Lane splittar ni?

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Jo det går fantastisk bra med lanesplitting.Kom häromdagen till en lång kö i bägge filerna mellan två trafikljus.Började köra om plåtlådorna ute i höger vägren där det plötsligt står en stjärna och byter däck på sin bil.Snabbt tillbaka in i högerfil och vidare ut mellan filerna.Där var det en lastbil som stod farligt näre en bil i vänsterfil så jag vek av mot vänster vägren där jag tog mig fram till nästa trafikljus och tvärt styrde mellan bilarna för att ta en hedervärd förstaplats ända framme vid mållinjen.Det är skönt att man inte har packväskor på hojen med andra ord.En ung kvinna sitter då i bilen till höger om mig och stirrar lite knepigt på mig.Vet inte om jag skrämde henne eller om det gick för henne.Det är kul att köra motorcykel. :crash

Last edited:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Jag drog förbi en kö idag och ställde mig längst fram bredvid en annan hoj som redan stod där. Han glodde som fan och verkade sur över att jag tagit plats där bredvid honom. Vad är det för fel på folk?

Körde du C1:an så kanske han bara var lite konfunderad vad det var han såg. Ungefär som när hankatt möter kastrerad honkatt - han/hon/hen/det???

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Klart man splittar! Hela anledningen att hojpendla ju. Håller däremot inte med om att folk är sura i bilar, har inte haft en sur blick på hela den här säsongen. Å andra sidan sitter jag inte och glor in i bilar heller.

säger som ankan - det är kul att hojpendla. Stöter man på andra hojåkare blir det tävling. Alltid.

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Att vara eller icke vara, den ständigt aktuella diskussionen om lane splitting. Någon mod borde göra en samlingstråd med sticky snart:gnissla

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Vad är det för ett ord "lane splitting" ??? Det är väl att köra mellan bilarna och i vägrenen för att komma fram och det är väl det som är delvis poängen med att ta knarren till jobbet. Varför heter det "lane splitting" ??? Något fancy engelskt uttryck för en vanlig grej "köra mellan bilar som står still eller kör skitsakta" ?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Klyva filer (lane splitting)? Jag kör förbi där det går utan större risk när det går sakta eller står still helt enkelt.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
När jag tog körkort skulle jag inte göra det, men efter 3 dagar i kö så sjönk moralen.:hihi

Jag kör om på alla sidor, -utan att chansa :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Javisst, jag klämmer mig förbi där det går. Man får hålla ett öga på bilisterna, och jävligt noga koll på bussar och taxi här i sthlm. Sparar ju eoner av tid när jag åker till/från jobbet på det viset om jag kommit iväg sent... Måste plöja genom hela stockholm båda hållen. Ibland är det någon bilist som tutar lite argt, det gör mig extra glad. :D Min chef på jobbet är en av de som stör sig på hojar som smiter emellan. :D
När jag är i mindre orter brukar jag däremot inte göra så, där är folk generellt sett sämre på att köra i köer, och totalt ovana vid att motorcyklister smiter förbi. Brukar låta bli att smita förbi om trafiken flyter på bra med, dvs håller sig över ~30 km/h...

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Jag drog förbi en kö idag och ställde mig längst fram bredvid en annan hoj som redan stod där. Han glodde som fan och verkade sur över att jag tagit plats där bredvid honom. Vad är det för fel på folk?
Jag brukar t.o.m. försöka komma in framför första bilen så att eventuella hojbröder får plats bredvid :krama

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Ja det är på engelska för det finns inget passande ord i svenskan, iallafall inget som låter lika coolt. För allt ska vara coolt. Filtrera kanske? jaaaa..
Jo i England heter det ju "filtering traffic". "Lane splitting" är amerikanska och det pratas ju inte i denna delen av världen, här är det väl Queens english som gäller när man inte talar modersmålet. :tungan

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Yamaha -R6 09
Klart men tar det jävligt lugnt då vissa plåtfordon tycker inte att hojar ska få komma förbi :crash

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Bara om jag har bråttom och jag har något att vinna på det tidsmässigt, dock aldrig om trafiken rullar snabbare än 30.

Jag kör i och för sig inte hoj för att tjäna tid utan för att jag tycker att det är skojigt.

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Bor i Södra Stockholm och jobbar i Solna = Kör överallt där jag får plats... Annars tar det 2 timmar till jobbet. Nu tar det 30:

bild.jpg

Knäckande snitthastighet då det är 70-väg nästan hela vägen.

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...