LC4 640 avgasknallar, normalt?

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Tjenixen

Har en ny 640 LC4 SM som jag hittils hunnit köra 23 mil med, helt orginal.

I nedförsbacke med motorbroms smäller det i avgasröret en hel del. Inte som pistolslott men en hel del mer än polarens som också är ny.

Vad är detta tecken på? För fet blandning eller är det normalt?

Tack på förhand :)
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Men ska det vara så? Ballt är det men känns lite weird att det ska vara på på nya hojen liksom...
 

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Det är normalt att det smäller vid avslag,
Min låter som en eldstrid vid motorbroms.
Men det ska väl gå att justera bort lite med luftblandskruven.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Eller ombestyckning av förknasaren.
Min smäller oxå som slaget vid OK Corall medans andra inte smäller ett sket. Rätt inställd hoj smäller inte farligt...
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
OK, då kan jag vara trygg alltså. Den smäller som sagt inte så farligt.

Ska ombestycka den när den är inkörd ordentligt hade jag tänkt.
Är det för att den får lite för mycket soppa? Ska jag prova att justera ner bränslet med luftblandskruven?
 

Mattan

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stockholm, norrort
Hoj
KTM 520SX Suzuki RMZ450
Smällar vid motorbroms brukar betyda att den får för lite soppa på tomgång (tror jag har läst det här på sporthoj några gånger).

Prova med ett större lågfartsmunstycke.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Den går för snålt om det smäller, dock ingenting att oroa sig för om man inte misstänker att stiftet brinner av eller nåt...
 

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Södern
Hoj
Dr350 rmz250
Tjena gpf..

Kopparpasta?
Gå in på mekonomen eller nått och köp "avgaspasta" som man har när man monterar avgassystem på bilen, kleta ut de i skarvarna, smäll ihop sen är de tätt!

gpf skrev:
Jo, det borde jag göra, men all kopparpasta i världen verkar inte hjälpa :( något annat tips på att få systemjäveln tät?
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Klarinettfett kanske?

Risken med avgaspasta är att du får linda Pentyl runt rökröret om du ska ha isär skiten sen.
Inte att rekomendera med titansystem som har tät passform.
 

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Ort
Älvsjö, Stockholm
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
åfan!
måste bara säga att jag tycker det är grymt coolt med avgssmällar....
låt det vara vetja!!!
min hoj låter som en dubbelpipig hagelbrakare vid gasavdrag!!!
Woo-Hooo
 

gpf

slav
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ktm660smc
Raggarn skrev:
åfan!
måste bara säga att jag tycker det är grymt coolt med avgssmällar....
låt det vara vetja!!!
min hoj låter som en dubbelpipig hagelbrakare vid gasavdrag!!!
Woo-Hooo

hmm. du låg aldrig direkt efter mig i lördags va? :D
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Så detta har inget att göra med gången när man gasar alltså? Den går inte för snålt även vid gas? Tycker den går fint annars men jag har ju heller inget att jämföra med.
Snackade med dem på Lelles och de tyckte jag skulle köra vidare eftersom det inte var så farligt och så kommer allt att förhoppningsvis sätta när den blir helt inkörd vid 100 mil. Annars justerar man det då vid 1:a servicen.
 
Last edited:

Christian

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Borås
Hoj
ER-6N -07
Min smällde oxå på avslag, jag skruvade ut bränsleblandningsskruven (på undersidan i framkant av förgasaren) 3/4 varv och vipps inga mer smällar, bara ett gott gurglande.
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
OK, ska testa det vid tillfälle tack!

En till fråga, får se om jag fattat det hela rätt.

Vid tomgång/ingen gas används bara lågfartsmunstycket. Om den går för snålt och smäller då kan jag byta det munstycket för att få en lite fetare blandning vid tomgång och därmed fixa problemet med knallarna.

Samt att jag även kan justera bränsleblandningsskruven som kontrollerar den generella bränsle/luft blandningen med huvudmunstycket.

Vad jag förstår av detta så behöver smällarna inte betyda att den även går för snålt vid gaspådrag eftersom det är huvudmunstycket som används då? Hur vet jag vilken av ovanstående som ska justeras. Är inte helt insatt i hur alla förgasargrejer funkar tillsammans.

Mvh
Tomas
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Basse skrev:

Vid tomgång/ingen gas används bara lågfartsmunstycket. Om den går för snålt och smäller då kan jag byta det munstycket för att få en lite fetare blandning vid tomgång och därmed fixa problemet med knallarna.

Samt att jag även kan justera bränsleblandningsskruven som kontrollerar den generella bränsle/luft blandningen med huvudmunstycket.

Vad jag förstår av detta så behöver smällarna inte betyda att den även går för snålt vid gaspådrag eftersom det är huvudmunstycket som används då? Hur vet jag vilken av ovanstående som ska justeras. Är inte helt insatt i hur alla förgasargrejer funkar tillsammans.

Mvh
Tomas

Lågfartsmunstycket (pilot jet) är det som styr blandningen vid litet gaspådrag (eller som vid motorbroms). På Mikuni BST40CV är det ett luftmunstycke och du ska gå ner från 1,2 till 1,1 om du kör med ett öppnare avgassystem. Dessutom har man en blandningsskruv som sitter framtill under förgasaren. Den kan man sedan finjustera blandningen med på lågfart. Det har dock ingen inverkan på blandningen vid mer gaspådrag. Där spelar huvudmunstycket större roll ju mer gas man ger och nålmunstycke och nålens höjd i mellanregistret. Det finns kurvor som visar hur överlappet mellan de olika förgasardelarna normalt ser ut på en förgasare - gör en sökning på nätet och du hittar det säkert. Tomgångsskruven är en vanlig trottelhöjare i de flesta fall, liksom varmstartknappen. Fungerar ungefär som om man satt med lite pådrag på gasrullen.

Avgassmällarna kommer av att förgasaren går för snålt och/eller att du har läckage i avgassystemet. Läckage i skarvarna kan tätas med avgaspasta eller t.ex. glas-silikon.
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Ah, nu är jag med (hoppas jag), tack för den utförliga förklaringen :) Skall testa att justera blandningsskruven lite (ut 3/4 varv?). Sitter den utanpå förgasaren eller måste jag ta bort flottörhuset?

Tror inte det är läcka i systemet. Knallarna är väldigt dova och kommer från utblåset.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Basse skrev:
Ah, nu är jag med (hoppas jag), tack för den utförliga förklaringen :) Skall testa att justera blandningsskruven lite (ut 3/4 varv?). Sitter den utanpå förgasaren eller måste jag ta bort flottörhuset?

Tror inte det är läcka i systemet. Knallarna är väldigt dova och kommer från utblåset.

Skruven sitter i en liten "hylsa" som sticker ner strax framför flottörskålen. Du behöver bara dit med en mycket liten flatmejsel. Inget behöver plockas bort.

Läckage i skarvarna ger oftast inte smällar ut via just skarvarna, utan det är luft som sugs in där och som med obundet syre hjälper till att förbränna det sista av oförbrända produkter i avgaserna. Egentligen en bra sak för miljön, då kanske... :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top