Lane splitting (fildelning?) och sura bilister...

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Pendlar & Lanesplittar hela tiden i Stockholm. Många bryr sig inte alls, en del hjälper till genom att flytta sig lite, några få hindrar medvetet. (Ofta samma paragrafryttare som kör 71 i vänsterfil på Nynäsvägen när man ligger bakom, för att sedan gasa på som fan när man kört om)

Värst är idioterna som medvetet sprayar spolarvätska i nyllet på en två-tre gånger. :huvet
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det händer rätt ofta att bilar ligger onödigt långt ut åt vänster bara för att man inte ska kunna ta sig förbi. Lite löjligt, tycker jag. Men folk är ju som dom är. En enda gång har jag råkat ut för att nån har aktivt försökt att preja mig när jag kommit glidande. Det var ingen fråga om nåt annat för han svängde kraftigt från högersidan av filen till min sida och jag fick nita. Sen pekade han finger bakåt med, idioten. Man undrar ju hur man är funtad när man tycker att mordförsök är en bra ide´ute i trafiken?
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Upplever inte att stockholmstrafiken är speciellt knepig att ta sig fram i.
Finns ju gott om plats mellan bilarna i princip överallt.
Tycker de flesta håller sig rätt lugna i sina körfält. Men det gäller ju att hålla lite tempo så de inte hinner hitta på något skit.:tummenupp
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
På tal om lanesplitta. Bussfilen, den får man väl egentligen inte ta? Står farbror blå där blir det väl böter?
Jag brukar ta bussfilen över Liljeholmsbron till söder om morgonen. Det känns bättre både för mig och bilarna.
Dvs, riskerar inte att repa nån plåtlåda genom att knöckla mellan två stillastående filer(det går ju snabbare också;))
Speciellt när något pucko står helt snett och halvvägs över i andra filen och ser mig, men vägrar flytta in bilen.

Men som nämnt tidigare, man får se upp för idiottaxibilar. Nån dag får dom en känga i dörren av mig. Alternativt, att jag sitter klämd i räcket eller i deras bakruta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
På tal om lanesplitta. Bussfilen, den får man väl egentligen inte ta? Står farbror blå där blir det väl böter?

Mjah, jag har åkt förbi ett par poliser i bussfilen och de har inte brytt sig hittills. Gör man det snyggt verkar de inte vara så noga med det. Dock har folk sagt att de fått böter för det här på forumet, så nog kan man få det.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag kör dagligen i Stockholmsköerna från söderort in till stan. Splittar i princip hela vägen från södra länken in till NK... I princip alla är hjälpsamma och flyttar på sig _om_ de hör att man kommer, de som inte hör rullar ofta i sin fil... De har ju ingen annanstans att ta vägen :tummenupp
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
De bilar som lägger sig långt till vänster blockerar med största sannolikhet inte Mc-trafiken för skojs skull utan för att de vill se framåt. De flesta flyttar sig oftast så snart de kommer en MC bakifrån. Det är min observation från Sthlms-trafiken.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag kör dagligen i Stockholmsköerna från söderort in till stan. Splittar i princip hela vägen från södra länken in till NK... I princip alla är hjälpsamma och flyttar på sig _om_ de hör att man kommer, de som inte hör rullar ofta i sin fil... De har ju ingen annanstans att ta vägen :tummenupp

Hur hörs man när man kommer bakifrån?
Det är ju inte förrän hojen är höjd med sidorutan som man hör en MC, oavsett avgassystem.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur hörs man när man kommer bakifrån?
Det är ju inte förrän hojen är höjd med sidorutan som man hör en MC, oavsett avgassystem.
Killen med den röda Monster S4:an med i princip öppet system som kör förbi mig med jämna mellanrum bevisar motsatsen. Han hörs redan 10 bilar bakåt.
:tummenupp

Just att man hörs gör en enorm skillnad på hur folk reagerar. Glidare med öppet system har lättare att ta sig igenom jämfört med samma glidare med originalsystemet.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Hur hörs man när man kommer bakifrån?
Det är ju inte förrän hojen är höjd med sidorutan som man hör en MC, oavsett avgassystem.

Menar du att du tex inte hör när en HD mullrar upp bakom dig?
Det gör jag i alla fall :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Killen med den röda Monster S4:an med i princip öppet system som kör förbi mig med jämna mellanrum bevisar motsatsen. Han hörs redan 10 bilar bakåt.
:tummenupp

Just att man hörs gör en enorm skillnad på hur folk reagerar. Glidare med öppet system har lättare att ta sig igenom jämfört med samma glidare med originalsystemet.

Jo, jag har hamnat bakom glidare ett par gånger när jag fildelat, och bilarna makar på sig rätt snällt när de kommer pruttande. Vilket jag kan förstå, med tanke på hur vingligt det sett ut med del flesta. :crash
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Det är inte stadens storlek som har betydelse, det är storleken (eller mer troligt brist på storlek) av en helt annan del som är avgörande. :tummenupp

Jag är inte ute efter att säga att större städer är bättre än mindre, mer att min upplevelse är att ju större städer, desto mer hänsyn till varann i trafiken visar man.

I Paris flög folk fram hur som helst, det funkade. Likadant i Rom i början av året när jag var där.

Men det är å andra sidan inget konstigt - När staden når en viss storlek trafikmässigt så förstår människor till slut att samarbete är det som får saker att fungera.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
På tal om lanesplitta. Bussfilen, den får man väl egentligen inte ta? Står farbror blå där blir det väl böter?
Jag brukar ta bussfilen över Liljeholmsbron till söder om morgonen. Det känns bättre både för mig och bilarna.
Dvs, riskerar inte att repa nån plåtlåda genom att knöckla mellan två stillastående filer(det går ju snabbare också;))
Speciellt när något pucko står helt snett och halvvägs över i andra filen och ser mig, men vägrar flytta in bilen.

Men som nämnt tidigare, man får se upp för idiottaxibilar. Nån dag får dom en känga i dörren av mig. Alternativt, att jag sitter klämd i räcket eller i deras bakruta.

Jag körde bussfilen Sköndal in till Gullmarsplan varje morgon, polisen brydde sig aldrig när de stod där.

OM jag fått böter hade jag inte opponerat mig - tidsbesparingen varje dag mot nån bot per säsong gör det så värt risken.
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Ja bussfilen kan helt klart kännas värt det ibland. Det går ju framförallt att hålla högre tempo där än mellan bilarna(om man ska köra någorlunda säkerhetsmedvetet). Böter ligger på 1000Kr för att köra bussfil så om man gör det dagligen och inte får böter mer än någon gång i månaden så är det inte mycket värre än ett SL kort.
Sen får man ju se till att flytta på sig om ett fordon som faktiskt får köra där får för sig att köra snabbare än en mc. men det händer i min erfarenhet sällan.

Vad gäller att splitta mellan bilarna så har jag aldrig haft problem med Polisen. Det är ju lagligt så länge man inte är trafikfarlig. Men kan hålla med om att endel kromekipage vinglar rätt fint när de försöker sig på det :)
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Vi har en järnvägsövergång inte långt från där jag bor, tillfartsvägen är ganska liten så när bommarna går ner blir det ofta kö ut på en större väg med mer trafik. Brukar alltid åka förbi hela kön och ställa mig längst fram vid bommarna, endast en gång har nån billist blivit så grinig att han vrålade nåt åt mig. Förklarade då att jag gjorde så för att jag inte ville utsätta mig för risken att bli påkörd bakifrån, eftersom motorcykeln inte har något skydd bakåt så blir mina skador mycket värre än om man åker i en bil. Han bad då om ursäkt för att han brusade upp och sa att han förstod mig.

Tror de flesta som blir upprörda blir det av okunskap.... och p g a visst mått av avundsjuka.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Åker man mellan filerna så kan man knappast räkna med att man uppmärksammas av bilister .

I lilla Sverige med Noll vision ja, men i UK får alla trafikanter lära sig annat...

211
It is often difficult to see motorcyclists and cyclists, especially when they are coming up from behind, coming out of junctions, at roundabouts, overtaking you or filtering through traffic. Always look out for them before you emerge from a junction; they could be approaching faster than you think. When turning right across a line of slow-moving or stationary traffic, look out for cyclists or motorcyclists on the inside of the traffic you are crossing. Be especially careful when turning, and when changing direction or lane. Be sure to check mirrors and blind spots carefully.


https://www.gov.uk/road-users-requiring-extra-care-204-to-225/motorcyclists-and-cyclists-211-to-213
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top