Laser i Norge, vad händer med körkortet?

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Hoj
R108
Hej

Tänkte och kolla om någon vet någon om denna sak, har googlat men hittar mycket olika svar.
Har också ringt transportstyrelsen men "köplatsen är full, försök senare".

Jag blev tagen i laserkontroll i 60 son i Norge, 92 km/t. Körkortet rök på plats, handboken sa 3-6 mnd. Dock så polismannen att dom skulle skriva godt ord eftersom det var en öde tom väg(vad man nu än skall tro om det), och att det fans en chans för att svenska myndigheterna ger mig tillbaka körkortet. Dom behöll det ock skulle skicka inn det med saken til Svenska myndigheter.

Någon som vet om jag faktisk får tillbaka KK i Sverige och detta endast gäller i Norge? Och vem jag skall snacka med? Jag gav polisen mitt samtycke, dom var 2 stycken och dom visade mig mätresulten så det var vel inte mycket att spekulera i. Körde bil

Tack för svar/tips!

Last edited:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Så går det när man stannar. Vet man om att man har kört förfort är det lika bra att fortsätta

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
92 på 60-väg? En riktig grisekörning om jag får säga det själv.

:crash

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Jag har flera arbetskamerater som blivit av med det i Norge och dom blev av med det i sverige med

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Man har ju hört att om du kommer över 30+ km/h så blir det tiotusentals kr böter eller fängelse/fotboja. Bla stod det här på sh. Ska se om jag hittar det. Hoppas det inte stämmer... Låter ju sjukt

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Hoj
R108
Så går det när man stannar. Vet man om att man har kört förfort är det lika bra att fortsätta

Så går det när man stannar? Hehe, jag skulle ville se dig "smoka snuten" i en volvo V50 mot en UP polisbil VW 250-300Hk. GL&HF. Eller du såg kanske inte att jag skrev "Körde bil"

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag har flera arbetskamerater som blivit av med det i Norge och dom blev av med det i sverige med

Lite nyfiken på vad som hänt under åren med lagar och straff. Jag blev av med kortet i Norge, men inte i Sverige. Detta visste inte jag och lät alltså bli att köra. Fick den tiden avdragen när svensk myndighet utmätte straffet som blev 3 månaders indragning förutom svenska böter istället för norska. Tydligen fick vi inte köra i landet heller på några år men det man inte vet har man inte ont av såvida man inte blir stoppad, vilket vi slapp. Vi var 2 som blev plockade samtidigt. På det följde helt skilda scenarion. Polisen drev hejdlöst med oss och det finns inte många rätt i den historien från myndighetshåll. De lär ha haft kul vid fikat ett bra tag sen. Vi var helt novis och otroligt skraja efter en mängd lösryckta historier kombinerat med överdriven respekt och tilltro till polisen.

Behöver jag tillägga att detta var tidigt 90-tal?

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Hoj
R108

sry men deras böter och om dom tar ditt körkort så gäller det i sverige med

Låter ju inte alls bra detta nej. Böterna överlever jag därimot sjukt jobbigt med kortet i Sverige. Får väl ringa transportstyrelsen på måndag och höra hur det blir, polisen här trodde ju som sagt att jag fikk behålla det i Sverige

moddlaren

Guest
en bekant på väg ut ur oslo åkte på närmare 30km o det resulterade i valfritt 20,000 i böter eller 20dagar i norskt statligt förvar,, 4 månader utan körkort på det,, o dom böter som döms ut i Norge gäller i sverige, min bekant trodde att om han valde böter på rättegången så var det bara o skita i att betala,,:huvet:huvet ne det kom i från kronofoggden istället:crash

hoppas du klarar dej för Norska polisen är fan inte o leka med..

mvh

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Norsk poliskontroll :gnissla

33992.jpg

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Norsk poliskontroll :gnissla
Jo, dom är lite osportsliga i bland.
Hittade en 10m över vägbanan en gång, uppe i skogen, bakom en stubbe, såg han inte förrän jag passerade under, i laglig hastighet :D

Fast jag torskade i sverige på en som gömde sig bakom en skylt, såg bara underkroppen lite på varje sida om stolpen.

Last edited:

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
nada
Ring in och kolla hur lång tid det tar innan svenska myndigheter får ärendet i sin hand. En kompis råkade ut för samma sak och tog bussen i typ två månader till jobbet, tills han fick ett brev i lådan som sa att nu skulle hans kort dras in. Han blev lite fundersam för datumen i brevet stämde inte om han la till två månader.

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Hoj
R108
en bekant på väg ut ur oslo åkte på närmare 30km o det resulterade i valfritt 20,000 i böter eller 20dagar i norskt statligt förvar,, 4 månader utan körkort på det,, o dom böter som döms ut i Norge gäller i sverige, min bekant trodde att om han valde böter på rättegången så var det bara o skita i att betala,,:huvet:huvet ne det kom i från kronofoggden istället:crash

hoppas du klarar dej för Norska polisen är fan inte o leka med..

mvh

Vet du om det var normalt bötessats eller "dagsböter"? Dvs att boten blir justerad efter inkomst. 20.000 låter saftigt även för Norge, måste nästan ha varit dagsböter. Dyr läxa, det sura är att dom sto 300-400 meter efter skylten så jag hade börjat inbromsning bara inte tillräckligt, dom sköt mig bakifrån, jag såg dom inte äns innan det låg en UP bil blinkade i röven på mig. När jag åkte gömde polisgubben sig i ett busstopp så bara lasern var synlig (litet trähus)

moddlaren

Guest
Nej vet inte mer än att han var lätt chockad över beslutet, sedan vägs väll alla yttre fakta in precis som i Sverige, trafiksituation, allmänt betende osv osv, o det vet ju bara polisen o den som blir tagen,, tyvärr skiljer det sig ju en del i uppfattningen av hur situationen ser ut just då.
Min bekant jobbad i norge sedan flera år så det kanske fanns något mera fortkörning som låg honom i fatet sedan tidigare.

nvh

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...