Geggamoja
#13
Något man definitivt kan utröna ur denna tråd är att Larzon gillar hål.
Häng med i sommar så ska du få se på åka..ler Tack!
Fel,fel..Jag gillar att borra! Och det göra jag ofta!!
Bild på sving och bakfälg.Svingen nu utan bromssaget och dess fäste som jag tog bort.
Bakfälgen är nu centrerad effter en del klurade och svarvade.
Det som återstår är att svarva vänster distans och ta 0,5 mm på drevhållare för att få frigång på lagren kläms ihop nu när man drar åt bakhjulet, sen mäta en sista gång innan höger distans ska svarvas och sist fräsa ett bromsoksfäste.
Brickorna till bakaxeln var i järn,gjorde nya tjockare i alu,tjänade 83 gr...ler
Tack till Kim(otroligt mycket kunskap och inspiration källa!) för hjälp och lån av maskiner!!
Fästöronen till kedjeskyddet borde väl gå att ta bort..? Kedjeskyddet kan väl monteras med buntband vid bes. Hade du inte kunnat borra lite i det egentillverkade hundbenet, eller påverkar det hållfastheten för mycket? Ett tips kan vara att göra en undertray (innerstänka) i tunn aluplåt/plast. Orig plastinneskärm borde väga mer än vad plåten gör. Jag har för mig att jag lagt in bilder på hur jag gjorde i sv-tråden här på forumet.
Kul projekt, men jag tror det smittar
Vågat att svetsa fast styrfästen i kronan. Inte rädd att släppa på härdning och liknande som gissningsvis får allt större betydelse i viktbespararhetsen inom sporthojar?
Allt som oftast är kronorna gjutna aluminium original, så du behöver inte oroa dig för någon härdning. Det finns ingen.
Är mest ståldelar som härdas.
Allt som oftast är kronorna gjutna aluminium original, så du behöver inte oroa dig för någon härdning. Det finns ingen.
Är mest ståldelar som härdas.
Jag vet inte om jag köper argumentet att bara för att de är gjutna att det inte finns någon härdning.
Efter gjutningen borde väl kronorna anlöpas/värmebehandlas/kylas under en tid så att alla kronor får samma egenskaper i seghet och styvhet som är "intended".
Man måste väl då med tillförd värme påverka den kristallstruktur som finns? Och eftersom värmen sprids ojämt/hela kronan kan inte bli lika varm överallt under samma tidslängd blir ju kristallerna olika stora vilket borde medföra att materialet får olika egenskaper beroende på vilken del av kronan man kollar på?
Sedan att kronan bevisligen håller för stryk är en sak, men det säger ju inte att nästa krona som också svetsas kommer att hålla.
Jag vet inte om jag köper argumentet att bara för att de är gjutna att det inte finns någon härdning.
Efter gjutningen borde väl kronorna anlöpas/värmebehandlas/kylas under en tid så att alla kronor får samma egenskaper i seghet och styvhet som är "intended".
Man måste väl då med tillförd värme påverka den kristallstruktur som finns? Och eftersom värmen sprids ojämt/hela kronan kan inte bli lika varm överallt under samma tidslängd blir ju kristallerna olika stora vilket borde medföra att materialet får olika egenskaper beroende på vilken del av kronan man kollar på?
Sedan att kronan bevisligen håller för stryk är en sak, men det säger ju inte att nästa krona som också svetsas kommer att hålla.
Jag bryr mig inte om du köper texten, men gjutalu härdas inte. Däremot kan det varmåldras för att det ska återfå sina egenskaper, men det gör tiden också om man låter sakerna ligga i minst några veckor. Detta gäller även efter tex svetsning.
Men har kronan svetsats nu så tror jag inte herr Larsson kommer ta ut hojen på vägarna de närmaste veckorna då snön verkar hålla i sig, och då kommer kronan att vara fit for fight när det är dags.
Sedan kan man gissa att mycket av bygget gjorts tidigare och då är det redan åldrat.
Om det håller att svetsa beror mest på vad för gods det är från början, är det gjutet och svetsen 'tar' borde det inte vara några problem.
Det finns gjutlegeringar som inte går att svetsa, men det märker en svetsare väldigt fort. Det är ingen som helst tvekan.
Och givetvis om svetsaren vet hur man svetsar, den som precis köpt en tig och provat på 2 bitar i garaget kanske inte ska svetsa hållbarhetsgrejor första veckorna.
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |