Hur löser man kravet som jag markerat kursivt, när man byter till lastoberoende blinkersrelä?
71 § Kan föraren från förarplatsen inte se om körriktningsvisare fungerar, skall det vid förarplatsen finnas kontrollampa som visar blinkande ljus. Lampan skall genom avvikande indikering ange när någon av körriktningsvisarna inte fungerar. Kontrollampan bör visa grönt ljus.
"Det här är min nattmotorcykel, jag kör den enbart när det är mörkt ute, och jag ser väldigt tydligt mot marken om det blinkar eller inte!"Hur löser man kravet som jag markerat kursivt, när man byter till lastoberoende blinkersrelä?
71 § Kan föraren från förarplatsen inte se om körriktningsvisare fungerar, skall det vid förarplatsen finnas kontrollampa som visar blinkande ljus. Lampan skall genom avvikande indikering ange när någon av körriktningsvisarna inte fungerar. Kontrollampan bör visa grönt ljus.
Jag visste väl nästan svaret själv, men jag undrade om det fanns någon som hade en smart lösning. Med LED-blinkers är det ju heller inte så vanligt att dom slutar fungera lika ofta som en glödlampa.
Gröna finns härTvå dioder mot blinklampan i instrumentet, en från vardera sidan.
Nån klenspännare kan säkert hinta om lämpliga dioder.
Jag har köpt från diodhuset https://www.diodhuset.se/diod-xenon-till-mc-moped/blinkers/tillbehor-for-blinkers dom har några olika modeller har köp därifrån till både Hondan och Trajan. Fint till Triumphen att inte behöva klippa i hojens kablage.
Enda som jag har att säga är att jag köpte det till japanskbil och drog en extra jord då jag köpte till Hondan för det var vad som fanns då. Det reläet är skitkänsligt för att trigga räcker med att lägga fingret mellan stiften så börjar det klicka. Reläet till Trajan https://www.diodhuset.se/diod-xenon...r-for-blinkers/blinkersrela-led-for-mc-fll050 har funkat klockrent. Kanske övriga mc-reläer är mindre känsliga på att trigga igång.
Halvledarreläer kan vara vädligt känsliga men då kan man använda pullup eller pulldown motstånd för att stabilisera.
Om styringången är styrd av en + signal så drar man ett 10k motstånd mot jord , om det är negativ styrning så drar man pullup mot +.
Man dödar med denna metod små krypströmmar med motgift.
Metoden är även användbar föom man ersätter oljelampor,neutrallampor eller andra med diodlampor.
Ofta får man effekten att redan fuktigt väder kan få indikatorer och lysa.
Medicin - Pullup eller Pulldown
Om reläet triggar av ett 10k pulldown motstånd mot jord är det ju negativt styrt.Då skall du ha pullupp , dra 10k mot plus.
Behöver man högre störtlighet kan man gå ned till lägre värden t.ex 4.7k men börja med 10k
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |