Lastbilskort (endast C)

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Ja nu har jag gjort slag i saken och skrivit in mig på en körskola. Är det någon annan som tagit det privat via körskola, hur mycket fick ni betala och hur många lektioner behövdes?

Är lite osäker, jag vet ju inte om jag är helt talanglös och behöver 100 lektioner á 100 SEK.

Körde visserligen lastbil i lumpen men det var för 26 år sedan och man är en nervösare gubbe nu än då man var ung grabb.

Skall tilläggas att det är ett "hobbyprojekt", YKB får vänta, tänkte ta ett steg i taget.

På vanlig svenska: Var det svårt?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Se till att du har örnkoll på säkerhetskontrollen. Såna saker som lastsäkring riskerar att kunna ställa till det och kan vara lite komplicerat. Dessutom ska du kunna svara på frågor om olika moment i säkerhetskontrollen, vad som kan vara farligt med om den punkten inte fungerar som den ska och hur det kan åtgärdas.

Uppkörningen i övrigt ska väl inte vara några större problem. Det är ju i stort sett "bara" en förvuxen och aningen mer komplicerad personbil det handlar om.

Tommi

Medlem
Gick med
11 Apr 2015
Hoj
Honda vfr 2015
Vid uppkörning och backning på typ villagata eller runt gathörn så be tjänstemannen att gå ur och kolla bakom bilen innan du backar och va kvar under hela manövern det brukar ge pluspoäng för riskmedvetenhet

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Tror jag tog ca 20 dubbellektioner men de kostade bra mycket mer än 100 SEK/st vill jag mena. Lastsäkring och kör/vilotider suger kan jag säga och ibland funderade jag på om jag utbildade mig till förare eller till en mekaniker...

Men det är bara att kötta på och lära sig. Körningen är mest rolig och givande men uppkörningen var tuff. Det är många ton som inspektören vill se att du har full koll på. Mindre tolerans för fel än motsvarande B-uppkörning t ex...

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
C var ju lätt avklarat. Lära sig växellådan, lite regler och säkerhetskontroll samt att tänka till när man stannar vid korsningar så att man inte ställer sig så att man inte ser något åt höger.

CE var knepigare för mig, har kört för mycket med bil och hästsläp så det tog några lektioner på grusplanen innan jag hittade känslan för att backa in släpet rakt och med precision.

Uppkörningarna var egentligen inga problem förutom att jag klantade mig första gången på CE och råkade backa på en vägg, dvs det osynliga utrymmet mellan två koner som skall föreställa en vägg...

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Tack för svaren. 1000 SEK/60 min. ska det vara. Upplevde ni att det var svårare eller enklare än hoj, själva körningen alltså.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Som att köra stor bil, hade några år med B innan så det blev 4 timmar innan uppkörning, tyckte det var mer att hålla koll på med hojkortet.

Du kommer däremot inte kunna jobba inom branchen då, ska ha en massa, dyra utbildningar på det för att få yrkeskompetensbevis först men annars så är det bara att köra om det gäller stor husbil, hojtransport och liknande.

Har du tänkt jobba så fixa det via en yrkesskola så du får med alla bevis.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Tanken var väl inte att göra karriär av det då jag har en annan utbildning i botten. Dock är det ju så att där jag bor (och ja jag vill bo kvar, i regionen i alla fall) så regnar det inte jobb. Kanske man kan få några inhopp och semestervikariat med varubil/styckegods om man fixar YKB senare.

Någonstans låg väl också tanken att man kanske kan få Af att sponsra YKB om man redan har själva körkortet.

I vilket fall tror jag inte det är en belastning, i dagens Sverige ska man ju ha ett certifikat för att sköta kopieringsmaskinen på kontoret så ju fler behörigheter, licenser etc. desto bättre tänkte jag.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Menar du körkortstagandet eller eventuella framtida inhopp som chaufför? Har varit arbetslös i perioder länge, senast kuskade jag runt i en postbil och delade ut tidningar. När jag skrapat ihop några lusören bestämde jag mig för att det var smartare att återinvestera dom i mig själv än att dra på en resa eller köpa en ny mobil som jag sällan använder.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En polare fick lastbilskortet och samtliga yrkeskvalificeringar för att köra lastbil från arbetsförmedlingen, iofs tack vare att han hade en jobbgaranti på ett företag om de gav honom den utbildningen, så det kan ju vara värt att höra sig för på den fronten med, men är det ont om jobb kan det ju vara svårt.

Ivf så är det ju ingen nackdel att ha fler bokstäver på körkortet, så känner du att det är något du vill så kör på det. Men speditörsbranschen är lite på dekis sedan ett par årtionden, så sikta på jobb för skanska eller något annat entreprenörsföretag. Köra TMA är dödligt tråkigt, men det är ju iaf ett jobb, och det kräver C. :hihi

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Här finns två alternativ: Boendehandledare, personalomsättningen är enorm. En kompis fick nyss jobb där, han hade ingen som helst relevant utbildning men dom sa att så länge du kan andas är jobbet ditt. Första dagen blev han polisanmäld av ett ensamkommande flyktingbarn. Efter att ha hört diverse andra historier av bekanta som jobbar där så har jag beslutat att jag aldrig aldrig aldrig kommer att arbeta med otacksamma snorungar som slår en och begär att man skall göra deras hemläxa åt dom.

Det andra alternativet är att känna rätt folk på kommunen, den är bokstavligen inavlad.

Med det i åtanke så kör jag hellre en Volvo Titan i 42 graders kyla mellan Karesuando och Treriksröset om jag måste välja.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
En polare fick lastbilskortet och samtliga yrkeskvalificeringar för att köra lastbil från arbetsförmedlingen, iofs tack vare att han hade en jobbgaranti på ett företag om de gav honom den utbildningen, så det kan ju vara värt att höra sig för på den fronten med, men är det ont om jobb kan det ju vara svårt.

Ivf så är det ju ingen nackdel att ha fler bokstäver på körkortet, så känner du att det är något du vill så kör på det. Men speditörsbranschen är lite på dekis sedan ett par årtionden, så sikta på jobb för skanska eller något annat entreprenörsföretag. Köra TMA är dödligt tråkigt, men det är ju iaf ett jobb, och det kräver C. :hihi

Köra tma är fint för då kan man arbeta samtidigt som man utbildar sig till raketforskare på distans.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Med det i åtanke så kör jag hellre en Volvo Titan i 42 graders kyla mellan Karesuando och Treriksröset om jag måste välja.

Det blir svårt att ta sig ända fram till treriksröset, men det är ju bara 12 mil europaväg annars så den rutten är ju inte farlig.
Volvo Titan har bra värme, men försök att få en med turbodiesel för sugmotorns 150hk är lite klent.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Köra tma är fint för då kan man arbeta samtidigt som man utbildar sig till raketforskare på distans.

Det är ju sant, förvisso. :hihi
Och lite då och då kör nåt blindstyre till tant in i kudden med så det blir ju några avbräck från tristessen. :tummenupp

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Det är ju sant, förvisso. :hihi
Och lite då och då kör nåt blindstyre till tant in i kudden med så det blir ju några avbräck från tristessen. :tummenupp

Haha på mitt jobb heter en av tma chaffisarna Göte. Han är en rolig farbror på cirkus 67basst. Han jobbar på somrarna för att dryga ut pensionen lite. Göte har alltid en rolig anekdot att berätta och kaffe i sin termos. Förra sommaren jobbade vi natt i 6-7 veckor. Så varje gång jag hade lite att göra for jag med hjullastaren till Göte i tma bilen och drack kaffe.

Last edited:

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Det står i undantagen för YKB: "som provas eller förflyttas på väg i samband med tekniskt utvecklingsarbete, reparation eller underhåll"

Innebär det att man kan köra med endast C?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Det står i undantagen för YKB: "som provas eller förflyttas på väg i samband med tekniskt utvecklingsarbete, reparation eller underhåll"

Innebär det att man kan köra med endast C?

Bland annat Tma kan man köra utan ykb. Det finns heller inga kör och vilotider när man kör Tma.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Vad fan är detta?

"Hej Fredrik!

Din ansökan ligger för tillfället för utredning. Ansökningar som inte kräver vidare utredning handläggs vanligtvis på 1-4 veckor. Vid en ansökan om körkortstillstånd som kräver utredning kan det finnas behov av att ta in uppgifter från till exempel läkare, polis eller socialtjänst. Detta gör att handläggningstiden för denna typ av ärenden tyvärr kan bli längre.

Det görs en personlig utredning i varje enskilt fall och därför kan handläggningstiderna variera mycket, det är därför svårt att svara på när ditt ärende kommer att bli klart. Om utredningen visar att du behöver komplettera din ansökan med ytterligare uppgifter, kommer du att få ett brev om det.

Du är välkommen att skriva igen eller kontakta vår kundtjänst på 0771-81 81 81 om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning

Ninni Hassel
Transportstyrelsen"

Jag skickade in ansökan för 6 veckor sedan. Läkarundersökningen gav grönt ljus och jag har inget i syndaregistret och då menar jag bokstavligen inget. Är detta normalt?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...