Larzon`s Sv 650 bushoj

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Nä Larzon menade att mina bygg nerver började redan påmina en hur sugen man är på att bygga, men din tråd gjorde så att dessa nerver brast och helt enkelt fuckade ur.

Hahaha pratade med några polare för några månader sen om att banta en hoj o borra håll på de ställen som klarar av det så borra/hål tekniken gillar jag.
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Det vore rätt salt att sätta ett Buffalostyre på en fighter. Det blir kanske lite svårt att få slangar och wirar att räcka. :D
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Bild på sving och bakfälg.Svingen nu utan bromssaget och dess fäste som jag tog bort.
Bakfälgen är nu centrerad effter en del klurade och svarvade.
Det som återstår är att svarva vänster distans och ta 0,5 mm på drevhållare för att få frigång på lagren kläms ihop nu när man drar åt bakhjulet, sen mäta en sista gång innan höger distans ska svarvas och sist fräsa ett bromsoksfäste.
Brickorna till bakaxeln var i järn,gjorde nya tjockare i alu,tjänade 83 gr...ler

Tack till Kim(otroligt mycket kunskap och inspiration källa!) för hjälp och lån av maskiner!!

Fästöronen till kedjeskyddet borde väl gå att ta bort..? Kedjeskyddet kan väl monteras med buntband vid bes. Hade du inte kunnat borra lite i det egentillverkade hundbenet, eller påverkar det hållfastheten för mycket? Ett tips kan vara att göra en undertray (innerstänka) i tunn aluplåt/plast. Orig plastinneskärm borde väga mer än vad plåten gör. Jag har för mig att jag lagt in bilder på hur jag gjorde i sv-tråden här på forumet.

Kul projekt, men jag tror det smittar
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Fästöronen till kedjeskyddet borde väl gå att ta bort..? Kedjeskyddet kan väl monteras med buntband vid bes. Hade du inte kunnat borra lite i det egentillverkade hundbenet, eller påverkar det hållfastheten för mycket? Ett tips kan vara att göra en undertray (innerstänka) i tunn aluplåt/plast. Orig plastinneskärm borde väga mer än vad plåten gör. Jag har för mig att jag lagt in bilder på hur jag gjorde i sv-tråden här på forumet.

Kul projekt, men jag tror det smittar

Kör faktiskt med kedjeskydd,dock har jag tagit bort en förstärkningsplåt men vet faktiskt inte vad den vägde..ler Har en burk med diverse fästen -? gr och en burk med plastbitar,tuta mm -? gr..ler
Hundben ska man inte borra i men hoppas kunna fräsa bort lite med en radiefräs, men måste ju låna fräs.
Undertrayen har jag tagit bort mycket vikt på och jag tror inte det går med rak plåt så får den sitta kvar, i alla fall nu
 

Bifogat

  • SV 650 264.jpg
    SV 650 264.jpg
    236.7 KB · Visningar: 100
  • SV 650 263.jpg
    SV 650 263.jpg
    232.3 KB · Visningar: 84
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Vågat att svetsa fast styrfästen i kronan. Inte rädd att släppa på härdning och liknande som gissningsvis får allt större betydelse i viktbespararhetsen inom sporthojar?

Allt som oftast är kronorna gjutna aluminium original, så du behöver inte oroa dig för någon härdning. Det finns ingen.

Är mest ståldelar som härdas.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Allt som oftast är kronorna gjutna aluminium original, så du behöver inte oroa dig för någon härdning. Det finns ingen.

Är mest ståldelar som härdas.

Tack för svaret..Trodde det var så men vill inte fara med osanning!
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Allt som oftast är kronorna gjutna aluminium original, så du behöver inte oroa dig för någon härdning. Det finns ingen.

Är mest ståldelar som härdas.

Jag vet inte om jag köper argumentet att bara för att de är gjutna att det inte finns någon härdning.

Efter gjutningen borde väl kronorna anlöpas/värmebehandlas/kylas under en tid så att alla kronor får samma egenskaper i seghet och styvhet som är "intended".

Man måste väl då med tillförd värme påverka den kristallstruktur som finns? Och eftersom värmen sprids ojämt/hela kronan kan inte bli lika varm överallt under samma tidslängd blir ju kristallerna olika stora vilket borde medföra att materialet får olika egenskaper beroende på vilken del av kronan man kollar på?

Sedan att kronan bevisligen håller för stryk är en sak, men det säger ju inte att nästa krona som också svetsas kommer att hålla.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag gjuter alu på jobbet.. dock lite större grejer :rolleyes:
vissa legeringar värmebehandlas av oss iaf men om de görs i efterhand vet jag inte.. dock tror jag inte de är någe problem med att de ska hålla..
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Jag vet inte om jag köper argumentet att bara för att de är gjutna att det inte finns någon härdning.

Efter gjutningen borde väl kronorna anlöpas/värmebehandlas/kylas under en tid så att alla kronor får samma egenskaper i seghet och styvhet som är "intended".

Man måste väl då med tillförd värme påverka den kristallstruktur som finns? Och eftersom värmen sprids ojämt/hela kronan kan inte bli lika varm överallt under samma tidslängd blir ju kristallerna olika stora vilket borde medföra att materialet får olika egenskaper beroende på vilken del av kronan man kollar på?

Sedan att kronan bevisligen håller för stryk är en sak, men det säger ju inte att nästa krona som också svetsas kommer att hålla.

Stort intresse av ett par kronor som jag bara använde för att mäta med och aldrig körde.På hojen dom satt på var med om en krock så hålet för styrstammen blev ovalt,ganska vanligt vid front smällda hojar .Vet inte hur belastningen blev på svetsen men dom höll fint.
På kronorna jag använder Har jag borrat upp 2st 6 mm hål till 12 mm och där skruvat fast mina risers.
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jag vet inte om jag köper argumentet att bara för att de är gjutna att det inte finns någon härdning.

Efter gjutningen borde väl kronorna anlöpas/värmebehandlas/kylas under en tid så att alla kronor får samma egenskaper i seghet och styvhet som är "intended".

Man måste väl då med tillförd värme påverka den kristallstruktur som finns? Och eftersom värmen sprids ojämt/hela kronan kan inte bli lika varm överallt under samma tidslängd blir ju kristallerna olika stora vilket borde medföra att materialet får olika egenskaper beroende på vilken del av kronan man kollar på?

Sedan att kronan bevisligen håller för stryk är en sak, men det säger ju inte att nästa krona som också svetsas kommer att hålla.

Jag bryr mig inte om du köper texten, men gjutalu härdas inte. Däremot kan det varmåldras för att det ska återfå sina egenskaper, men det gör tiden också om man låter sakerna ligga i minst några veckor. Detta gäller även efter tex svetsning.
Men har kronan svetsats nu så tror jag inte herr Larsson kommer ta ut hojen på vägarna de närmaste veckorna då snön verkar hålla i sig, och då kommer kronan att vara fit for fight när det är dags.
Sedan kan man gissa att mycket av bygget gjorts tidigare och då är det redan åldrat.

Om det håller att svetsa beror mest på vad för gods det är från början, är det gjutet och svetsen 'tar' borde det inte vara några problem.
Det finns gjutlegeringar som inte går att svetsa, men det märker en svetsare väldigt fort. Det är ingen som helst tvekan.
Och givetvis om svetsaren vet hur man svetsar, den som precis köpt en tig och provat på 2 bitar i garaget kanske inte ska svetsa hållbarhetsgrejor första veckorna.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Slipade bort lite gjutskägg på kronorna innan Pucken lackade dom och dem blev jättefina.
Pressade på nya koniska lager och monterade kronorna.
På med gaffeln.
Nya fälgen för i år..och på med ett däck.
 

Bifogat

  • SV 650 251.jpg
    SV 650 251.jpg
    229.2 KB · Visningar: 193
  • SV 650 252.jpg
    SV 650 252.jpg
    234.2 KB · Visningar: 196
  • SV 650 253.jpg
    SV 650 253.jpg
    240.9 KB · Visningar: 208
  • SV 650 254.jpg
    SV 650 254.jpg
    237.4 KB · Visningar: 197

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fan vad nice!

Blir ju sketabra :D
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag bryr mig inte om du köper texten, men gjutalu härdas inte. Däremot kan det varmåldras för att det ska återfå sina egenskaper, men det gör tiden också om man låter sakerna ligga i minst några veckor. Detta gäller även efter tex svetsning.
Men har kronan svetsats nu så tror jag inte herr Larsson kommer ta ut hojen på vägarna de närmaste veckorna då snön verkar hålla i sig, och då kommer kronan att vara fit for fight när det är dags.
Sedan kan man gissa att mycket av bygget gjorts tidigare och då är det redan åldrat.

Om det håller att svetsa beror mest på vad för gods det är från början, är det gjutet och svetsen 'tar' borde det inte vara några problem.
Det finns gjutlegeringar som inte går att svetsa, men det märker en svetsare väldigt fort. Det är ingen som helst tvekan.
Och givetvis om svetsaren vet hur man svetsar, den som precis köpt en tig och provat på 2 bitar i garaget kanske inte ska svetsa hållbarhetsgrejor första veckorna.

Härda är väl ett samlingsbegräpp för att göra ett material hårdare, där då både varmåldring och kallåldring som du refererar till förekommer. Och beroende på hur det utförs så får materialet olika egenskaper, men att samma legering/materialsammansättning får samma egenskaper efter relativt kort tid (några veckor) i alla fall, oavsätt tidigare härdning tycker jag låter lite konstigt.

Vad du skriver om svetsning köper jag rakt av.


Ska försöka sluta spamma sönder en bra byggtråd.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top