Landsväg kurvteknik inför uppkörning

Durka

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Ort
Sörping
Hoj
Yamaha YZF R1 -04
Hej!! ((Har sökt på kurvteknik och fin kammat dom 8 första sidorna men inte hittat svaret på min fråga))

Jo uppkörningen närmar sig. Och jag undrar då hur man ska skära genom kurvorna. Har hört delade meningar.

Så vid en höger kurva ska man placera sig till ......... innnan kurvan och dra sig mot ....... genom kurvan.

Och så vid vänsterkurva ....... ??

Förövrigt ska man ligga mitt i körfältet vid landsväg körning va?


MVH/ Durka
 
Gick med
26 Oct 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Sv 650S -04, Kawasaki Versys -07
Hej!! ((Har sökt på kurvteknik och fin kammat dom 8 första sidorna men inte hittat svaret på min fråga))

Jo uppkörningen närmar sig. Och jag undrar då hur man ska skära genom kurvorna. Har hört delade meningar.

Så vid en höger kurva ska man placera sig till ......... innnan kurvan och dra sig mot ....... genom kurvan.

Och så vid vänsterkurva ....... ??

Förövrigt ska man ligga mitt i körfältet vid landsväg körning va?


MVH/ Durka



Hela idén med kurvtagning är ju att man ska räta ut kurvorna, alltså ska du ligga till vänster i högerkurva (och dra dig ut till höger) och till höger i vänsterkurva (och dra dig ut till vänster).

Lycka till på uppkörningen, min börjar också närma sig :gnissla
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Om kurvorna INTE är skymda skall man som sagt göra kurvorna "kortare" annars är det ju mitten på ditt körfällt.
 

Durka

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Ort
Sörping
Hoj
Yamaha YZF R1 -04
Okej. Så vid höger sväng ska man ligga nära mitten innan kurvan och sen skära kurvan och dra sig mot höger kanten. Och sträva efter att komma i mitten av körfältet när det är klart.

MVH/ Durka
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ta en (1) lektion på körskola med inriktning på trafikkörning.
Visst, det kostar lite slantar, men att köra MC i trafik är inte ofarligt. I långa loppet är det värt det.

T.ex. kan du inte denna EXTREMT grundläggande tekniken så kommer de kugga dig snabbare än fort.

Lycka till.
:hej
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
En bild är mer illustrativ än ord.

"typ" så här....
(ph3ar my l33t p@1nt ski11z.... :rolleyes:)

-: Edit. det gäller NATURLIGTVIS att du kan see genom hela kurvan. inget sådant här vid blinda kurvor. Då blir du inte långlivad.)
:-
 

Bifogat

  • Kurvan.JPG
    Kurvan.JPG
    5.4 KB · Visningar: 907

Simonpimon

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ER-6n
Om vägen du åker på är smalare och utan mittmarkering (man brukar vanligtvis få köra sådan väg på uppkörning), så ska du i kurvor med fri sikt använda hela vägen, dvs i en högerkurva ska du gå ut så långt som möjligt till vänster, sedan skära så att du kommer hela vägen över till högerkanten och sen ut til vänsterkanten igen...
 

Durka

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Ort
Sörping
Hoj
Yamaha YZF R1 -04
Ja:D Då var det som jag trode...... Är så dumt att inte fråga när man blir det minsta osäker, nerverna börjar spela lite spratt nu. Men då vet jag att det är fler som håller på det jag trode var rätt. Att det har att göra med sikten och vägen. (Kör själv lastbil & släp, och finns många kurvor och vägar jag inte skulle vilja komma med motorcykel och skära kurvorna från mitten och dra sig ut mot kanten sen. Utan känns tryggare när man kör MC i kurvor med skymd sikt där man vet att det kan komma lastbilar. Att ligga långt till höger först och komma in i kurvan och se hur det ser ut.)

Jaja... tack för alla fina svar:) Hjälpte massor:D
Hoppas man klarar uppkörningen utan massa dyra lektioner, Bara att köra med hjärnan så ska det nog gå bra:D

MVH/ Durka
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Placeringen i körfältet finns det inget exakt uttalat, men normalt sett så är grundplaceringen till höger i körfältet. Dock ej för mycket till höger, (ej i "moppespåret", utan mer i bilarnas högra hjulspår. Sen ska du ju vara aktiv i körningen, så du kan normalt sett inte ligga i samma placering vid landsväg, eftersom du tex går ut mot mitten vid korsningar, skogspartier osv...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Placeringen i körfältet finns det inget exakt uttalat, men normalt sett så är grundplaceringen till höger i körfältet. Dock ej för mycket till höger, (ej i "moppespåret", utan mer i bilarnas högra hjulspår. Sen ska du ju vara aktiv i körningen, så du kan normalt sett inte ligga i samma placering vid landsväg, eftersom du tex går ut mot mitten vid korsningar, skogspartier osv...

:va

Jag fick lära mig att ligga till strax vänster om mitten för att inte inbjuda bilarna till att trycka ut dig som en moppe.
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
:va

Jag fick lära mig att ligga till strax vänster om mitten för att inte inbjuda bilarna till att trycka ut dig som en moppe.

Tråkigt för dig om en mötande bil går ut lite över mitten när föraren i bilen fumlar med radion eller liknande. Det har jag varit med om flera gånger (ja inte just att han mixar med radion, men är över mitten i tex en kurva)..

Hellre uttryckt som en moppe än fronta med en bil, tycker jag. Fast det där med att bli uttryckt känner inte jag igen..
 

Durka

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Ort
Sörping
Hoj
Yamaha YZF R1 -04
Ni ser det finns massa delade meningar, Beroende vilken åldergrupp man frågar. Ska fråga vägverks gubben/tjejen hur hon vill man ska ligga placerad på raksträckor med bra sick, Höger, vänster eller mitten.... Jag har hört mitten och kör efter det just nu i alla fall. Sen med kortet pendlar man ju efter vad som känns bäst för stunden.

MVH/ Durka
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tråkigt för dig om en mötande bil går ut lite över mitten när föraren i bilen fumlar med radion eller liknande. Det har jag varit med om flera gånger (ja inte just att han mixar med radion, men är över mitten i tex en kurva)..

Hellre uttryckt som en moppe än fronta med en bil, tycker jag. Fast det där med att bli uttryckt känner inte jag igen..

Och hade du kört bil hade ni fontal krockat... :rolleyes:

Sitter du och sover när du kör eller??
Går en bil ut och kör om får du väll för fan flytta dig till höger, precis som du hade gjort om du kört bil.
Och över i mitten av en kurva. :va Jag fattar inte hur du tänker. Klart det händer att man möter bilar som vinglar över i fel spår, då får man ju reagera och inte sitta och sova.
Ligger du i högerdäcks spåret helatiden?? även i kurvor?? Anpassar du inte din vägplacering efter omständigheterna?? :va



Jag är ingen moppe och därför håller jag inte moppe spåret :fakta
Vill bilar om mig får de lägga sig i andra filen och köra om, och inte köra om mig i min fil. Det är det jag menar med att tränga ut. Vid omkörninga ser de att de får plat i din fil utan att skära över speciellt mkt i andra filen, så det blir ju fin fint att köra om även vid möte. Inte så jävla spännade att ha en bil som kör om någon dm från ditt styre...
Ligg till vänster och de gör inte denna manöver.
Ta din plats i trafiken, visa med din placering klart och tydligt vad som gäller. Det blir mindre missförstånd och mindre problem då. Mesa och tveka aldrig. Agera klart och tydligt. Bilister är dumma jävlar och man måste visa övertydligt vad som gäller.
Gäller även när man kör bil.

Ni ser det finns massa delade meningar, Beroende vilken åldergrupp man frågar. Ska fråga vägverks gubben/tjejen hur hon vill man ska ligga placerad på raksträckor med bra sick, Höger, vänster eller mitten.... Jag har hört mitten och kör efter det just nu i alla fall. Sen med kortet pendlar man ju efter vad som känns bäst för stunden.

MVH/ Durka

Tänk bara på att i mitten ligger diesel och olje resterna på vissa vägar.
Undvik mittenspåret om det är mörkare än övrig väg, ananrs kan du samla på dig skit/olja/diesel på däcken och bromsa omkull.
Teoretiskt är väll mitten att föredra, men pga oljan/dieseln så är det inte alltid så bra.

Det är då vi börjar tvista om vi ska ligga till vänster eller höger om mitten ;)
 
Last edited:

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Och hade du kört bil hade ni fontal krockat... :rolleyes:

Sitter du och sover när du kör eller??
Går en bil ut och kör om får du väll för fan flytta dig till höger, precis som du hade gjort om du kört bil.
Och över i mitten av en kurva. :va Jag fattar inte hur du tänker. Klart det händer att man möter bilar som vinglar över i fel spår, då får man ju reagera och inte sitta och sova.
Ligger du i högerdäcks spåret helatiden?? även i kurvor?? Anpassar du inte din vägplacering efter omständigheterna?? :va



Jag är ingen moppe och därför håller jag inte moppe spåret: fakta
Vill bilar om mig får de lägga sig i andra filen och köra om, och inte köra om mig i min fil. Det är det jag menar med att tränga ut. Vid omkörninga ser de att de får plat i din fil utan att skära över speciellt mkt i andra filen, så det blir ju fin fint att köra om även vid möte. Inte så jävla spännade att ha en bil som kör om någon dm från ditt styre...
Ligg till vänster och de gör inte denna manöver.
Ta din plats i trafiken, visa med din placering klart och tydligt vad som gäller. Det blir mindre missförstånd och mindre problem då. Mesa och tveka aldrig. Agera klart och tydligt. Bilister är dumma jävlar och man måste visa övertydligt vad som gäller.
Gäller även när man kör bil.



Tänk bara på att i mitten ligger diesel och olje resterna på vissa vägar.
Undvik mittenspåret om det är mörkare än övrig väg, ananrs kan du samla på dig skit/olja/diesel på däcken och bromsa omkull.
Teoretiskt är väll mitten att föredra, men pga oljan/dieseln så är det inte alltid så bra.

Det är då vi börjar tvista om vi ska ligga till vänster eller höger om mitten ;)


Man ligger såklart till vänster om mitten. Måste du göra en undanmanöver har du således två håll du kan vika åt, inte enbart mot mitten.
 

Barbarozza

Medlem
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Norge
Hoj
CBR1100 BB-01
Så her lærer vi i Norge, det er i mine øyne logisk !

Først lærer du å se rundt hele svingen, en nybegynnerfeil er å se ned i veien foran hojen . Når det gjelder sporvalg : plasseringen skal være slik at du kan se lengst mulig rundt svingen. Altså i svinger som går til høyre legger du deg mer ut mot midten. I en sving som går til venstre legger du deg ut mot høyrekanten. Men ikke altfor langt.

Tenk også på hodet ditt, prøv å vri hodet slik at det er mest mulig vannrett !

Håper du også har trent på kontrastyring for unnamanøver :)

Tenk også på at gangfelt, all veimerking osv samt kumlokk av metall er halt (glatte) spesiellt når det vann på veien, i Norge prøver\lærer vi å kjøre utenom

Lykke til med oppkjøring

PS mulig det er andre regler i grannlandet :)
 
Last edited:

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Fzs 600 Rj02+Laverda Lesmo 125
Ni ser det finns massa delade meningar, Beroende vilken åldergrupp man frågar. Ska fråga vägverks gubben/tjejen hur hon vill man ska ligga placerad på raksträckor med bra sick, Höger, vänster eller mitten.... Jag har hört mitten och kör efter det just nu i alla fall. Sen med kortet pendlar man ju efter vad som känns bäst för stunden.

MVH/ Durka

Har du varit inne på SMC:s hemsida (www.svmc.se) och kollat om de har någon "avrostning" eller grundkurs som de kallar det ibland. Kontaktar du dem och frågar så är det inte helt omöjligt att du får vara med även om du övningskör. Jag var med på grundkurs i Söderhamn idag och var inte den enda "övningsköraren". Kanonbra träning och man får många bra tips om krypkörning, undanmanöver (dessa är samma/liknande som på uppkörningen), broms och kurvtagning. Väl värt pengarna! Såg att de hade nåt som hette "ny på mc" i Västeråstrakten den 17/5 - är det dina trakter kan det kanske vara nåt.
Lycka till med körkortet! Och håll sen utskik efter vad SMC har för fortbildning, för man blir aldrig färdig när det gäller körningen, man kan bara bli bättre.:) och framför allt så har man så himla kul.
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Och hade du kört bil hade ni fontal krockat... :rolleyes:

Sitter du och sover när du kör eller??
Går en bil ut och kör om får du väll för fan flytta dig till höger, precis som du hade gjort om du kört bil.
Och över i mitten av en kurva. :va Jag fattar inte hur du tänker. Klart det händer att man möter bilar som vinglar över i fel spår, då får man ju reagera och inte sitta och sova.
Ligger du i högerdäcks spåret helatiden?? även i kurvor?? Anpassar du inte din vägplacering efter omständigheterna?? :va

Det är då vi börjar tvista om vi ska ligga till vänster eller höger om mitten ;)


Om du hade läst och förstått mitt inlägg så var det grundplaceringen jag skrev om. Jag rör mig över hela körfältet, såklart, efter omständigheterna. För att förtydliga:

Ponera att vi kör på en lång raksträcka på en 90-väg. Det är öppna fält och fri sikt åt sidorna och det finns inga andra fordon på vägen. Jag ligger något till höger i körfältet, ungefär i bilens högra körspår, vilket är den normala grundplaceringen vid körning på landsväg.

Agree?

Det här baserar jag på vad jag har läst i teoriböcker samt hört från olika trafiklärare.
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Om du hade läst och förstått mitt inlägg så var det grundplaceringen jag skrev om. Jag rör mig över hela körfältet, såklart, efter omständigheterna. För att förtydliga:

Ponera att vi kör på en lång raksträcka på en 90-väg. Det är öppna fält och fri sikt åt sidorna och det finns inga andra fordon på vägen. Jag ligger något till höger i körfältet, ungefär i bilens högra körspår, vilket är den normala grundplaceringen vid körning på landsväg.

QUOTE]


I det läget ouiiiilar man :yoparty
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X


Ponera att vi kör på en lång raksträcka på en 90-väg. Det är öppna fält och fri sikt åt sidorna och det finns inga andra fordon på vägen. Jag ligger något till höger i körfältet, ungefär i bilens högra körspår, vilket är den normala grundplaceringen vid körning på landsväg.

Agree?

Det här baserar jag på vad jag har läst i teoriböcker samt hört från olika trafiklärare.

:tummenupp

Jag ligget till något vänster om mitten vid ovanstående förutsättning. Jag förutsätter att det är en fil i var riktning.

Jag baserar min placering på 18 års bil och MC körning (ca 4 - 5000 mil om året) och bryr mig inte en sekund om vad någon teoretiker skriver in en inplastad bok. ;)
Vid möte flyttar jag mig ibland över rent instinktivt då man aldrig kan lita på bildrullar. Beror lite på "magkänslan", ibland kan man ju se att billisten inte har full koll på läget.

:hej
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
2938516 Om du hade läst och förstått mitt inlägg så var det grundplaceringen jag skrev om. Jag rör mig över hela körfältet, såklart, efter omständigheterna. För att förtydliga:

Ponera att vi kör på en lång raksträcka på en 90-väg. Det är öppna fält och fri sikt åt sidorna och det finns inga andra fordon på vägen. Jag ligger något till höger i körfältet, ungefär i bilens högra körspår, vilket är den normala grundplaceringen vid körning på landsväg.

Agree?

Det här baserar jag på vad jag har läst i teoriböcker samt hört från olika trafiklärare.
Det är ju ganska långt till vänster, tycker jag.

Själv kör jag i fallet du beskriver mitt på eller något till vänster på min vägbana. Sen om det är rätt eller inte skiter jag i, det känns bättre!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top