Laptimerfrågor

sandstream

Guest
Kan någon vänlig själ förklara för en novis hur en laptimer fungerar rent tekniskt?

Använder man samma sort vid tävlingar (tex SM) som vid träning?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
En laptimer är för personligt bruk, där har man en IR-fyr vid bankanten och en mottagare på cykeln. Varje gång (i bästa fall) man passerar fyren triggas laptimern och du får tiden i burken på hojen.

En transponder är det som används vid tävlingar. Den fästs på hojen och i det här fallet är det den som sänder ut signal till en slinga i banan. Här hamnar varvtiderna i tidtagningsdatorn i depån.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Snikvarianten kan ju vara en lite bättre tidtagarklocka på styret. Du kan bygga om och ha en tumknapp vid gasen eller nått du trycker på när du passerar mål t.ex.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
WestW skrev:
Snikvarianten kan ju vara en lite bättre tidtagarklocka på styret. Du kan bygga om och ha en tumknapp vid gasen eller nått du trycker på när du passerar mål t.ex.


Eller en kompis i depån med ett vanligt tidtagarur. :tummenupp
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Klubben för onödigt vetande.

Det är lite fantastiskt hur mycket information den där lilla röda transpondern hinner skicka över när man passerar slingan i +150Km/h.



  1. Decoderns unika id. (siffrorna som står på)
  2. Signalbrusvärde
  3. Antal träffar denna passering (intressant, hur många gånger den hinner skicka all denna information) (normalväde över 20ggr)
  4. Signalstyrka
  5. Batteristyrka
  6. txph separation (ingen aning om vad detta är, det behövs inte för tidtagninsprogrammet)

Inte undra på att den lilla mackapären kostar några kronor!

/HW
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Intresseklubben del 2

Jag kan ju lika gärna fortsätta:


Slingan i asfalten, eller ovanför för all del är kopplad till tidtagningens dyraste apparat. Decodern.
Den lagrar de 25 000 senaste passeringarna så länge strömmen inte bryts. Där i tolkas alla passeringar, tiden räknas och informationen överförs till en eller många datorer. Antingen via seriekabel direkt till en dator eller via telnet i nätverk till max 4 datorer. Dessa 4 kan köra helt oberoende tidtagningar.
På dessa klientdatorer kan man i sin tur köra ett program som agerar server och till denna server kan man sedan ansluta hur många datorer som helst som bara visar tiden. Som en TV ungefär.

När decodern tar emot en passering loggas den och sen skickas en signal ut till datorerna. Denna signal har ett löpnummer så att tidtagningsprogrammet kan kolla att ingen passering missats. Saknas ett löpnummer talar man om för decodern vilket nummer och så skickas det ut igen.
Felsäkert var ordet.

För att förhindra felaktigheter, fusk och misstag varnar tidtagningsprogrammet för dålig signal och dåligt laddat batteri.
När man skapar en tävling i programmet anger man minsta tänkbara varvtid, ca 45sek på Linköpings motorstadion. Detta för att slippa dubbelpasseringar om någon gör något märkligt i depån tex.

Nu får det fan vara nog.

/HW
 
Last edited:

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
-
HW skrev:
Jag kan ju lika gärna fortsätta:


Slingan i asfalten, eller ovanför för all del är kopplad till tidtagningens dyraste apparat. Decodern.
Den kan lagra ca 200 000 passeringar så länge strömmen inte bryts. Där i tolkas alla passeringar, tiden räknas och informationen överförs till en eller många datorer. Antingen via seriekabel direkt till en dator eller via telnet i nätverk till max 4 datorer. Dessa 4 kan köra helt oberoende tidtagningar.
På dessa klientdatorer kan man i sin tur köra ett program som agerar server och till denna server kan man sedan ansluta hur många datorer som helst som bara visar tiden. Som en TV ungefär.

När decodern tar emot en passering loggas den och sen skickas en signal ut till datorerna. Denna signal har ett löpnummer så att tidtagningsprogrammet kan kolla att ingen passering missats. Saknas ett löpnummer talar man om för decodern vilket nummer och så skickas det ut igen.
Felsäkert var ordet.

För att förhindra felaktigheter, fusk och misstag varnar tidtagningsprogrammet för dålig signal och dåligt laddat batteri.
När man skapar en tävling i programmet anger man minsta tänkbara varvtid, ca 45sek på Linköpings motorstadion. Detta för att slippa dubbelpasseringar om någon gör något märkligt i depån tex.

Nu får det fan vara nog.

/HW
Vad duktig du är :banana
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Fan jag måsta rätta mig själv lite. Decordern kan räkna till 4294967295 passeringar men håller bara de 25000 sista i minnet.

Så ÄR det!

/HW
 
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

Top