget behov av terräng egenskaperna, valfri kombi gör samma jobb jag tänkt att använda den till, villhöver är ordet:)

Men låter ändå som att bilen i grund och botten är solid. Ska kika på 2 i helgen och en Lada Niva...

Jag var nära att köpa en Freelander 2 som hästsläpdragare för några år sedan.
Det var en trevlig bil och lokala Volvoverkstaden (fristående) kunde sköta om den.
Tyvärr kom inte säljaren och jag överens om priset och när säljaren sänkt priset hade jag köpt annat.

Har absolut inget behov av terräng egenskaperna, valfri kombi gör samma jobb jag tänkt att använda den till, villhöver är ordet:)

Men låter ändå som att bilen i grund och botten är solid. Ska kika på 2 i helgen och en Lada Niva...

Köpa eller springa iväg…? Det är frågan. 2002 köpte jag min första Landcruiser, följdes 2010 av min andra. Sålde 2022 för att jag ”inte behövde den längre” (idiot). Fick lika mycket som jag gett för den. Inte ett alternativ idag, bara vrak under 200’.

Det största problemet är att alla bättre alternativ är exporterade till MÖ/Afrika/Ukraina.

Jeep Grand Cherokee är rymlig som en Golf och egentligen ännu sämre fast cool den med på sitt vis.

Land Rover har aktiva märkesklubbar och mycket billiga reservdelar. Discovery är ändå rätt frän.

Är du inte beroende av bilen och gillar småfix: KÖP.

Mvh

Jag var nära att köpa en Freelander 2 som hästsläpdragare för några år sedan.
Det var en trevlig bil och lokala Volvoverkstaden (fristående) kunde sköta om den.
Tyvärr kom inte säljaren och jag överens om priset och när säljaren sänkt priset hade jag köpt annat.

Svågern köpte en sådan för femton år sedan ca. Snygg, trevlig inredning, fin på vägen.

Gick sönder precis hela tiden och eftersom han inte mekar själv såldes den till slut. Det var kylare, topplockspackning, ABS-givare, motorlampa/avgasrening, drivaxel, bromsok osv osv.

Den såldes (liksom hästen) och in kom en Prius+ som fortfarande rullar felfritt trots 35.000 mil. Bytt någon glödlampa och bromsbelägg.

Mvh

LR är lite som att köpa aktier... i tex en batterifabrik.
Det KAN gå bra... men oftast inte.
Man måste ha den insikten och man måste älska den, för den kommer krångla, stå och gå sönder samt kosta pengar.
Discon är kanske inte värst, men likväl kass.
Jag känner tre entusiaster och det krävs att man är entusiast.
Varje har 3-5 bilar.
Ytterst sällan fungerar någon, men ibland nån enstaka... aldrig alla.
LR är en bil man äger och har, inte något man använder eller behöver.
Alla de tre jag känner har E-kort och biltrailer och alla tre får ideligen åka och hämta sina lik stående här och var... fördelningslåda rasat, startar inte, drivaxlar trillat bort... eller vad det nu är allt...
Det verkar vara just detta de gillar, liksom pillet och pysslet med allt.
Usch

Jag hade förstås gått efter en Niva men jag är definitivt inte frisk i huvudet vad gäller Sovjetiska fordon.
Nu har jag inte ägt en Niva än då jag föredrar mer exotiska maskiner men den är ett bra bygge för att vara Sovjetisk. En LR är dock garanterat bättre.

Jag hade förstås gått efter en Niva men jag är definitivt inte frisk i huvudet vad gäller Sovjetiska fordon.
Nu har jag inte ägt en Niva än då jag föredrar mer exotiska maskiner men den är ett bra bygge för att vara Sovjetisk. En LR är dock garanterat bättre.
Lada Niva är definitivt inte bra bilar de heller.
Otroligt trötta motorer som går sönder på alla möjliga sätt trots låg effekt.
Saker som spricker rakt av (t.ex. drivaxlar) på grund av materialfel.

Enda positiva är väl terrängegenskaperna.

Lada Niva är definitivt inte bra bilar de heller.
Otroligt trötta motorer som går sönder på alla möjliga sätt trots låg effekt.
Saker som spricker rakt av (t.ex. drivaxlar) på grund av materialfel.

Enda positiva är väl terrängegenskaperna.
De är utmärkta i lätt och slirig terräng typ riktigt dåliga och sönderkörda grusvägar och traktorstigar men håller inte för tyngre stenig terräng och typ biltrial.
Kör man allt för hårt i skogen tenderar hjulupphängningar att slita sönder infästningar i karossen. Då är en UAZ ett bättre val men de har å andra sidan riktigt usel komfort på väg.

Det är därför jag kör LUAZ: Man slipper kompromissa mellan väg och terräng när skiten är lika usel överallt. Dessutom är det en av de sämsta vattenfarkosterna som någonsin konstruerats.

De är utmärkta i lätt och slirig terräng typ riktigt dåliga och sönderkörda grusvägar och traktorstigar men håller inte för tyngre stenig terräng och typ biltrial.
Kör man allt för hårt i skogen tenderar hjulupphängningar att slita sönder infästningar i karossen. Då är en UAZ ett bättre val men de har å andra sidan riktigt usel komfort på väg.

Det är därför jag kör LUAZ: Man slipper kompromissa mellan väg och terräng när skiten är lika usel överallt. Dessutom är det en av de sämsta vattenfarkosterna som någonsin konstruerats.
Komforten på väg är inte bättre på Nivan 😂
Visserligen är det typ 30 år sedan jag körde en men tror inte de har utvecklats mycket på den tiden.
Styrningen var glapp så man fick sitta och småparera hela tiden, men de var bra på att ta sig fram.

Komforten på väg är inte bättre på Nivan 😂
Visserligen är det typ 30 år sedan jag körde en men tror inte de har utvecklats mycket på den tiden.
Styrningen var glapp så man fick sitta och småparera hela tiden, men de var bra på att ta sig fram.
Jag vet att Nivan inte är bekväm men tro mig: UAZ452/469 är betydligt sämre. Stela axlar och stenhård bladfjädring tål stryk men de kräver att även föraren är stryktålig.

En gammal Valp eller 11-bil?
Hittar du en Televerkare så har du kanske ett litet flak.

När vi ändå är inne på det spåret så är ju en gammal BM218 också bra… ;)

Disco 1 må vara duktig i terrängen men det är ändå en rätt OK personbil. När den funkar.

Mvh

Har en granne i byn som har en, och.....fy fan.
Han är från Irland, men vet inte om det är det som gör att han är så envis kring att hålla på med skiten, eller om han har fått någon hjärnskada av det blåsiga och karga klimatet där?
Bilen är aldrig i ordning, aldrig någonsin, det är alltid något mindre eller större fel.
Nu har jag bara känt honom i 5år, men det har gått så långt att när jag kör förbi där så tittar jag bara rakt fram, undviker ögonkontakt.
Han står alltid vid bilen, skitig upp till armbågarna, och vill prata om något problem med bilen, och låna mina verktyg.
Och får jag tillbaka dom så är dom antintgen defekta eller skitiga, eller både och.
Ok, det har ju mer med typen av människa att göra än att bilen är skit, men jag tänker att det kanske har ett samband?
Kändes som att min Land Cruiser fyllde hela den kravbilden som han borde ha, men utan de problem som en engelsk skithög medför.
Men han vägrade att gå över till den japanska sidan, och så vitt jag vet så skruvar han fortfarande.........

Sammanfattningsvis - avbryt dessa tankegångar omedelbart, alltså nu - på en gång!

Last edited:
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...