Lanesplitting, vad är tillåtet.

DrZync

Ny medlem
Gick med
24 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2010 Honda CBF1000F
Ett annat vanligt fall är ju om det på en vanlig väg med enkelfil i båda riktningarna är stillastående kö i ena riktningen. Är det då ok att göra (som jag gör...) att helt enkel blåsa förbi hela kön i en lång omkörning?
 

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Det borde väl klassas som en vanlig omkörning.
Frågan är väl vad som gäller när det är heldragen linje. Exempelvis på vissa enfiliga vägar samt sista biten innan stoppljus.
Får man köra om bilen förutsatt att man inte korsar den heldragna linjen?
 

DrZync

Ny medlem
Gick med
24 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2010 Honda CBF1000F
Enligt tidigare är det ok att köra om till vänster i samma fil (om det finns säker marginal till bilen) så det borde funka om filerna är separerade med heldragen linje också.
 

Ickx

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple -04
Enligt tidigare är det ok att köra om till vänster i samma fil (om det finns säker marginal till bilen) så det borde funka om filerna är separerade med heldragen linje också.

Det måste väl vara tillåtet att passera även på höger sida? Jag tänker framförallt när en bil stannar för att svänga vänster på en större väg.

Grejen med heldragen är dock som vanligt, den är inte farlig men man får inte passera den.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det måste väl vara tillåtet att passera även på höger sida? Jag tänker framförallt när en bil stannar för att svänga vänster på en större väg.

Grejen med heldragen är dock som vanligt, den är inte farlig men man får inte passera den.

Det är alltid tillåtet att köra om på höger sida om hastighetsbegränsningen är 70km/h eller lägre, är den 80km/h eller högre får man bara "passera" på höger sida om den filen man väljer har ett annat färdmål än de fordonet man passerar. Fått höra det på trafikskolan, uppkörningen och läst lagtexten som godkänner det (vi gick igenom det på trafikskolan med lagboken) jag antar att det inte har ändrats sedan 2011, orkar inte leta efter lagtexten nu, men det går ut på att en "ett körfält" inte betyder att bara ett fordon får köra i det, så många fordon som får plats i bredd är tillåtet och därefter kan alltid ett körfält delas in i ytterligare flera körfält (finns ingen lag som ger en begränsning) och omkörningen stod det om vad som gäller vid olika hastighets begränsningar.

*Heldragen linje är aldrig tillåtet att korsa ur lagens mening, sedan om du kommer bli stannad i praktiken för att du lane-splittar och korsar den lite vet jag inte, I polen har jag gjort det framför poliser (många gånger) och tillomed kört bakom polishojar som har gjort de och de har flyttat på sig så jag oxå får plats framme vid rödljuset, men hur de beter sig i sverige vet jag inte för jag har inte provat när de har varit närvarande :)
 
Last edited:

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
intressant, har också funderat lite på den där heldragna linjen vid trafikljus, tror inte att så många poliser bryr sig om jag skulle korsa linjen med några cm men har inte provat än, så bråttom har jag sällan.
lanesplittar mycket sällan när det är köer även om jag kan, men kanske ska tillägga att ja inte ger mig ut o åker inne i stan runt 16 tiden när det är som mest bilar ute.

förra året körde jag på en 50 väg där två filer blev en fil med trafikljus precis där de gick ihop, ja ställde mig brevid bilen som var före mig med 50cm marginal. O helvete va arg han vart, han försökte prejja mig lite smått och rullar ut till vänster dock utan resultat då de redan fanns plats kvar för mig att lirka mig förbi när det blev grönt.
förstår inte meningen med hans agerande, jag var 50 meter före honom innan han hann fundera på att växla till 2an, trots att han försökte dra iväg så fort han kunde med en liten böörn.
när ja saktade ner inför nästa trafikljus så möttes vi sida vid sida när han körde på påfarten till motorvägen, o då såg han ut som en galen terrier med tigerbalsam i röven inne i bilen :D
 

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Jag pendlar med hojen, så jag hamnar i köer varje dag.
Kör alltid förbi vid trafikljusen och ställer mig längst fram. Dels för att när bilisternas motorer väl startat vid grönt ljus, så är jag 50 meter bort. Dels vill jag inte stå bakom och andas in deras avgaser. Vidare är det alltid en risk att bli mosad som MC-förare om man står still sist i en kö.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
SMC är bra men har inte alltid rätt, det är inte en gråzon överallt i Europa.

I Tyskland heter det durchslängern och är förbjudet. Det diskuteras att det ska bli tillåtet vid stillastående kö, Stau. Eftersom jag är utlänning så vet jag inte det och vinkar glatt tillbaka när trevliga tyskar hälsar med tutan...:D

UK har inte Noll Vision utan där tror man på information till alla trafikanter. Där heter det filtering och är inta bara tillåtet utan uppmuntras för att minska trängseln. Vi vet ju argumenten. :hihi

Men inte bara det, andra trafikanter ska ta hänsyn till oss på två hjul! :tummenupp

https://www.gov.uk/guidance/the-highway-code/using-the-road-159-to-203

Regel 160
Once moving you should
•be aware of other road users, especially cycles and motorcycles who may be filtering through the traffic. These are more difficult to see than larger vehicles and their riders are particularly vulnerable. Give them plenty of room, especially if you are driving a long vehicle or towing a trailer


Såsom ickeamerikan kör jag mellan köer, inget annat, på svenska. Aldrig vårdslöst och aldrig på vägrenen med allt skit som ligger där men har man kört hoj i London så måste man köra mellan bilar för att inte både motorcykel och förare ska överhettas.


https://www.youtube.com/watch?v=6CmaMZRRWlo
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så som boendes utanför Stockholm, norr om Mälaren och för tillfället på uppdrag inne i innerstan så blir det en del hojkörning genom väldigt mycket bilköer. Personligen föredrar jag att köra på banketterna och i bussfilerna framför att fildela, den största risken ute på banketten är att få punka men när man åker mellan bilarna så är det viss risk att någon vill byta till "den snabbare" filen.
Polisen verkar inte direkt bry sig om varesig fildelande eller bankettkörning, sålänge man sköter sig. Och, håller med andra här, att det verkar ha blivit mer acceptans för att man smiter förbi bilköerna i Sthlm sedan jag hade uppdrag inne i stan sist (för 3 år sedan). Hittils har ingen medvetet försökt preja mig i år, vilket hände överraskande ofta förra gången.
Ett gråområde i lagens mening som helt klart förtjänar att göras fullkomligt lagligt i hela landet.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Just hemkommen från en arbetsvecka i Frankrike.
Där lämnar ALLA bilar en lucka för MC och skotrar.
Vid flerfiligt så håller man sig helt enkelt mot ytterkanten av sin fil vilket lämnar ganska gott om utrymme för MC mellan filerna.
Vid enfiligt och rödljus höll sig bilister åt höger så MC å skotrar kan köra längst fram.
Funkar jättebra och ingen är "sur" på någon.
Man underlättar bara för varann.
Varför är det helt otänkbart i Sverige? :va
 

Raderad medlem 51742

Guest
Gör du det själv när du kör bil?

Har funderat på det där och sen jag tog mc-kort tycker jag faktiskt jag blivit betydligt mer hänsynsfull mot andra när jag kör bil.

Det största problemet med lanesplitting i Sverige är inte huruvida det är tillåtet eller ej, det är att bilister inte lärt sig att underlätta för andra i trafiken. I bästa fall är de bara i vägen pga att de kör runt i sin egen bubbla utan koll på omgivningen, i värsta fall försöker de aktivt försvåra för en.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Gör du det själv när du kör bil?

håller alltid uppsikt bakåt o placerar mig så ja lätt kan bli omkörd av motorcyklar :) man är ju fortfarande hojåkare även om man kör bil ;)

Sedan man började köra hoj har det lett för min del till mycket bättre och hjälpsam bilkörning, man lär sig o tänka annorlunda
 

superhornet

Medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Sparar..
Jag har också blivit betydligt bättre sen man tog MC-kort. Så det är rätt förståeligt att folk utan MC-kort inte riktigt är beredda på att det kommer en MC mellan filerna.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har också blivit betydligt bättre sen man tog MC-kort. Så det är rätt förståeligt att folk utan MC-kort inte riktigt är beredda på att det kommer en MC mellan filerna.

Allt hade varit bättre om man kunde få bilkörkort först efter att man haft mc-kort i minst två år, på samma sätt som A1 och A2 för mc. De som inte klarar detta skulle få nöja sig med mopedbil eller EPA-traktor med en rejäl varningstriangel där bak.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Jag har också blivit betydligt bättre sen man tog MC-kort. Så det är rätt förståeligt att folk utan MC-kort inte riktigt är beredda på att det kommer en MC mellan filerna.

Hade igår stillastående köer i bägge filerna på en större ringled och snirklade mig emellan dessa köer på hojen och allt var så himla bra samt så fick jag tummen upp från en firmabil där man verkade skratta åt hela eländet.Sedan finns det ju alltid folk som blir sura för att de inte kan vara först i kön med sin terrängbil.Men sånt är livet ibland. :crash
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Undrar hur många körfältsdelare på hoj som är med på att mynt har två sidor?


Är det okay att det dyker upp en framskärm bakifrån i höjd med ditt knä när du inte täppt till ordentligt?
...på samma avstånd som du själv brukar passera bilar på?

Just askin'.
Jag körfältsdelar själv, som tidigare nämnt - men jag har också blivit förbidammad på "1-delen" av en 2+1 väg, när jag låg bakom en husbil och väntade på nästa breddning att köra förbi.
Jag låg mitt i körfältet, och hade inte en tanke på att någon ens skulle komma på tanken att klämma sig förbi.

Självklart är den första reaktionen helig ilska, driven av skräck samt överraskning, och dessutom gödd av självkritik - eftersom jag inte hade uppmärksammat vad som höll på att hända bakom mig.

Men vad skulle jag egentligen säga?
Han ansåg tydligen att han kunde passera utan "risk" på samma sätt som jag anser att jag har koll när jag själv körfältsdelar.

Körfältsdelning är en tunn, fin linje - på mer än ett sätt...
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top