Laserskärning ???

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
Tja! Ska imorgon lämna iväg ett dussin ritningar för lite larserskärning. Men frågan är hur ska ritningarna se ut? Ska alla mått/vinklar vara utsatt eller räcker det med konturerna och sen lämna ritningarna på skiva eller liknande..?h

//Anton :D

Så här ser dom ut nu..
 

Bifogat

  • Riting.JPG
    Riting.JPG
    15.4 KB · Visningar: 491

Rickie Key

Medlem
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Smålandsstenar (2mil från A-Torp)
Hoj
zx9r -01
Edholm skrev:
Tja! Ska imorgon lämna iväg ett dussin ritningar för lite larserskärning. Men frågan är hur ska ritningarna se ut? Ska alla mått/vinklar vara utsatt eller räcker det med konturerna och sen lämna ritningarna på skiva eller liknande..?h

//Anton :D

Så här ser dom ut nu..


Du kan göra vilket som,men det räcker med konturen.

/Rikard
 

toxic

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Om de kräver mått, så finns det några för lite. T.ex. finns det inte utsatt vad det är för längd + vinkel på "kortsidan" längst ner, det finns heller inte någon längd mellan R51 och R230.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Din skiss duger inte om du inte kan leverera den i filformat. Det saknas viktiga mått hilket gör att man måste gissa ihop den¨.

Kan du däremot ta med den i filformat så ordnar det sig antagligen men inte heller det är en garanti. Tyvärr styrs alltför många nc-maskiner av folk som inte kan hantera dem.


Ska se om jag hinner slänga ihop ett exempel åt dig senare ikväll...
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
Jo jag vet att det saknas en himmla massa mått.. Därför jag fråga..:)

Men då är det ju lungt om det räcker med konturen.. :) Tack Chrille :tummenupp

Vore super om du orkar göra ett exempel.. :) Har kursprov på cad A snart också.. :(
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Chrille skrev:
....
Ska se om jag hinner slänga ihop ett exempel åt dig senare ikväll...

åkej. Superfort , så jag kan ha missat men ungefär såhär då---

Nu går den att ta fram iaf , men det går garanterat att göra smidigare.....

Inga decimaler om du absolut inte måste.
EDIT/ALLA cirkelcentrum måste måttsättas så man vet var de är. Bortsett från 25'an som jag fuskar lite med, den är bara där för att undvika "skarpa hörnen".
Välj alltid snygga mått - jämna femmor är snyggt och praktiskt, om det går bra. Hade jag hunnit hade jag valt andra mått på alla som blivit udda nu, men du ser att jag valt jämnare radier än dig.
Hål måttsätts med diameter, inte radie.

Alla mina tips är generella, det finns ju naturligtvis undantag..
 

Bifogat

  • tjofras.JPG
    tjofras.JPG
    16.7 KB · Visningar: 684
Last edited:

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
Chrille skrev:
åkej. Superfort , så jag kan ha missat men ungefär såhär då---

Nu går den att ta fram iaf , men det går garanterat att göra smidigare.....

Inga decimaler om du absolut inte måste.


Underbart. Tackar :Bugar :Bugar :Bugar :)
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Edholm skrev:
Har kursprov på cad A snart också.. :(

Det är nog ingen fara, vet du vad en ritning är och har pillat på en dator så klarar dom flesta det jättebra. Själv har man precis avslutat C-kursen, alla tre med MVG :tummenupp Nackdelen var väl att man fick ge magistern lite kärlek :tungan
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Edholm skrev:
Underbart. Tackar :Bugar :Bugar :Bugar :)

Mina mått är INTE din detalj!! Du måste sätta dig och fixa din för jag bara rita för att visa vilka mått som saknades.

Vicken cad använder du??
 
Last edited:

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
Chrille skrev:
Mina mått är INTE din detalj!! Du måste sätta dig och fixa din för jag bara rita för att visa vilka mått som saknades.

Vicken cad använder du??

Jo helt bakom flötet är jag inte.. ;)

Kör med Auto Cad 2004 nu av den enkla anledningen att det är det skolan använder.. Men har du nått tips för tycker att det borde finnas nått smidigare program?
 

Chrilles_syrra

f.d. depåslav
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 750 Sport
autocad är bra, men se över dina inställningar. Ställ om units till inga decimaler så ser det snyggare ut.

/Chrille på syrrans dator
 

Rickie Key

Medlem
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Smålandsstenar (2mil från A-Torp)
Hoj
zx9r -01
Det kan ju vara bra med lite ritningstränig kanske, men det är onödigt jobb om bara konturen är rätt ritad så behövs ingen måttsättning.Det första dom då får göra är ändå att ta bort alla måtten igen. :)
Varför jag vet? Jag jobbar på ett av Sveriges största företag när det gäller planlaserskärning och rörlaserskärning.

/Rikard
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
Rickie Key skrev:
Det kan ju vara bra med lite ritningstränig kanske, men det är onödigt jobb om bara konturen är rätt ritad så behövs ingen måttsättning.Det första dom då får göra är ändå att ta bort alla måtten igen. :)
Varför jag vet? Jag jobbar på ett av Sveriges största företag när det gäller planlaserskärning och rörlaserskärning.

/Rikard

Åfan.. :) Ser ju bättre ut på pappret iaf.. :hihi Räcker det inte med att dom stänger av lagret med alla mått?
 

Rickie Key

Medlem
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Smålandsstenar (2mil från A-Torp)
Hoj
zx9r -01
Edholm skrev:
Åfan.. :) Ser ju bättre ut på pappret iaf.. :hihi Räcker det inte med att dom stänger av lagret med alla mått?

Inte i det beredningsprogrammet som våra killar använder sig av,men det är snabbt gjort så det spelar ingen större roll.
Om det är nått mått som är kinkigt så borde du kanske sätta en tolerans oxå.


/Rikard
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
Rickie Key skrev:
Inte i det beredningsprogrammet som våra killar använder sig av,men det är snabbt gjort så det spelar ingen större roll.
Om det är nått mått som är kinkigt så borde du kanske sätta en tolerans oxå.


/Rikard

Okej..:) Ska bli en planeringsskopa till en grävmaskin Så är inte så noga.. :) Btw hur noga går det att laserskära? och hur pass fin blir ytan?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Rickie Key skrev:
....
Varför jag vet? Jag jobbar på ett av Sveriges största företag när det gäller planlaserskärning och rörlaserskärning.

/Rikard


Jovisst :) men du skulle ha besökt en av sveriges minsta företag med egen nc-maskin. Där finns det folk som tar emot din ritningsfil, skriver ut den så dom får den papper och ritar den i det programmet de är vana med!! :va

Med de toleranser som gäller i en vanlig brännmaskin skulle jag ha valt den billigaste skärmetoden vare sig det var brännare, vatten eller laser i det här sammanhanget. Oavsett så skulle det behövas skjutmått för att hitta felaktigheter om det skurits i en bra maskin.



Edholm, örat ser klent ut och jag tror inte du ska skära hålet till full storlek. Antingen borrar du det helt och hållet eller skär det till kanske DIAMETER 70 ock borra det sista om det ska passas mot en bult el dyl. Kolla med lärare eller vem som supportar. Tror jag.
 

Rickie Key

Medlem
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Smålandsstenar (2mil från A-Torp)
Hoj
zx9r -01
Edholm skrev:
Okej..:) Ska bli en planeringsskopa till en grävmaskin Så är inte så noga.. :) Btw hur noga går det att laserskära? och hur pass fin blir ytan?


Ytan blir relatvit fin,inte som en yta med skärande berbetning men bra nog för det ändamålet du ska ha den till kan tänka.Beror lite på vad för sorts maskin/operatör/material samt tjocklek på materialet.


/Rikard
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top