Lastbilskort (endast C)

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Kan bli såna stickprov ibland tyvärr, vilket iof är bra då kanske nån som inte förtjänar lämpet åker dit men tråkigt för dom som får vänta o inte har nåt att dölja. Dock så kommer det nog gå ganska fort ändå om dom inte hittar nåt nånstans .

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Last edited:

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Kan bli såna stickprov ibland tyvärr, vilket iof är bra då kanske nån som inte förtjänar lämpet åker dit men tråkigt för dom som får vänta o inte har nåt att dölja. Dock så kommer det nog gå ganska fort ändå om dom inte hittar nåt nånstans .

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jo men jag begriper inte hur själva stickprovet kan ta sådan tid. Läkarintyg ok. Då återstår ju bara syndaregistret och det kan dom ju antar jag knappa in på ett par minuter, det kan väl ändå inte röra sig om snigelpost mellan transportstyrelsen och polisen.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jo men jag begriper inte hur själva stickprovet kan ta sådan tid. Läkarintyg ok. Då återstår ju bara syndaregistret och det kan dom ju antar jag knappa in på ett par minuter, det kan väl ändå inte röra sig om snigelpost mellan transportstyrelsen och polisen.
Jag vet inte hur det är i det här fallet, men i vissa fall måste det vara fysiska utskrifter, ibland även signerade, enligt lag och regelkrav. Men det borde förlänga handläggningstiden 1-2 dagar, inte några veckor.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Var i kontakt med dom på telefon och dom säger att det är antingen läkarundersökningen eller belastningsregistret.

Jag försöker förklara att läkaren skrev grönt grönt grönt och att jag har inget inget inget i registret så då vill jag i alla fall veta vad dom hakat upp sig på men det är som att prata med en dator. Jag har tydligen inte ens en handläggare än som jag kan tala med. Djävla idioter :mad:

Jag menar läkarintyget är ju bara en massa fält. Det finns liksom inget att haka upp sig på och granska närmare om läkaren inte skrivit någon extra kommentar om något och så skedde inte.

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
De kan vara både sega och idiotiska.
Jag blev precis av med min C-behörighet eftersom optikern fyllde i synintyg för ansökan om körkort i stället för intyget för att förlänga det.

Jag fick några dagar efter genomförd synundersökning hem ett brev från transportstyrelsen där jag uppmanades att skicka in synintyg men jag antog att det bara inte hunnit registreras innan brevet skickades ut. Ringde för säkerhets skull till körkortsenheten som bekräftade att både synintyg och hälodeklaration fanns registrerade.

En månad senare hade det fortfarande inte dykt upp några nya papper och nu höll mitt körkort på att gå ut. Körkortsenheten kontaktades igen men sa nu att synintyg och hälsodeklaration fanns registrerade men någon form av kompletering krävdes. Exakt vad som skulle kompleteras kunde bara handläggaren svara på.

Ytterligare en månad senare hade jag ringt handläggaren ett 30-tal gånger med samma resultat: upptaget, semester eller inget svar. Hade även begärt att handläggaren skulle ringa upp mig samt att hon skulle skicka brev om vad som skulle kompletteras.

En månad efter att mitt körkort gått ut fick jag äntligen ett brev från henne där det stod att mina tunga behörigheter dragits in eftersom jag inte inkommit med rätt synintyg i tid. Ärendet kan överklagas till förvaltningsrätten. Det är service det.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Jag blev precis av med min C-behörighet eftersom optikern fyllde i synintyg för ansökan om körkort i stället för intyget för att förlänga det.

Jag fick några dagar efter genomförd synundersökning hem ett brev från transportstyrelsen där jag uppmanades att skicka in synintyg men jag antog att det bara inte hunnit registreras innan brevet skickades ut. Ringde för säkerhets skull till körkortsenheten som bekräftade att både synintyg och hälodeklaration fanns registrerade.

En månad senare hade det fortfarande inte dykt upp några nya papper och nu höll mitt körkort på att gå ut. Körkortsenheten kontaktades igen men sa nu att synintyg och hälsodeklaration fanns registrerade men någon form av kompletering krävdes. Exakt vad som skulle kompleteras kunde bara handläggaren svara på.

Ytterligare en månad senare hade jag ringt handläggaren ett 30-tal gånger med samma resultat: upptaget, semester eller inget svar. Hade även begärt att handläggaren skulle ringa upp mig samt att hon skulle skicka brev om vad som skulle kompletteras.

En månad efter att mitt körkort gått ut fick jag äntligen ett brev från henne där det stod att mina tunga behörigheter dragits in eftersom jag inte inkommit med rätt synintyg i tid. Ärendet kan överklagas till förvaltningsrätten. Det är service det.

Hon förklarade att de flesta ansökningar godkänns per automatik men att de som inte gör det hamnar i en särskild hög. Jag kontaktade sjukan och i journalen står det att allt är grönt och att "Ser inga hinder för högre behörighet".

Det är just det som är konstigt. Den första granskaren måste ju hitta något att motivera flyttningen till den andra högen med.

Som sagt jag har träffat polisen precis en gång då jag fick böta för säkerhetsbältet för 23 år sen (borde det inte vara raderat hur som helst vid det här laget?) men tomteverkstan tycker väl det är allvarligare än att bränna bilar...

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
.[/B]

Jösses vad jag hade haft svårt att hålla god ton om det där hade hänt mig.
Allt blir tamejfan bara sämre i det här svammellandet. Men snart kan vem som helst köra lastbil för det finns inga poliser som håller koll.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen