Larm/säkerhet hemma

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
I och med stölden av min motorcykel så har jag blivit väldigt nojig och funderar på att uppgradera säkerheten även hemma.

Vad finns det för bra säkerhetskedjor?
Bra billiga larm?

Vad använder ni och är ni nöjda?

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Köksfönstermonterad KSP58 med rörelsedetektor. :fakta

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Bra och billigt går som vanligt inte så bra i hand...
Själv skall jag precis till att börja kolla på det men har fått många varningsklockor angående Sector... däremot skall Securitas funka bra.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Funderar lite i samma banor, hade inbrott o förra torpet förra hösten och fan vad grisigt det blev efter att pundare bott där en okänd tid.

Nu har man nytt torp och vill slippa överraskningar där.

Skulle vilja ha en hyggligt billigt larm med rörelsedeckare + gsmfunktion som ringer/smsar upp, men dock ingen larmsignal som varnar :rolleyes:

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
Bra och billigt går som vanligt inte så bra i hand...
Själv skall jag precis till att börja kolla på det men har fått många varningsklockor angående Sector... däremot skall Securitas funka bra.

Nej något normal kostnad. Inte i stil med 200 kr larm från leksaksaffären men inte topphemligt supermegalarm för 20 lax som används av företag.

Finns de några bra larm i några tusenlappar klassen?

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Jag kör på vakthund. Räcker med att någon kliver upp trappen utanför så far han igång och skäller tills hela kvarteret vaknar. Låter ju stort och farligt när han skäller men egentligen världens snällaste hund... :tummenupp

No_Limits

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DRZ SM 400

Drivan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
t-cat 98
spara pengar ett tag och så ringer du närmsta larm installatörs firma och be om en offert på jobbet istället. då äger du grejerna och kan koppla upp det till vilket väktar bolag du vill.
du hyr ju bara larmet ifrån securitas och dom andra där du betalar i månaden.
första året har du betalat 6000kr och det får man massor med larm för.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Själv kan jag INTE rekommendera Aroundio om man inte vill betala för mycket. Kolla upp vad det kostar att installera tex ett Runner16-larm samt koppla det till en gsm-enhet med "Telia larmtelefon" eller vad det heter. Sen kan du ringa och fråga lokalt vaktbolag vad de vill ha för utryckning, blir billigare än Securitas redan första året.
Dessutom arrenderar man väl bara larmet hos Aroundio?
Sectors avtal såg betydligt mer lockande ut, vilket vaktbolag som rycker ut är totalt ointressant då de inte förhindrar inbrottet i sig utan bara gör en check och eventuell glasning.
Jag installerade ett runner-system hos en bekant för några månader sedan, det tog 3 timmar för mig som är nybörjare och det funkar klockrent. Skippa bevakning från vaktbolag och koppla till 5-6 olika telefonnummer istället, tex grannen. Ge honom en pava whiskey för att hålla utkik efter oegentligheter när larmet går.

spara pengar ett tag och så ringer du närmsta larm installatörs firma och be om en offert på jobbet istället. då äger du grejerna och kan koppla upp det till vilket väktar bolag du vill.
du hyr ju bara larmet ifrån securitas och dom andra där du betalar i månaden.
första året har du betalat 6000kr och det får man massor med larm för.

Kollade sector och där såg det ut som att man ägde larmet :confused: Jag kan iofs ha missat något och missförstått det hela.

Last edited:

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Sector har riktigt bra erbjudanden samt kommer dom direkt när larmet går, eller om man tex har glömt nyckeln hem en lördagskväll. Kostade mig inget extra när jag gjorde det.

Dom har inre bevakning också, så dom går in i huset vid ett inrott och stannar där tills polisen kommer. Samt om brandlarmet går så går dom in och kollar i huset..

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sector har riktigt bra erbjudanden samt kommer dom direkt när larmet går, eller om man tex har glömt nyckeln hem en lördagskväll. Kostade mig inget extra när jag gjorde det.

Dom har inre bevakning också, så dom går in i huset vid ett inrott och stannar där tills polisen kommer. Samt om brandlarmet går så går dom in och kollar i huset..

Viktigt att påpeka är att det är ju inget specifikt just för Sector alarm.
Sector anlitar ju alla bevakningsbolag FÖRUTOM Securitas som kör sitt egna race. Man får ju förutsätta att de flesta åker ut direkt på larmet men kolla inställningstiden i avtalet, kan de inte hålla den så får du kräva kompensation på något vis.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Sen lär man ju kolla upp vilket bolag som har flest bilar där man bor.
Har man larmutryck med ett företag som har en bil som rullar där man bor så kan man spara pengarna o skita i det eftersom det lär ta en halv dag innan den personen är på plats.

www.tryggahem.se har säkert nåt bra me.
Men generellt, är man borta mkt bör man ha larmutryck med åtgärd, är man inte borta mkt så kan man likagärna ha larmet kopplat till sin och frugans mobiler o som sagt be nån granne eller kompis att fixa "larmutryck" när man är bortrest.

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
sector o aroundio har inte mer med bevakningsbolagen o göra mer än "benkes larm i trösketrolla" men vill gärna ge sken av detta, varför man kan ta en billig installationsavgift är för man har hög månadskostnad (skyhög dessutom) kan berätta hur mycket skit som helst om dessa 2 bolag men kommer inte göra det, men mitt tips är att anlita en fristående firma utan "avtal" ,en firma som jobbar med välkända fabrikat och satsa på att ha så mycket som möjligt trådbundet, dessa larm strular mer elelr mindre aldrig, jo var 3e år då man ksa byta 1 batteri i centralskåpet

www.alarmsystemstore.com där kan man köpa dsc larm (grossist i sverige är teletecconnnect) dessa larm finns som hybrider, man kan använda både trådbundna och trådlösa detektorer i larmet, går att installera själv men är lite klurigt. men skam den som ger sig

ps:
man kan ansluta sig gentemot securitas larmcentral (inte aroundios egna för de har en egen som de tar emot larm på som de sedan vidareringer till securitas) för 89:- i månaden (privatperson) om jag inte minns helt åt helvete fel, dock ingår inte "fria ryck" men ett rätt installerat larm kanske ger dig 1-2 falsklarm under ett par år, om de inte är så att du själv har skapat larmet men då ringer du dem o säger ifrån så behöver de inte åka

håll er långt ifrån dessa "allt i ett bolag" för de ÄR dyrare i längden

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vad grundar du det på? Vad jag vet så anlitar Sector Securitas.

Grundar det på att en säljare för Sector sa att Securitas endas ryckte åt Aroundio men jag blir ju inte förvånad om en säljare har ljugit för mig :D

Koffe, självklart är det dyrare då de givetvis vill tjäna pengar på det :)
Om man inte är pensionär eller totalt ointresserad så är det ju mycket billigare att installera ett eget larm och göra som du säger, blir inte bättre än så.
Men om man är lat och inte snål så kan man ju köpa deras tjänster, helt klart.

Drivan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
t-cat 98
sector o aroundio har inte mer med bevakningsbolagen o göra mer än "benkes larm i trösketrolla" men vill gärna ge sken av detta, varför man kan ta en billig installationsavgift är för man har hög månadskostnad (skyhög dessutom) kan berätta hur mycket skit som helst om dessa 2 bolag men kommer inte göra det, men mitt tips är att anlita en fristående firma utan "avtal" ,en firma som jobbar med välkända fabrikat och satsa på att ha så mycket som möjligt trådbundet, dessa larm strular mer elelr mindre aldrig, jo var 3e år då man ksa byta 1 batteri i centralskåpet

ps:
man kan ansluta sig gentemot securitas larmcentral (inte aroundios egna för de har en egen som de tar emot larm på som de sedan vidareringer till securitas) för 89:- i månaden (privatperson) om jag inte minns helt åt helvete fel, dock ingår inte "fria ryck" men ett rätt installerat larm kanske ger dig 1-2 falsklarm under ett par år, om de inte är så att du själv har skapat larmet men då ringer du dem o säger ifrån så behöver de inte åka

håll er långt ifrån dessa "allt i ett bolag" för de ÄR dyrare i längden

Kan bara hålla med detta.
Tänk på vad ett larm från "allt i ett" företagen kostar i längden.
securitas directs grundpaket betalar du 12268:- på 3år
Tryggahem grundpaket betalar du 9075:- på 3år (med villaägarna rabatt. 11515:- utan)

mot ett larm som en oberoende firma skulle kunna installera. det kan kosta runt 6-7k med installation. då äger man larmet och kan koppla det vart man vill. visst om man kopplar det till ett väktarbolag så kostar rycken men det kan man säkert leva med. sen får man stå ut med att man kanske får ringa larm firman när batterierna i centralen börjar bli dåliga efter 3-4år.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Direct har bara köpt rättigheterna till att använda namnet securitas, det avtalet går snart ut.
Så det har med andra ord ingenting med securitas att göra egentligen, egen larmcentral och allt.
Securitas rycker åt de som vill, money talks.

Men som sagt, allt beror ju på vad man ska ha, det finns jävla massa larm, jävligt många av dom totalt värdelösa med noll användarvänlighet.
Man vill inte att frugan skiter i larmet för hon inte fattar hur man larmar på.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024