Lane splittar ni?

Omgclayaiken

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2013
Hoj
Honda cb500f
Som rubriken lyder så undrar jag utifall ni lane splittar eller inte, då menar jag inte vid köer på valfri motorväg för då är det självklart :yoparty (eller?!)
Utan jag menar de köer som bildas vid rödlysen kör ni då mellan bilarna för att komma längst fram eller skiter ni i det och härdar lungorna med avgaser?

Jag har inte åkt hoj så länge men det är väldigt sällan jag ser någon göra det. Själv så anser jag att om man sköter det snyggt så är de inga problem.

Hur ser ni på det här? Diskutera!

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Om jag kommer i mellan och räknar med att hinna fram innan det slår om.

Edit: Ibland om folk medvetet ställer sig så jag inte ska kunna köra om så kör jag på refuger och vad det nu kan vara som är i vägen för att ta mig förbi. Gytt me SM! :D

Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Så länge man kommer fram mellan bilarna utan att slå sig på armbågarna med bilarnas backspeglar så är det helt ok :yoparty

Sen om bilarna tävlar i parallellkörning på vissa 50-120sträckor så brukar jag köra mellan dem också :hihi , men då gäller det nog att inte mc-haffa är ute och kollar :glömdet

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag kör alltid mellan bilarna om det går att göra "relativt" snyggt!

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
På stark inrådan från bröder och systrar på SH har jag börjat med det mer och mer. Litar dock inte på alla nötter i deras plåtlådor så jag tar det djävulskt varligt. Många verkar hysa hat och agg mot oss på två hjul.

Tjita1

Guest
Inte provat än, men imorgon har jag varit motorcykelägare i hela två veckor, så jag har väl liksom inte hunnit med det än heller... Har dock smitit förbi på utsidan av några vänstersvängare där man aldrig hade kommit förbi i en bil, och det kände jag mig rätt nöjd med, såhär långt.. :)

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
Jovars, där det går. Det blir nog mer lanesplittande vid rödljus än på motorväg (läs Essingeleden) för där är det bitvis rätt trångt mellan lastbilarna. I de köerna brukar jag dock ta det rätt lugnt, inte köra mer än kanske 20 snabbare än kön.

Lite OT. Taxibilar verkar ha en tendens att vilja täppa till för lanesplittare. Någon som har en bra förklaring till detta? Eller är det en felaktig iakttagelse?

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Jag brukar ta dom på yttern och sen vika in framför vid rödljusen om det inte är möte. Mer manöverutrymme och ingen risk att någon byter fil när man ligger bredvid. Men känns det safe i mitten glider jag mig igenom där också. Allt efter situation. Nu är inte jag något ess utan bara haft körkort en månad men övning ger färdighet. Annars är ett tips att kolla på hur andra kör och om du kör samma sträcka dagligen vet du till slut var det finns lite extra väggren någonstans.

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Lanesplitting, spärrfält, heldraget, vägren... It's all good baby!

Omgclayaiken

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2013
Hoj
Honda cb500f
Lite OT. Taxibilar verkar ha en tendens att vilja täppa till för lanesplittare. Någon som har en bra förklaring till detta? Eller är det en felaktig iakttagelse?

Faktiskt så var det en taxibil igår som tutade till när jag rullade förbi denne vid ett rödlyse, inte mitt fel att hans fordon är så brett :banana

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
om någon skrev är vissa bilisters mål att sabba för mc förare, dom hatar oss helt enkelt så jag har råkat ut för en och annan panikinbromsning i samband med lanesplitting. Jag kör dock alltid försiktigt som f**n just pga detta.
Senast var mitt i stan då det var bilköer från infarten hela vägen till centrum. Då var det någon som tyckte att näe han ska få köa precis som vi andra och bryter in framför precis när jag är i höjd med förardörren så han nästan krockar med bilen framför (samtliga stod helt still) vilket leder till att jag slår ut backspegeln med styret.

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Jag kör mellan bilarna om det går under 40-50 på 70-vägarna här i sthlm samt vid trafikljus om det finns hyfsat gott om plats. Tar det extra försiktigt om det är bussar/lastbilar man ska passera för att hamna under deras däck vill jag fan inte. Här i sthlm tycker jag det är väldigt sällan man ser nån som inte lane splittar.

Är jag minsta osäker på om jag bör göra det eller inte låter jag dock bli, speciellt om det bara är 1-2 bilar framför vid rödljuset.

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag kör mellan bilarna om det går under 40-50 på 70-vägarna här i sthlm samt vid trafikljus om det finns hyfsat gott om plats. Tar det extra försiktigt om det är bussar/lastbilar man ska passera för att hamna under deras däck vill jag fan inte. Här i sthlm tycker jag det är väldigt sällan man ser nån som inte lane splittar.

Är jag minsta osäker på om jag bör göra det eller inte låter jag dock bli, speciellt om det bara är 1-2 bilar framför vid rödljuset.

Japp instämmer. Min nya hoj är lite stor för smidig lane-splitting så jag tar det lugnt och försiktigt. En del bilister gillar det inte och det är bara köpa läget istället för att hetsa upp stressade bilister.

Jag passar mig förbannat noga för SL-bussar. Generellt är lastbilschaufförer mycket vakna på MC:s men passa dig för Buss-chaufförer dom skiter i det mesta.

Har själv en filosofi att i kö-trafik är det extremt vanligt med påkörning bakifrån, så jag ligger alltid "bredvid" bilarna så jag syns i deras sidospeglar vid körfältsbyte samt att jag undviker att bli påkörd bakifrån och klämd mellan 2 bilar av nån som fipplar med mobiltelefonen.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag brukar ta dom på yttern och sen vika in framför vid rödljusen om det inte är möte. Mer manöverutrymme och ingen risk att någon byter fil när man ligger bredvid. Men känns det safe i mitten glider jag mig igenom där också. Allt efter situation. Nu är inte jag något ess utan bara haft körkort en månad men övning ger färdighet. Annars är ett tips att kolla på hur andra kör och om du kör samma sträcka dagligen vet du till slut var det finns lite extra väggren någonstans.

Jag drog förbi en kö idag och ställde mig längst fram bredvid en annan hoj som redan stod där. Han glodde som fan och verkade sur över att jag tagit plats där bredvid honom. Vad är det för fel på folk?

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...