Larmdosa som sitter i nyckeln?

craffe

Craffe
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
KTM 990 Supermoto -08
Hej på er.

Jag har en trajja med originallarm på, vilket innebär att jag måste släpa runt på en larmdosa stor som en mindre lägenhet.
På t.ex. bilar finns ju själva "dosan" inbyggd i nyckeln, eller snarare i "skallen" på nyckeln.
En gång i tiden lyckades jag hitta ett företag som gorde just såna.
De "sniffade" signalen från dosan, gjorde en ny nyckel med sändare i och programmerade denna med rätt signaler för att det skulle funka.

Med mitt minne kommer jag inte på vad företaget hette, och jag lyckades inget vidare på google heller, nån som vet vad företaget heter eller någon som vet någon annan som pysslar med detta?

Evigt tacksam för hjälp!

Trött på att fundera på att behöva ta AE-körkort pga tungt släp i form av larmdosa :)

Mvh / craffe

Tror dom här hade något sådant. Är själv ute efter en extra larmdosa, men en "vanlig" funkar bra för min del. :)

EDIThttp: www.ilv.se

PacMan skrev:
Tror dom här hade något sådant. Är själv ute efter en extra larmdosa, men en "vanlig" funkar bra för min del. :)

EDIThttp: www.ilv.se

Mja, men de nycklarna passar nog bara till deras egna produkter.
På hojlarmen har jag två knappar. Och jag tvivlar på att deras nyckelämnen är anpassade för Trajja :)

Men man kan ju fråga dom ivfsh, tack för länken!

craffe skrev:
Jag har en trajja med originallarm på...
De "sniffade" signalen från dosan, gjorde en ny nyckel med sändare i och programmerade denna med rätt signaler för att det skulle funka...

Jaha...
Är det bra att det finns en sådan utrustning?
Är det då lönt att ha larm?
Nu springer ju inte "svensson" runt med en sådan utrustning i fickan.

bissmark skrev:
Jaha...
Är det bra att det finns en sådan utrustning?
Är det då lönt att ha larm?
Nu springer ju inte "svensson" runt med en sådan utrustning i fickan.

1. Att sniffa dosorna är en barnlek om man väl lyckas få tag på folks dosor. Det är ju knappast så att dom är kryperade... Vanliga j--a radiosignaler.:fakta

2. Det är ett orginallarm som satt monterat när jag köpte hojen, tar bort min självrisk OAVSETT om nån kan sniffa det eller inte, räcker för mig.

3. Auktoriserade larmåterförsäljare är inte "svensson"

4. Nu var det ju inte det frågan gällde, utan om nån visste en firma som kunde göra nycklar med sändare i så jag slipper dosan.

Last edited:
du får nog ta kontakt med tillverkaren av larmet. så skickar dom en ren nyckel. så du får kopiera den gamla. så var de då til min bil.

Kolla upp om larmet har AGC (anti-grab-code), borde vara standard på de flesta moderna larm. Det innebär att den byter kod varje gång, så att inga tjuvar ska kunna spela in den.

craffe skrev:
1. Att sniffa dosorna är en barnlek om man väl lyckas få tag på folks dosor. Det är ju knappast så att dom är kryperade... Vanliga j--a radiosignaler.:fakta

2. Det är ett orginallarm som satt monterat när jag köpte hojen, tar bort min självrisk OAVSETT om nån kan sniffa det eller inte, räcker för mig.

3. Auktoriserade larmåterförsäljare är inte "svensson"

4. Nu var det ju inte det frågan gällde, utan om nån visste en firma som kunde göra nycklar med sändare i så jag slipper dosan.
Ursäkta om jag spam-frågar lite.
Men jag hade ett defa på bilen för ett tag sedan, det bytte vad jag förstod frekvens varje gång du tryckte på knappen, minns inte hur många men den gjorde så just för att man inte skulle kunna sniffa den.
Menar du att det funkar att sniffa iaf?
För detta är intressant i allra högsta grad jag funderar själv på om man ska skaffa sig ett larm till biken.

Btw så har jag ett fungerande larm med tillhörande c-låsstyrning på min gamla risiga volvo 240, skitkul att se hur folk vänder sig och undrar "varför i he**** har han larm på den!!" :hihi
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Ursäkta om jag spam-frågar lite.
Men jag hade ett defa på bilen för ett tag sedan, det bytte vad jag förstod frekvens varje gång du tryckte på knappen, minns inte hur många men den gjorde så just för att man inte skulle kunna sniffa den.
Menar du att det funkar att sniffa iaf?
För detta är intressant i allra högsta grad jag funderar själv på om man ska skaffa sig ett larm till biken.

Btw så har jag ett fungerande larm med tillhörande c-låsstyrning på min gamla risiga volvo 240, skitkul att se hur folk vänder sig och undrar "varför i he**** har han larm på den!!" :hihi
//Tobbe

Allt går att sniffa om man vill o har rätt grejer, men som nån sa; folk går inte omkring med sån utrustning.
Det är intressant eftersom om man som jag vill ha en nyckel med larmdosa i måste den ju programmeras rätt, då underlättar det ju om man vet vad den ska sända...

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back