Larm till MC

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
BMW
Fick hojen stulen förra året :tummenner och fundrerar på att installera ett larm.

Så om någon har bra ideer som förhindrar att man blir av med sin ögonsten, skriv dessa här.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
skivbromslås med larm!

Finna massor på marknaden.
Xena
Abus
Oxford

Finns en tråd i "stulet" tror jag. :tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Dajko

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Ducati 750ss, Vespa ET
Ang. larm

Hej !
Kolla upp ett nytt märke! Kopel ! Både tilt och shock sensor, startspärr!!!!!
Tror det kostar runt 2000:- , jag kollade på den på mässan!

kolla upp deras hemmsidan :tummenupp www.skandino.se

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
BMW
Tackar för uppslagen. Vi får väl se. Har i alla fall beställt en ZX-10R. Som troligen kommer att bli utrustad med någon sort larmanordning. När larmet är på plats så kanske det vore intressant att kunna erhålla en påringning via mobilen, samt med friendfinder. :)

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Svart ZX9R -98
Hojen är väl spårbar tills snubben kopplat bort mojängen alt hittat mobilen och stängt av den. Bättre än inget dock.

Själv har jag ett scorpio larm med radarsensor (känner av när någon kommer för nära) personsökarfunktion o man kan även stänga av hojen med fjärren om man jagar killen som snott den.

http://www.scorpioalarms.com/

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag stoppade på ett Spyball på min ena hoj förra året, funkade klockrent :tummenupp Kostade 3500 monterat å klart. Om jag inte missminner mig är det dessutom det enda, eller ena av två, som är godkända av försäkringsbolagen, nog så viktigt så att man slipper självrisken vid ev stöld!

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
EPO skrev:
Fick hojen stulen förra året :tummenner och fundrerar på att installera ett larm.

Så om någon har bra ideer som förhindrar att man blir av med sin ögonsten, skriv dessa här.
Jag är i färd med att installera ett "King´s Gun" som jag köpt från en här på SH.

Fjärrkontroll (lås/lås upp samt fjärrstart), tiltsenor....billig var den med, 400kr inkl frakt.

Den är inte godkänd ännu, men så länge hojen för liv av sig om nån klåfingrigt pucko försöker sno hojen så är jag nöjd.

Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
LocDog skrev:
Jag är i färd med att installera ett "King´s Gun" som jag köpt från en här på SH.

Fjärrkontroll (lås/lås upp samt fjärrstart), tiltsenor....billig var den med, 400kr inkl frakt.

Den är inte godkänd ännu, men så länge hojen för liv av dig om nån klåfingrigt pucko försöker sno hojen så är jag nöjd.

Det enda dåliga med den fjärrstarten är att du måste vridit om nyckeln innan den startar m.h.a fjärren.

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Xyron skrev:
Det enda dåliga med den fjärrstarten är att du måste vridit om nyckeln innan den startar m.h.a fjärren.
Jo jag fick för mig det oxå....men jag läste i nån tråd att de gick att koppla bort de på någevis. Men jag kommer nog hoppa den funktionen, räcker bra med "bara" larmet men de hade ju gett bonuspoäng vid korvmojjen om man drog igång den via fjärren :)

Kanske inte läge att säga till FB - Jodå hojen var larmad när den stals...ehh men nycklen satt i tändningslåset.. :tummenupp

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hade ett larm från "PMC-BIKE" på min gamla FZR. Fungerade klockrent. Larmet kostade en tusing och var relativt lätt att installera. Iofs inte godkänt av några försäkringsbolag, men det uppfyllde aboslut sitt syfte.

Rekommenderas starkt.

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
LocDog skrev:
Jo jag fick för mig det oxå....men jag läste i nån tråd att de gick att koppla bort de på någevis. Men jag kommer nog hoppa den funktionen, räcker bra med "bara" larmet men de hade ju gett bonuspoäng vid korvmojjen om man drog igång den via fjärren :)

Kanske inte läge att säga till FB - Jodå hojen var larmad när den stals...ehh men nycklen satt i tändningslåset.. :tummenupp

:hihi

Najde

I smoke (two stroke)
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha RD350
Renga skrev:
Jag har ett till salu, det ringer upp dej på valfritt nummer vid larm. man kan även spåra hojen via Telia friendfinder!

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=30471

Det där verkar intressant. Du kan inte ge lite mera förklaring på hur det fungerar, hur det är kopplat och vad det är för prylar (tillverkare modellnr). Vet du vart man kan få tag på det nytt?

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
BMW
Kawwa ZX-10R har immob. installerat från början så det jag är ute efter är nog egentligen ett kompl. som skall låta så mycket som möjligt om någon petar på hojen.

Spyball rek. från försäkringsbolaget (så det blir nog en Spyball)

eller

en skivbroms-lås med larmfunktion (under förutsättning att den låter tillräckligt). Ska lyssna på en hos handlare och se om det duger. Sedan så är det bara och se hur försäkringsbolagen ställer sig till bromsskivelås med larm.

Att larmet ringer upp en om någon petar på hojen är nog en kul funktion.

Det finns olika typer av "trackers" som man kan installera på hojen. Kruxet är att dom är dyra och kräver att man årligen premunerar på tjänsten (läs spårningsfunktionen). Oftast så innehåller prem. att man erhåller ett nytt batteri per år (värde ca 300--350).

Skriver nog en rad när jag har hojen levererad och installerad med larm :)

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Xyron skrev:

Mitt larm hade fjärrstart på hojen..utan att nyckeln satt i. Men killen hade kopplat om det så att säkerhetsmekanismen som gör att hojen INTE skall starta om den står i växel på sidostödet INTE funkade. Jag pulade med nycklarna..kom åt knappen..hojen stod i ettans växel..hade haft den fabriksny i en vecka...HOPPADE (kändes det som) upp och snodde runt på marken. Observera att jag stog bredvid som ett fån. Jag spydde nästan. Av någon otrolig anledning blev det bara en pytteliten skrapa på någon cm (och krossade blinkers etc..men de går ju att byta :brinnerup).

Tog bort den funktionen ganska snabbt kan jag säga. Skulle inte ha ngt emot att kunna stänga av hojen dock, som någon sade, om man skulle se sin hoj köras bort av någon.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring