Lastoberoende blinkrelä

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vad är det som gäller idag för blinkrelä om man vill kunna köra med LED utan motstånd. Behöver till ett 2 pol blinkrelä original.

Finns biltemas fortfarande ?

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Köpes enklast från eBay. De är så billiga att jag brukat köpa flertalet olika i syfte att säkerställa att det är just den modellen jag har.
Funkar för övrigt klockrent!
Passus på vissa hojar som har någon form av programmering, motsvarande, för att kunna byta till LED utan att ändra något än själva blinkersen. Bara hört talas om det, bl.a. att det ska finnas på Hypermotard 821...

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har köpt från diodhuset https://www.diodhuset.se/diod-xenon-till-mc-moped/blinkers/tillbehor-for-blinkers dom har några olika modeller har köp därifrån till både Hondan och Trajan. Fint till Triumphen att inte behöva klippa i hojens kablage.

Enda som jag har att säga är att jag köpte det till japanskbil och drog en extra jord då jag köpte till Hondan för det var vad som fanns då. Det reläet är skitkänsligt för att trigga räcker med att lägga fingret mellan stiften så börjar det klicka. Reläet till Trajan https://www.diodhuset.se/diod-xenon...r-for-blinkers/blinkersrela-led-for-mc-fll050 har funkat klockrent. Kanske övriga mc-reläer är mindre känsliga på att trigga igång.

Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Ett bra tag sen biltema slutade sälja dom. Nu har dom i alla fall uppdaterat beskrivningen så att det står att dom är lastkänsliga.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
:tummenupp
imorgon om Postmord sköter sig...................

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Hur löser man kravet som jag markerat kursivt, när man byter till lastoberoende blinkersrelä?

71 § Kan föraren från förarplatsen inte se om körriktningsvisare fungerar, skall det vid förarplatsen finnas kontrollampa som visar blinkande ljus. Lampan skall genom avvikande indikering ange när någon av körriktningsvisarna inte fungerar. Kontrollampan bör visa grönt ljus.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hur löser man kravet som jag markerat kursivt, när man byter till lastoberoende blinkersrelä?

71 § Kan föraren från förarplatsen inte se om körriktningsvisare fungerar, skall det vid förarplatsen finnas kontrollampa som visar blinkande ljus. Lampan skall genom avvikande indikering ange när någon av körriktningsvisarna inte fungerar. Kontrollampan bör visa grönt ljus.

Det gör man inte.....

Men bilprovningen testar det ju inte så det spelar mindre roll

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

"Det här är min nattmotorcykel, jag kör den enbart när det är mörkt ute, och jag ser väldigt tydligt mot marken om det blinkar eller inte!" :tummenupp :hihi

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Jag visste väl nästan svaret själv, men jag undrade om det fanns någon som hade en smart lösning. Med LED-blinkers är det ju heller inte så vanligt att dom slutar fungera lika ofta som en glödlampa.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Två dioder mot blinklampan i instrumentet, en från vardera sidan.
Nån klenspännare kan säkert hinta om lämpliga dioder.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag visste väl nästan svaret själv, men jag undrade om det fanns någon som hade en smart lösning. Med LED-blinkers är det ju heller inte så vanligt att dom slutar fungera lika ofta som en glödlampa.

Lösningen är att modifiera ett vanligt lastberoende relä till rätt ström. För att fungera som "vanligt" med LED.
Biltemas 42140 är år 2018 lastberoende (var det inte för några år sedan).
Det sitter en några cm lång ca 1mm tjock rostfri ståltråd i 42140 som ger "rätt" spänning till styrelektroniken vid rätt ström. Rätt "ström" är den från 2 x 20W lampor, dvs ca 3A.
Eftersom LED dra mycket mindre ström än ca 3A bytte jag ut ståltråden mot ca 15cm mycket tunn stråltråd. En enda kardel från en vanlig bromswire till trampcykel. Och så liiiiite provande på köksbordet till rätt längd. Och test på hojen. För snabbt...Så det blev köksbordet och en lite längre kardel från bromswiren. Och så funkade Blinkreläet med LED, och ta bort en LED, snabblink. Men sånt här är ju överkurs.

Bifogat

• 2-InToThe Box.jpg
    2-InToThe Box.jpg
    267.8 KB · Visningar: 54
  • 3-FinalTryLEDFlasher.jpg
    3-FinalTryLEDFlasher.jpg
    407.8 KB · Visningar: 49
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag har köpt från diodhuset https://www.diodhuset.se/diod-xenon-till-mc-moped/blinkers/tillbehor-for-blinkers dom har några olika modeller har köp därifrån till både Hondan och Trajan. Fint till Triumphen att inte behöva klippa i hojens kablage.

Enda som jag har att säga är att jag köpte det till japanskbil och drog en extra jord då jag köpte till Hondan för det var vad som fanns då. Det reläet är skitkänsligt för att trigga räcker med att lägga fingret mellan stiften så börjar det klicka. Reläet till Trajan https://www.diodhuset.se/diod-xenon...r-for-blinkers/blinkersrela-led-for-mc-fll050 har funkat klockrent. Kanske övriga mc-reläer är mindre känsliga på att trigga igång.

Halvledarreläer kan vara vädligt känsliga men då kan man använda pullup eller pulldown motstånd för att stabilisera.
Om styringången är styrd av en + signal så drar man ett 10k motstånd mot jord , om det är negativ styrning så drar man pullup mot +.
Man dödar med denna metod små krypströmmar med motgift.

Metoden är även användbar föom man ersätter oljelampor,neutrallampor eller andra med diodlampor.
Ofta får man effekten att redan fuktigt väder kan få indikatorer och lysa.

Medicin - Pullup eller Pulldown

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Halvledarreläer kan vara vädligt känsliga men då kan man använda pullup eller pulldown motstånd för att stabilisera.
Om styringången är styrd av en + signal så drar man ett 10k motstånd mot jord , om det är negativ styrning så drar man pullup mot +.
Man dödar med denna metod små krypströmmar med motgift.

Metoden är även användbar föom man ersätter oljelampor,neutrallampor eller andra med diodlampor.
Ofta får man effekten att redan fuktigt väder kan få indikatorer och lysa.

Medicin - Pullup eller Pulldown

Jag började testa men jag kunde ju inet sätta nåt motstånd till jord för då triggade reläet hela tiden, dock har jag inte orkat bry mig då jag inte kört mycket med hojen sen jag köpte Trajan. Har dock funderat på detta igen hur blir det om man sätter ett motstånd på jordkabeln och lyfter jorden lite kan det funka? Tror jag får försöka testa vidare lite men just nu står en traktor som jag håller på att byta tank och serva upp inför snöröjningssäsongen i vägen för hojen.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Om reläet triggar av ett 10k pulldown motstånd mot jord är det ju negativt styrt.Då skall du ha pullupp , dra 10k mot plus.

Behöver man högre störtlighet kan man gå ned till lägre värden t.ex 4.7k men börja med 10k

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Om reläet triggar av ett 10k pulldown motstånd mot jord är det ju negativt styrt.Då skall du ha pullupp , dra 10k mot plus.

Behöver man högre störtlighet kan man gå ned till lägre värden t.ex 4.7k men börja med 10k

Ska testa med 10k till plus till att börja med, låter logiskt då det triggar för ingenting.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Testade idag lite snabbt med 10K från reläutgången till plus (relämatningen) och det verkar som att det inte triggar reläet då. Multimetern räckte för att trigga igång reläet men med 10K mellan utgången och plus så kunde i alla fall inte multimetern trigga igång reläet så det började klicka. Förra gången jag testade med motstånd så tänkte jag fel och satte motståndet till jord vilket gjorde att reläet klickade hela tiden.

Får väl testa vidare till sommaren om man får gå ner mer i värde om det vill trigga då det blir fukt i omkopplaren.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år