Lasta hoj på vanligt släp

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Hej på er! Första inlägget för min del, efter att ha läst en hel del trådar här under längre tid.

Jag har fått tag på en Er-6n som jag skall åka och hämta på måndag med släp. Släpet är ett helt vanligt, inga krusiduller. Lasthöjden är säkert runt 40-50 cm med nedfälld lämm.

Till min fundering; Är det möjligt att på 3 personer lyfta upp denna ~190kg's hoj upp på släpet, eller är någon slags ramp ett absolut måste?

Vettefasen var det går att hyra en ramp (enbart) annars, alternativt kanske en fet bred planka kan fungera?

Tips mottages!

Fet planka fungerar utmärkt, men bäst är en ramp av något slag. :)
Tänk på lutningen på plankan så hojen inte fastnar i underkant, ju längre ramp desto bättre.

visst kan ni lyfta hojen, men det är jä...... tugnt.

Åk till bauhaus o köp en ramp dom har plåtrampar som fungerar o som inte är så dyra.
Annars funkar en tjock bred planka alldeles utmärkt.

Ni klarar utan problem att lasta upp hojen utan ramp på 3 killar, förutsatt att ni inte är riktiga spagettis allihopa. Principen blir att 2st lyfter medans den 3:e håller balansen åt er... Den 3:e kan naturligtvis också hjälpa till att lyfta med risk för att det blir för många kockar, prata igenom först så att alla vet vad alla gör.
Men det bästa är naturligtvis någon sorts ramp, läs planka

Och bara för att vara övertydlig deluxe, om ni skall lyfta, så lyfter ni upp ett däck i taget på släpet

Last edited:
Prova o lyft den o går inte det så får ni ta i lite mer.

annars tippa släpet, kör upp hojjen och stanna halvvägs så att släpet planar ut.

Använd en bräda eller liknande. Ställ släpet på en lägre avsats (brant backe, hög trottoar etc) så slipper lutningen bli så stor...

En lite fetare regel funkar alldeles utmärkt.
Dock bör den inte vara av Bauhaus kvaitet med en kvist mitt i.

Annars orkar ni plättlätt lyfta på ett hjul i taget på 2 medans den 3e håller balansen.

Annars så kör du upp den på bakhjulet! :tummenupp

Ta en 2tum8, det funkar utmärkt. Jag har lastat min blyklump (260kg) på kärra med med hjälp av bara en kompis. Slå ett par stora spikar igenom i ena änden och trä ned mellan baklämmen och flaket så att plankan inte halkar.

I nödfall så har vi använt baklämmen på släpet som ramp

En annan gång så tippade vi upp släpet och körde upp hojen, lite vanskligt, men det gick.

En vanligt 2x4" funkar också utmärkt om man är två. En trycker på och den andra styr.

Eller så gör du som mig å hyr ett "stängt" släp som redan har en bred å fin ramp pluss att hojen åker skyddad från väder o vind samt avundsjuka blickar.
Tror att Statoil/Preem osv alltid har sådana inne.

På så sätt behöver du heller inte be någon om hjälp...förutom att spänna fast den då kanske.

Funkade kanon för mig att hamta hojen själv, hade bara rese sällskap med.

Ta en 2tum8, det funkar utmärkt. Jag har lastat min blyklump (260kg) på kärra med med hjälp av bara en kompis. Slå ett par stora spikar igenom i ena änden och trä ned mellan baklämmen och flaket så att plankan inte halkar.

Ännu bättre är att spika ihop tre plankor, räcker med 20*90. Gör rampen ca: 1-1,3 cm lång. Se till att den fäster på kärran med spikar eller remmar. Lägg sedan en planka bredvid rampen på varsin sida som fot- /balansstöd. Nu är det bara att vrida om startnyckeln och köra upp. Funkar skitsmidigt.

Många bra tips, man tackar!
Ska luska på någon "fet" planka alternativt billig ramp.

Pysch: Släppet på en lägre avsats var en bra idé.

Lite OT. Men apropå lasta själv. Här är en rätt säker snubbe som själv lastar sin Bobcat på ett högt lastbilsflak. Folk på restaurangen applåderar! :D :Bugar :Bugar

[YOUTUBE-ID]zUvcrL9ojjo[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Ibland räcker det använda släpets bakre lem som ramp, åtminstånde på hojar utan underkåpa.
Då slipper man ta med sig ramp......

Om lemen är lite för kort så lägg en tegelsten under rampen så blir inte vinkeln lika brant.

Det går att lyfta upp hojen på ett släp om man är två ockå, har gjort det ett flertal gånger med Sv,n när planka inte funnits till hands.

Lyft först upp framhjulet, sedan lyfta i svingen bak, och jag är ingen direkt biffig kille, endast discogymmat lite sporadiskt:tummenupp.

Funkar lite lättare hojar.

Även om man har en stor bräda eller en schysst ramp kan det gå illa.. :näsblod
loademuptv9.gif

Har du möjlighet att backa släpet mot en liten slänt eller kulle så kan du köra ombord hojen utan problem, garanterat enklast (om lämplig slänt finns såklart).

Ibland räcker det använda släpets bakre lem som ramp, åtminstånde på hojar utan underkåpa.
Då slipper man ta med sig ramp......

Om lemen är lite för kort så lägg en tegelsten under rampen så blir inte vinkeln lika brant.

Jag brukar använda min egen lem. Den är så stor så det går riktigt ypperligt... :tummenupp

Men som svar på ursprungsfrågan: Ja, det går att lyfta och en ER-6:a väger inte direkt jättemycket. Tricket är att lyfta upp ett hjul i taget (yes, Captain Obvious ;) ) och det är faktiskt inte jättetungt om man är två stycken, än bättre om man är tre.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick