Larzon´s RS 500

BeemerS1000RR

Medlem
Gick med
27 Oct 2012
Ort
Sandefjord, Nårje
Hoj
Gixer1000
Första länken finns redan i tråden..:arsele
Vore kul att läsa mer om den hojen.Är han norrman?
Andra tråden får jag inte att funka..

Ja ser nå at den første linken ligger her, den andre linken til RZRD500 forumet får jeg ikke til å virke men ligger på Projects på www.rzrd.com og trådstarter kaller seg "helmers58"
Ja , han kommer fra Sandefjord, Norge.
Skal kjøre sykkelen i benken om noen uker, blir nok mye testing på dyser og tenning.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Tack båda två!
Finns så mycket kunskap där ute.Och jag vill lära mig mer!! :yoparty
Har ju en RD som kan bli ett projekt så småningom.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Ibland måste man bara titta och tänka..Ibland så måste man borra 5 lätthål i tankfästet på ramen...:glömdet
Har man för mycket tid och för mycket material i ett fäste så är det bara borra på!!..:tuttar
RS 500 268.jpgRS 500 270.jpg
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Haha..kommer runda dig på yttern i en kurva..och du åker förbi mig på rakan..ler
Ja vill verkligen få testa den på bana men ingen hoj att piska hela tiden.Då tar jag min trötta 4-taktare..:smasha

Bra Larzon att du har fantasin kvar... ;-). 2-taktare känns som det går fortare och det är ju huvudsaken :)
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Fått hjälp att vika ihop en batterilåda som står på bakramen under tanken.Tanken är i plast så den fungerar som tak/stopp uppåt.Batteriet väger 426 gr!!Då 2 avgasrör går under den men med 5-6 cm luft så är den i i rostfriplåt som inte leder värme lika bra som alu.
Sen vek jag lite små plåtbitar som håller ett relä,säkringshållaren och 2 tändspolar som alla är fästa i batterilådan.

RS 500 259.jpgRS 500 265.jpgRS 500 266.jpgRS 500 267.jpgRS 500 282.jpg
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Va behöver du batteriet till? Går det inte sätta en konding istället?

Nu e jag faktiskt lite besviken, min lättnings idol släppar runt ett batteri när hojen har kick?

Edit: ruskigt fint bygge, riktigt kul att följa! Alltid spännande med oortodoxa idéer sim utförs väl!
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Va behöver du batteriet till? Går det inte sätta en konding istället?

Nu e jag faktiskt lite besviken, min lättnings idol släppar runt ett batteri när hojen har kick?

Edit: ruskigt fint bygge, riktigt kul att följa! Alltid spännande med oortodoxa idéer sim utförs väl!
Batteri har jag för att slippa ett flämtande halvljus..
Någon som vet vad en konding väger?? Dålig på el...
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Då är elsystemet klart!! Utom kontaktstycken till fram och bakljus,vet inte vad det ska bli än..
RS 500 310.jpgRS 500 311.jpgRS 500 312.jpgRS 500 313.jpg
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Gjorde en låda i papp som sitter under kutsen.Fick hjälp att vika till en i aluplåt sen böjde jag upp bakdelen på plåten mot bakramen.Även om den ska se ut som en 500 racer så blir det bra med ett litet fack där jag kan ha med mig tvåtaktsolja,tändstift och en tändsstiftsnyckel..Är ju en tvåtakt trots allt! :banana

RS 500 295.jpgRS 500 296.jpgRS 500 297.jpg
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Ofta är det svårt att få tag i material.Så för att den alustång jag hade 65 mm skulle räcka till så svarvade jag 3 ringar lite off-center..Vad ska man ha dom till då?

RS 500 247.jpgRS 500 248.jpgRS 500 249.jpg
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Den längst upp till vänster svarvade jag ett spår för en o-ring för att täta adapter plattan mot tanken som det är std.Hålet gängades i NPT,National Pipe Tread dvs amerikansk rör gänga som är konisk så den skulle passa min Pingel soppakran från USA med dubbla utlopp så motorn får soppa utan problem.Sen snyggade jag till utsidan ungefär som original kranen.
RS 500 305.jpgRS 500 306.jpgRS 500 307.jpgRS 500 252.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Klurigt!

Det är en så skönt lyxig känsla att öppna en Pingel, oavsett väder så startas varje åktur med ett behagligt moment!
Den längst upp till vänster svarvade jag ett spår för en o-ring för att täta adapter plattan mot tanken som det är std.Hålet gängades i NPT,National Pipe Tread dvs amerikansk rör gänga som är konisk så den skulle passa min Pingel soppakran från USA med dubbla utlopp så motorn får soppa utan problem.Sen snyggade jag till utsidan ungefär som original kranen.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Den längst upp till höger har inget hål men en kant som går in i blocket med en o-ring som tätning i stället för oljepumpen som jag inte kommer köra med.Kommer blanda i tanken.
Det som sticker inåt var jag tvungen att svarva ur...Massa material i onödan..ler
Ser lite mer arbetat ut också!!
RS 500 298.jpgRS 500 299.jpgRS 500 304.jpgRS 500 308.jpg
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Den sista ringen blev ett fäste för stötdämparen lösa gasbehållare.
Blev några lätthål..ler.
Risken är att den inte kommer användas...vill ju ha en gul stötdämpare!!. :Bugar
RS 500 255.jpgRS 500 256.jpgRS 500 257.jpgRS 500 258.jpgRS 500 302.jpgRS 500 303.jpg
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
RG 500 motorn är ju fyrcylindrig och dom sitter i en fyrkant.Förgasarna sitter i 2 par från höger och vänster sida och styrs av slider.Då motorn bara hade en original i stål så köpte jag nya i kolfiber.Dom har lite andra tider och kan väl jämföras med att byta kammar.
RS 500 316.jpg
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Ska få lite hjälp att bocka till stingers till 1:an och 2:ans expansionskammare, när dom och fästbrickan för ljuddämparen är svetsade så är det dags för att riva hela motorn.Mäta upp den,lacka blocket och topparna och sen montera nya kolvar mm..
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top