Larzon´s RS 500

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Montera TZ250 cylindrar så blir det fart på spisen:tummenupp
Finns många ombyggnader där ut men det får inte bli för krångligt när man inte kan nått om det..:)
Och det ska inte vara lika korta service intrevaller som en TZ:a..
156 bakhjulshästar tar Mark Dent ut på sin hoj men tror inte den håller så länge då.Så vitt jag vet så har han "rekordet" för en gat-RG 500
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Finns många ombyggnader där ut men det får inte bli för krångligt när man inte kan nått om det..:)
Och det ska inte vara lika lorta service intrevaller som en TZ:a..
156 bakhjulshästar tar Mark Dent ut på sin hoj men tror inte den håller så länge då.Så vitt jag vet så har han "rekordet" för en gat-RG 500

Effekten är ju inte grejen med ett sånt här bygge utan avsaknaden av vikt och känslan av en stor 2-taktare. Min erfarenhet är dessutom att man måste kunna ge på lite när det kommer till såna här spisar, det är inget kul att ligga på konstant delgas på en vråltrimmad hoj för att det går för fort annars.

Mer effekt kan man dessutom alltid fixa senare när man är trött på att ha nått som håller att köra med.

Fint blir det iaf!
Vill gärna bli ifrånåkt av denna hoj på någon trevlig bana.
 

ufferos

Medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
I garaget
Hoj
RG500
[Jo då han fick ut 156 HK på bakhjulet I EN DYNOTÄVLING.......!!! 10 min senare såg motorn ut så här.
kabooommm.jpg

//roller
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Effekten är ju inte grejen med ett sånt här bygge utan avsaknaden av vikt och känslan av en stor 2-taktare. Min erfarenhet är dessutom att man måste kunna ge på lite när det kommer till såna här spisar, det är inget kul att ligga på konstant delgas på en vråltrimmad hoj för att det går för fort annars.

Mer effekt kan man dessutom alltid fixa senare när man är trött på att ha nått som håller att köra med.

Fint blir det iaf!
Vill gärna bli ifrånåkt av denna hoj på någon trevlig bana.
Tack!Hoppas på 100 bakhjulshäster, 130 kg,Öhlins runt om och att jag får dit min magnesiumfälgar(aldrig kört med sånna..)
Sen kanske det blir mer effekten men det är dyrt och mycket service, så vi får se.
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Elsystemet ser nu bättre ut men inte bra..Är det inte bra så gömmer man det bakom en kolfiber del!!Första bilden är alla viktiga el-lådor som hänger under kåpstaget fram.
SL273765 - kopia.jpgSL273767 - kopia.jpgSL273768 - kopia.jpgSL273769 - kopia.jpgSL273770 - kopia.jpg
 

Bifogat

  • SL273766 - kopia.jpg
    SL273766 - kopia.jpg
    216.7 KB · Visningar: 107
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Bultskallarna som håller fotpinnsplattorna stack ut ca 2 mm och en tog i växelstaget så jag tog och försänkte alla fyra så det ser snyggare ut.
SL273764 - kopia.jpgSL273766 - kopia.jpg
 

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
[Jo då han fick ut 156 HK på bakhjulet I EN DYNOTÄVLING.......!!! 10 min senare såg motorn ut så här.
View attachment 399976

//roller

Men ändå grymt imponerande att det går att få ut 360 literhästar i motorn på en 28 år gammal hoj!
Ser även ut att vara orginalcylindrar... förmodligen portade en del:yoparty

Vad jag hört så ska TZ cylindrar passa skapligt bra.
Man behöver ju inte ta ut dom sista 10-15 hästarna ur motorn. Det är ju oftast högt komp/litet squishmått
i kombination med snål bränsleblandning och omdömeslös körning som tar död på en 2-taktare.

Ska man t.ex ligga på Anderstorp o ligga pressa varvtider så ska man nog ha några extra vevar o cyllar i reserv...
 

ufferos

Medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
I garaget
Hoj
RG500
Wheelie-King Visst är det imponerande siffror ur en 30 år gammal maskin! Mark Dent heter killen som bygger dessa dunder maskiner med så mycket pulver. Finns andra som är duktiga också. TZ cyllarna kräver massor av maskin jobb och adapter plattor för att passa. Inget för gatbruk. Det går att få bra driftsäkerhet ur en moderat trimmad Rg5 maskin. Jag har kört 3000 mil med min. Men ju mer pulver man tar ut, ju kortare blir drift tiden. När man kommer in i gråzonen börjar det hända konstiga grejjor..... Hänger liksom ihop...... :)
rg5 pang.jpg
//Ufferos


//
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Skönt det är att få hjälp! Denna gång svetsa ihop dom 2 sista avgasrören!
Dom är färdiga!!:banana
SL273772.jpg
ps nu har jag ändrat datum och klocka på kameran..ler
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Svetsade fast 2 rostfria distanser på rostfria plåten som är ett skydd runt framdrevet och kedjan, så man slipper massa lösa delar!
SL273773.jpg
Sen svetsade fast aludistanser på yttre skyddet för drevet.
SL273774.jpg
Så då blev det 2 delar istället för 7!!
SL273779.jpgSL273780.jpg
Inte så nöjd med utseendet så kanske gör om det..men inte nu!!:tungan
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Kutsen är ju delad på mitten och jag har 2.Så ena kommer ha original bakljus,blinkers och skylthållare för besiktningen.Sen blir det en smidigare när jag kör med den!
SL273763 - kopia.jpg
Sen tog jag mina backspeglar med blinkers i från min RSV när jag ska köra lagligt och när man tar bort dom så tar man bort 2 saker i 1!!
SL273781.jpg
Sen hade jag små fina kontaktstycken som jag satt på dom..från en Yamaha R1!!
SL273785.jpg
 
Last edited:

ufferos

Medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
I garaget
Hoj
RG500
Bra jobba Larzzzooon :) En fråga ang kedjeskyddet. Är det täckt eller öppet uppe? Mitt blir alldeles smetigt av kedjan på insidan/ovansidan. Snygga pipor blev det :))


//Ufferos
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
RS 250 orginalkåpor Till Salu!!
SL273762 - kopia.jpgSL273758.jpgSL273763 - kopia.jpgSL273760 - kopia.jpgSL273761 - kopia.jpg
Börjar få ont om plats..Ska köpa en grushoj på torsdag!!..asg
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Bra jobba Larzzzooon :) En fråga ang kedjeskyddet. Är det täckt eller öppet uppe? Mitt blir alldeles smetigt av kedjan på insidan/ovansidan. Snygga pipor blev det :))


//Ufferos

Det är ju tyvärr öppet..Får gjuta en i kolfiber sen..när jag lärt mig det..ler
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Igår var hojen billig...Monterade sista små kontakterna på backspeglarna med blinkers i.Slog på tändningen för att se att även det funkade.Då fick servomotorn till avgasspjällen spelet.Den började att snurra varv efter varv..
Det är 2 kablar till blinkers som inte ska ha med det att göra men jag kopplade bort dom ändå då det var det sista jag hade gjort innan det börja krångla..Men den snurrade på som aldrig för.Står motorn i fel länge så går det till rätt läge.Typ Rd 350 dom gör en rörelse fram och tillbaka varje gång man slår på tändningen.Men den är ska bara hitta till startläge om den inte står i det.
Kan vara en lägengivare på det lilla kretskortet som finns i servomotorn som helt plötsligt gav upp..Snart 30 år gammal..
Blinkersarna funkade..men nu funkar inte tutan!!
Gav upp och gick hem.El är inte min grej.Hoppas på att någon hjälper mig..
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top